Frågan om material till tvättnedkast har varit uppe förut. Jag läste någonstans om att någon var rädd för statisk elektricitet när det gällde plaströr. Är det någon som har råkat ut för det? Vore ju inte speciellt roligt. Ska snart börja med nedkastet och känner oss lite stressade över att inte riktigt veta. Är det bäst med ett vanligt avloppsrör?
 
Vi gjorde ett enkelt fyrkantigt schakt klädd med OSS och gips men då är ju vårat tvättnedkast alldeles rakt i och för sig.
 
Dum fråga kanske men vad är OSS?
 
OSB heter det. en "plywood" skiva av grova spånflarn. vanligt som väggbeklädnad på sämre Pizzerior
Jag skulle bygga schakt av formplywood. en blank yta som håller sig ren och fin. en slags filmbelagd skiva.
tyvärr ganska mörk dock.
 
...... det sitter limmad massonit i nedkastet i faderns hus...glatt som tusan :)
den är tillochmed lite flexad i underkant så det kan bli bra fart på smutsen
 
Vi beställde rör från samma som föregående talare fast 250mm vilket fungerar utmärkt.
 
A
Hur hade ni tänkt lösa luckan? Nån som har nått bra tips?
 
Vi valde sopnedkastluckor (blankpolerade aluminiumluckor) från Örby maskin tror jag dom heter. Betalade ca 550kr/st då jag åkte dit och köpte dom direkt från han som tillverkar dom. Ligger i Tulling/Tumba ungefär.

Sen satt vi en lucka i badrummet och en lucka på andra sida schaktet dvs i "föräldrasovrummet" också

Tänk på att kolla så att rören är helt släta inuti om ni använder såna så att det inte sticker ut någon grad som tex strumpbyxor kan rivas sönder på.
 
du skogstomten. kan du lägga upp en bild hur det ser ut på plats??
gillar krom och rostfritt men sopnedkastlucka känns lite sådär tankemässigt.......
SUPRISE ME!!!!!

kan föreslå grannen ett tvättnedkast, de kan använda kattluckan som de köpte men inte installerade......
 
magnusss skrev:
fast 250mm vilket fungerar utmärkt.
Har ett 400 mm plaströr inritat på min ritning, alldeles i överkant alltså? Har det aldrig fastnat något på 250 mm? På så stort som 400 mm borde man ju i och för sig kunna sortera ut hela ungar och köra ned dem till tvättstugan direkt?:cool: (utföres barnsäkert står det visst på ritningen ja...)

Hos oss är tanken att ha röret upp i en möbel (en puff eller en egenbyggd lösning brevid sängen som får tjäna som sittyta också), är det någon annan som skippat väggmonterat nedkast?

Och i andra ändan, hur ser det ut där. Tanken hos oss är en styrning för vittvätt/ kulörtvätt som är de enda två fraktioner vi bemödar oss med i dagsläget. En wire och en spak kopplad till en styrplatta är tanken. Förslag någon?

Sist men inte minst, den statiska elektriciteten, vad händer med den?
 
viltfjall skrev:
Sist men inte minst, den statiska elektriciteten, vad händer med den?
Det värsta som kan hända är väl att en som står nere i tvättstugan, och tar emot tvätten direkt ur röret, skulle kunna få en liten gnista.
 
viltfjall skrev:
Har ett 400 mm plaströr inritat på min ritning, alldeles i överkant alltså? Har det aldrig fastnat något på 250 mm? På så stort som 400 mm borde man ju i och för sig kunna sortera ut hela ungar och köra ned dem till tvättstugan direkt?:cool: (utföres barnsäkert står det visst på ritningen ja...)
Innan jag beställde kollade jag storleken på sopnedkast i hyreshus. Diametern ligger där på ca 300mm. Borde gå att hitta leverantören till deras lock, någon som vet?
 
SH skrev:
Innan jag beställde kollade jag storleken på sopnedkast i hyreshus. Diametern ligger där på ca 300mm. Borde gå att hitta leverantören till deras lock, någon som vet?
Kolla här:

SOPNEDKAST-TVÄTTNEDKAST
 
Tackar! Verkar kunna passa 315mm rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.