Hej!

Håller på att lägga om taket och var då tvungen att plocka ner antennen. När jag sedan satt upp den var jag tvungen att ställa in den igen. På masten sitter två antenner. Ska dessa riktas åt varsit håll eller. Kollade på grannarnas antenner, och de stod riktade med c:a 180 graders skillnad. Kollade lite vilken mast jag skulle rikta min antenn mot och försökte rikta den i en ungerfärlig riktning mot det hållet. Grejen är att det ligger träd i den riktningen antennen ska vara riktad och är riktad. Är det de som stör?
 
Två antenner tyder på att du tar vhf signalen (troligen tv1) från ett hål och uhf (tv2 och 4 samt boxer) från ett annat håll. Tillhör du de områden som har gått över till enbart digitaltv så kan du plocka bort vhf antenen.

Har du just en boxerbox eller dylikt så brukar det finnas en signalstyrkemätare i den. Den är rätt bra att använda för att rikta in antennen så att man får bästa möjliga signal
 
Hej.

För att få reda på vilken sändare som troligen fungerar bäst är Teracoms täckningskartor bra att använda.
http://www.teracom.se/?page=5161
Kompassriktnjngen som man får där kan man använda för att göra en grovinställning.
För fininställningen, är som mats_o säger, signalstyrkemätaren i boxen bra.

Ladda också med en rejäl dos tålamod!
 
Bor i Skåne, så vi har inte gått över till digitala sändningar än. Tror detta kommer att ske någon gång i höst.

När ni pratar om signalstyrkemätare, menar ni då den man kollar på i menyn "kanalinställningar"?

Om det är det ni menar så har jag rätt sunkig signalstyrka/signalkvalitet. Har dessutom antennförstärkare.
 
Om du bor i Skåne kan ena antennen vara för att ta in dansk tv.

Johannes
 
kan heta lite olika men det låter rimligt att den ligger under kanalinställningar ja. Vad har du för box?
 
Har en Dilog 550 PVR
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.