Bygger ut ett off grid solcellsystem (12v) och har stannat upp för att fungera lite kring placering av batterierna för att minska kylans påverkan på effekten hos batterierna. Hittills har de stått ute men kapaciteten blir påverkad när tempen sjunker. Nu när det blir nya sk slutna/täta/underhållsfria batterier hade jag förstå tänkt ha dem i ett förråd på övervåningen (ca 3kvm), perfekt placerade på andra sidan väggen där panelerna sitter. Men då kommer ju det där med vätgas/knallgas in i bilden. Har läst mig till att även de här batterierna vid laddning kan släppa ut gas och att de därför ska stå i ett välventilerat utrymme. Men hur stort utrymme som behövs för att det ska anses vara det är svårt att få uppfattning om. Det kanske funkar med förrådets storlek och en nån ventil om det ens behövs? För det jag hittat är att i tex en husvagn ska de inte stå i så små utrymmen som under en soffa som är relativt tät.

Jag har läst mig till att gasen är lättflyktig och blir snabbt ofarlig bara den "blandas upp" med luften runt omkring i utrymmet vad gäller explosionsrisk och hälsofara. Men som sagt undrar jag hur vettigt det är att ha batterierna i huset?
Hade gärna haft dem i garaget men det ligger på fel sida av huset så det blir lite väl långt från panelernas placering.
Hur hade ni gjort? Lämnat batterierna kvar ute i kylan och tagit den sänkta kapaciteten på vintern?
Slutna gelbatteri 6st 180Ah.
 
Slutna batterier släpper normalt sett inte ut någon knallgas. De har en inbyggd katalysator som återbildar vatten. Men vid kraftig överladdning hinner inte den med, då stiger trycket och en säkerhetsventil öppnar och släpper ut gasen. Eventuellt ha batterierna en slanganslutning till den nödventilationen som kan ledas ut.
 
  • Gilla
Jimpa2 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Slutna batterier släpper normalt sett inte ut någon knallgas. De har en inbyggd katalysator som återbildar vatten. Men vid kraftig överladdning hinner inte den med, då stiger trycket och en säkerhetsventil öppnar och släpper ut gasen. Eventuellt ha batterierna en slanganslutning till den nödventilationen som kan ledas ut.
Det skulle ju kunna lösa det så jag kan ha dem i förrådet, och leda ut ventilationsslangarna genom väggen. Blir att kika på batterierna imorgon och hoppas att det finns möjlighet att ansluta slang. :D
Om risken för gas bara uppstår vid överladdning bör det också tala för att det funkar eftersom MPPT-regulatorn har skydd mot överladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.