Om man inte har plats i dosan för ett DCL-uttag och inte vill ha en förhöjningsram, finns det någon godkänd lösning på ett uttag i taket då?

Är tex denna godkänd, och om den är godkänd, hur ser en korrekt installation ut?

https://www.clasohlson.com/se/p/36-...rB4ZBX1XXFXzmSIPdvyBFoJnpOE0hu1xoCwr8QAvD_BwE

Alternativen som jag ser det är FK ur hålet och 221 i änden på dessa. Eller att man drar in en kabel med RK med en hona som man ansluter med 221 i takdosan. Båda lösningar känns tveksamma tycker jag rent spontant.

Eller är det tillåtet att göra "nyinstallation" av de gamla uttagen (med jord)?
 
De gamla uttagen får användas vid renovering, underhåll och reparation.
Faller din fråga inom dessa kategorier så kör med de gamla uttagen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
De gamla uttagen får användas vid renovering, underhåll och reparation.
Faller din fråga inom dessa kategorier så kör med de gamla uttagen.
Vart går gränsen? Är det renovering så länge det inte är en nybyggnation även om trådarna är nya? Och innertaket är nytt och sänkt?

Spelar såklart mindre roll. Men om man vill vara säker på att ingen kan gnälla på något...
 
Använd du den g:a typen av lamputtag så får du samma sort i hela huset. Det är bättre än att hålla på och blanda olika uttagstyper.
 
G Greggen skrev:
Om man inte har plats i dosan för ett DCL-uttag och inte vill ha en förhöjningsram, finns det någon godkänd lösning på ett uttag i taket då?

Är tex denna godkänd, och om den är godkänd, hur ser en korrekt installation ut?

[länk] surfaces&gclid=CjwKCAjwh4ObBhAzEiwAHzZYUx5CNrNyY0AWjbRNLQSSMRrB4ZBX1XXFXzmSIPdvyBFoJnpOE0hu1xoCwr8QAvD_BwE

Alternativen som jag ser det är FK ur hålet och 221 i änden på dessa. Eller att man drar in en kabel med RK med en hona som man ansluter med 221 i takdosan. Båda lösningar känns tveksamma tycker jag rent spontant.

Eller är det tillåtet att göra "nyinstallation" av de gamla uttagen (med jord)?

Varför skulle du inte få plats med ett dcl uttag i dosan? Har du bild?
 
G GoGetLost skrev:
Varför skulle du inte få plats med ett dcl uttag i dosan? Har du bild?
Takdosan är Schniders 32mm modell. Ett DCL bygger 31-32mm in i dosan (enligt Google). Med tanke på att det är drygt 4 tråd x3 + 221or som möts i dosan redan så finns det inte en chans att få dit ett DCL utan förhöjningsring.
 
Det finns olika varianter som bygger olika mycket.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns olika varianter som bygger olika mycket.
Är inte hela grejen med DCL att kontakten skall bli helt instoppad i uttaget och klicka fast? Så länge som kontakten skall in så kan det ju inte bygga mycket mindre? Har inte grejat sådär supermycket med dem mer än när jag hjälpt någon sätta upp en lampa.

Förutsätter att du inte tänker på de som är helt utanpåliggande för de går helt bort för mig. Kan inte tänka mig att det finns många lampor som kommer sitta bra i taket ihop med ett sådant.
 
Jo, det var nog utanpåliggande jag tänkte på. Det finns ju de som är väldigt grunda.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, det var nog utanpåliggande jag tänkte på. Det finns ju de som är väldigt grunda.
Problemet tycker jag blir att många lampor har en skålformad kupa högst upp som bara är någon mm större i diameter än ett takuttag. Om då detta uttaget blir tjockt (pga ram eller utanpåliggande) så kommer denna "skål" inte nå upp till taket. Hade skålen varit mindre och anslutit mot själva takuttaget så kanske det inte hade spelat sådär superstor roll.
 
G Greggen skrev:
Takdosan är Schniders 32mm modell. Ett DCL bygger 31-32mm in i dosan (enligt Google). Med tanke på att det är drygt 4 tråd x3 + 221or som möts i dosan redan så finns det inte en chans att få dit ett DCL utan förhöjningsring.
Förra vecka fick jag plats med ett dcl uttag i deras låga dosa med 4 slangar in. 15 eller 17 fk sammanlagt, ingen förhöjning. Samt 4 st sdk 6:surprised:r Det gick (y)

Elanslutningar med färgkodade kablar och kopplingsklämmor inne i en installationsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G GoGetLost skrev:
Förra vecka fick jag plats med ett dcl uttag i deras låga dosa med 4 slangar in. 15 eller 17 fk sammanlagt, ingen förhöjning. Samt 4 st sdk 6:surprised:r Det gick (y)

[bild]
Imponerande =D Var det tajt?

Schneider's uttag? Kanske får ge det en chans ändå då...
 
G Greggen skrev:
Imponerande =D Var det tajt?

Schneider's uttag? Kanske får ge det en chans ändå då...
Det kan du ge dig på att det va :cool:(y)
 
G Greggen skrev:
Om man inte har plats i dosan för ett DCL-uttag och inte vill ha en förhöjningsram, finns det någon godkänd lösning på ett uttag i taket då?
Är det en nyinstallation/ombyggnad så finns inga alternativ. Du får göra plats för DCL. Föreskrifterna kräver DCL sedan 2019, om du inte vill obstruera, vilket många nog gjort före dig (t.ex jag). Jag hittar inga DCL-uttag som bygger utåt istället för inåt, annat än uttag som är avsedda för utanpåliggande montage. Men det är kanske lika illa.
Takmonterad rökdetektor eller brandlarm med magnetisk nyckel för testning eller batteribyte på vit bakgrund.
G Greggen skrev:
Alternativen som jag ser det är FK ur hålet och 221 i änden på dessa.
Det går bort.
G Greggen skrev:
Eller att man drar in en kabel med RK med en hona som man ansluter med 221 i takdosan.
Ja, en kabel måste det i så fall vara.
 
C
G GoGetLost skrev:
Det gick (y)
Antar att du fick använda hammaren? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.