Hej alla kunniga. Jag undrar om man kan ha dessa reglar utomhus ifall man målar dem? De är liksom limmade i hop. Tänkte ha dem som staket men är rädd att de typ svullnar eller släpper där de är limmade.
Tacksam för alla svar
 
  • Staplad, sliten trä, sannolikt pallar, i ett lager eller verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tänk dig för innan du målar ett staket, det är otroligt mycket jobb att måla och sedan underhålla. Det går även att olja in.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
K
Khalil Ibrahim Khalil Ibrahim skrev:
Hej alla kunniga. Jag undrar om man kan ha dessa reglar utomhus ifall man målar dem? De är liksom limmade i hop. Tänkte ha dem som staket men är rädd att de typ svullnar eller släpper där de är limmade.
Tacksam för alla svar
Mina gamla vindskivor var fingerskarvade inga problem där bara att se till att det är ordentligt målat . Sen är det ju omöjligt att säga vad det är för lim men jag hade provat
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänk dig för innan du målar ett staket, det är otroligt mycket jobb att måla och sedan underhålla. Det går även att olja in.
Du vet ju inte ens hurdant staket som ska byggas? Då kan man inte veta hur mycket jobb det är att måla
 
K Krux skrev:
Då kan man inte veta hur mycket jobb det är att måla
Det är alltid för mycket jobb att måla staket. :rolleyes::(
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Att måla hjälper sannolikt inte. Många gånger gör det saken värre. Vindskivor och liknande är normalt bara målade på en sida.
 
K
D Daniel 109 skrev:
Att måla hjälper sannolikt inte. Många gånger gör det saken värre. Vindskivor och liknande är normalt bara målade på en sida.
Inte en tendens till att varken spricka eller svullna upp vid skarven, dem satt i 37 år. båda mina nya vindskivor och gamla var målade överallt.man målar ju allt virke innan det sätts upp. Så har väldigt svårt att se hur det skulle göra det värre att måla det .
 
K
Alfredo Alfredo skrev:
Det är alltid för mycket jobb att måla staket. :rolleyes::(
Dem som har typ 2 st horisontellt liggande är väl inte så farligt? :)
 
K Krux skrev:
Dem som har typ 2 st horisontellt liggande är väl inte så farligt? :)
Gaah, häststaket! Borde förbjudas. Det målas massor av staket i vårt avlånga land helt i onödan. Många fuskar med jobbet, missar lite här och där, skruvhål släpper i fukt som stängs in då folk använder färg som inte andas…
 
K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gaah, häststaket! Borde förbjudas. Det målas massor av staket i vårt avlånga land helt i onödan. Många fuskar med jobbet, missar lite här och där, skruvhål släpper i fukt som stängs in då folk använder färg som inte andas…
Vad för? Snabbt uppsatt enkelt underhåll och gör ju jobbet? Tycker det ser betydligt bättre ut med målat staket gentemot oljat. Så absolut inte i onödan . Ser lite mer omhändertaget ut med målat staket
 
K Krux skrev:
Inte en tendens till att varken spricka eller svullna upp vid skarven, dem satt i 37 år. båda mina nya vindskivor och gamla var målade överallt.man målar ju allt virke innan det sätts upp. Så har väldigt svårt att se hur det skulle göra det värre att måla det .
Målat trä torkar långsammare och trä i ett staket utsätts för mycket fukt, så sannolikheten att färgen kan hålla fukten ute är mycket liten.
 
Bästa färgerna att måla staket med är enl min mening tjärfärg, roslagsmahogny, linoljefärg, samt slamfärg.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.