I
Hej,

Vi har nyligen satt in en Siemens induktionshäll. Hällen kom med 2 skenor som skulle monteras med ganska grova skruv :

Fem skruvar i plastpåse på guldig förpackning. Text "Anthon Berg" och "Since 1884" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen chans att vi vågar borra i granitskivan på det vis som man instruerar. Eftersom detta rör sig om en 60 häll så skippade vi skenorna(precis som de gjort på föregående häll som satt här).

Det finns dock ett problem, hällen svävar en bit upp vilket kommer göra renhållningen klart jobbigare :
Mörk stenskiva, reflekterande glasbeklädnad, silverfärgat kantlist, kakelvägg, köksinteriör, närbild, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle säga att den svävar kanske 2 mm ovanför stenen.

Trycker man rejält på hällen så kommer den ner och då förstår man också att de där skenorna som har fästen i sig är troligen tänkt för att dra ner hälen mot stenen. Efter lite letande så verkar många köra PL400 för att limma fast skenorna, jag antar att de kommer sitta som berget så hur gör man om man behöver byta häll i framtiden?

Just nu är vi nog mer inne på att bara låta det vara som det är, vissa pratar om att sätta silikon men granit tål inte silikon.
 
I Ironside skrev:
Hej,

Vi har nyligen satt in en Siemens induktionshäll. Hällen kom med 2 skenor som skulle monteras med ganska grova skruv :

[bild]

Ingen chans att vi vågar borra i granitskivan på det vis som man instruerar. Eftersom detta rör sig om en 60 häll så skippade vi skenorna(precis som de gjort på föregående häll som satt här).

Det finns dock ett problem, hällen svävar en bit upp vilket kommer göra renhållningen klart jobbigare :
[bild]

Skulle säga att den svävar kanske 2 mm ovanför stenen.

Trycker man rejält på hällen så kommer den ner och då förstår man också att de där skenorna som har fästen i sig är troligen tänkt för att dra ner hälen mot stenen. Efter lite letande så verkar många köra PL400 för att limma fast skenorna, jag antar att de kommer sitta som berget så hur gör man om man behöver byta häll i framtiden?

Just nu är vi nog mer inne på att bara låta det vara som det är, vissa pratar om att sätta silikon men granit tål inte silikon.
Om hällen inte "glappar" så skulle jag bara lägga den "löst"...Vår häll ligger i hålet på granitskivan på sina lister bara -funkar utmärkt...
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Jag hade samma frågeställning som dig, vi har en 20mm tjock kvartsitsten och ett hål som är 750mm brett. Vi skippade skenorna och la hällen i hålet bara. Sitter en skumgummilist runt hållen som komma pressas ihop tillslut efter en tids användande. Finns ingen anledning att limma eller silikona den mot stenen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.