Jag har en blandarvägg från INR som har en inbyggd taksil. Taksilen är i två delar och hålls ihop av 15st specialskruvar. Skruvarna är tydligen inte tänkta att skruvas ur för rengöring när taksilen börjar läcka på ovansidan, man ska istället lägga hela silen i ättika.

Det är inte vad jag har gjort utan jag har såklart skruvat isär taksilen och rengjort den grundligt på insidan vid 3-4 tillfällen sedan installation.

Nu har en av skruvarna gett med sig så att det inte går att skruva i den och jag behöver köpa en ny. Problemet är bara att jag inte lyckas hitta den här specialaren när jag söker och nu behöver jag hjälp.

Kan någon här i forumet peka mig rätt mån tro?
 
  • Skruv med måttangivelser på huvud, längd och diameter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontaktat INR?
De brukar ha reservdelar
 
Ja, det glömde jag såklart skriva. Jag har mailat och pratat med dem flera gånger och de kan inte peka mig i rätt riktning över huvud taget. De har några såna här taksilar kvar i någon form av outlet men jag behöver verkligen bara en skruv, inte en ny sil för 1500kr.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
T
Sista utvägen är väl att 3D printa skruven?
 
T Turbo_Tail skrev:
Sista utvägen är väl att 3D printa skruven?
Ja, det kanske är en väg. Vette tusan om den spänner särskilt bra om man printar i PLA bara :)
 
Redigerat:
  • Hand reflekteras i rund spegel på metallnät. Skuggor, transparens och texturer interagerar visuellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äsch då..

Ett par timmars letande och testande ledde till slut fram till att mina skruvar är en något längre variant än M4 x 4mm skruvar. Just M4 x 4mm BORDE då funka (mätte håldjupet (5mm) och tror det är bäst att ha 1mm till godo för att kunna spänna åt mellan de två delarna (nästa storlek är 5mm)

Beställt dessa i M4 x 4mm nu i alla fall: https://www.amazon.se/dp/B08D7M9SHN?psc=1&smid=A23TPSPI8UGT6G&ref_=chk_typ_imgToDp

Sökord om någon mot förmodan stöter på samma problem som mig i framtiden: INR blandarvägg, taksil skruv, taksil skruvar, INR taksil skruv, skruvar till INR taksil ovansida.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
C
D Dundert skrev:
Just M4 x 4mm BORDE då funka
Fast skruven skall ju passa i befintligt maskingängat hål, det är ju inte bara att ta en random skruv med rätt längd. M4 har till att börja med 4 mm ytterdiameter, inte 3,6.
Om måttet 3,6 mm stämmer ligger nära tillhands att det är just en #6 "hårddiskskruv", alternativt M3,5.
Glöm inte heller att välja rostfri skruv i sammanhanget.
 
C cpalm skrev:
Fast skruven skall ju passa i befintligt maskingängat hål, det är ju inte bara att ta en random skruv med rätt längd. M4 har till att börja med 4 mm ytterdiameter, inte 3,6.
Om måttet 3,6 mm stämmer ligger nära tillhands att det är just en #6 "hårddiskskruv", alternativt M3,5.
Glöm inte heller att välja rostfri skruv i sammanhanget.
Testade en av mina skruvar med en M4 mutter och det fungerade fint. Visst, nu hade jag ingen M3,5 mutter att testa med. Kanske är det mitt skjutmått som diffar lite men jag förstod inte heller hur yttermåtten kunde diffa trots att det funkade fint med M4 muttern.

Aja, testar och ser i alla fall.
 
Ser ut som typ vanliga försänkta rostfria insex skruv? Ganska korta dock men det finns ju bågfil. Är nog svårt att mäta korrekt diameter på en sån kort gänga, särskilt om gängan är rullad.
 
C
D Dundert skrev:
Kanske är det mitt skjutmått som diffar lite
Ja, det måste nästan vara ett mätfel i så fall, det borde bli en väldigt sladdrig passning mellan din 3,6 mm-skruv och en M4-mutter.
 
Att en 3,6 mm skruv passar i en M4-mutter betyder inte automatiskt att en M4-skruv passar i en 3,6 mm mutter …
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.