H hempularen skrev:
Ja, det blir 400V om de kommer från två olika faser. Men bara för att man mäter 230V mellan ledare 1 och jord, och 230V mellan ledare 2 och jord, så vet man inget om huruvida det är 400V mellan ledarna. Man kan gissa att det är två olika faser, men det gäller att veta.
Är 2 olika faser då jag kollat i proppskåpet . 230v på Båda .
 
Har du mätt mellan faserna?

Nu skrev du iofs att det funkar. Hade det varit samma fas skulle det varit 0 volt mellan och inget hade hänt när du kopplat in elementet. Så troligen är det rätt, men jag tycker man ska mäta alla möjliga kombinationer innan man börjar koppla för att utesluta konstiga fel och stilla forumets nyfikenhet.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Det här är en klassiker.
En säkring är trasig. 400v element inkopplat.
Nisse mäter 230V på båda faserna.
Elementet iskallt.
Nisse köper nytt element för hela veckopengen. Kopplar in.
230V på båda faserna. Nya elementet iskallt.
Hade nisse mätt mellan faserna hade han sett att han hade 0V.
 
Müssli Müssli skrev:
Som svar på din fråga ska du låta jorden sitta kvar (kontrollera att den verkligen är jord) och flytta den svarta till nr 2, alltså mellan grön och gul/grön.
Blev skumt . Nu verkar det funka förutom att elementet går för fullt hela tiden oavsett thermostatens läge . Har haft den på lägsta (7 grader) men den värmer fullt ändå . Slår jag av elementet och på igen och vrider upp termostaten sakta så börjar termostatens lampa lysa på detta varma läge . Suck .
 
A A bygg skrev:
På 1 resp 2 kopplar du faserna.
Om du kopplar 1 resp 4 blir elementet en slav, dvs styrs av föregående elements termostat.
Du måste alltså kolla hur det är kopplat i tidigare element.
Om du läger konstant fas på 1 och 4 (alltså om det inte styrs från tidigare element) kopplar du förbi inbyggda termostaten. Elementet producerar värme för fullt.

Kolla/ladda upp bild på övriga element i slingan.
Förstår hur du menar . Säkringen gick vid inkoppling på 4an . Nu med kräm på 1 och 2 samt jord så går elementet fullt oavsett termostatens läge . Slår jag av elementet och på igen och vrider sakta termostaten uppåt så börjar termostatens lampa lysa på det aktuella gradantalet typ 28 grader som det blivit i detta lilla rum suck .
 
Mikael_L
Kan det vara en slavradiator du fått tag i?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan det vara en slavradiator du fått tag i?
Alldeles ny pax radiator
 
  • Gilla
findob
  • Laddar…
S Sigge50 skrev:
Alldeles ny pax radiator
Eller så funkar detta element inte ihop med 2faser och jord bara .. skumt
 
Jag tänker att du nog har fått till en kortslutning genom termostaten med din felkoppling. Vidare kan man tänka sig att termostaten iom detta havererat på ett sätt som leder till att den nu ej kan slå ifrån.
 
E ErikAdolfsson skrev:
Jag tänker att du nog har fått till en kortslutning genom termostaten med din felkoppling. Vidare kan man tänka sig att termostaten iom detta havererat på ett sätt som leder till att den nu ej kan slå ifrån.
Aha . Ja de kan nog så vara . Fast den skulle väl klara denna felkoppling då slavar kopplas in på 4 an??
 
S Sigge50 skrev:
Aha . Ja de kan nog så vara . Fast den skulle väl klara denna felkoppling då slavar kopplas in på 4 an??
Enligt schemat ska ju ingen fas kopplas in på 4:an. Kan tänka mig att masterradiatorn skickar ut sin L1 på denna plint för att styra slavarna, och då är det ju inte så lyckat att koppla en annan fas till denna plint. Dessutom skriver du ju att säkringen gick när du hade kopplat så...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E ErikAdolfsson skrev:
Enligt schemat ska ju ingen fas kopplas in på 4:an. Kan tänka mig att masterradiatorn skickar ut sin L1 på denna plint för att styra slavarna, och då är det ju inte så lyckat att koppla en annan fas till denna plint. Dessutom skriver du ju att säkringen gick när du hade kopplat så...
Du är nog nära sanningen där och TS får ordna termostaten eller ny radiator. Ett exempel på när man i onödan chansar och det går snett.
 
  • Gilla
Berthramb
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du är nog nära sanningen där och TS får ordna termostaten eller ny radiator. Ett exempel på när man i onödan chansar och det går snett.
Kan gå så illa när man tolkar nåt fel .skriver o hör med tillverkaren så jag får lite mer skäll haha ..,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.