Hej!

För några dagar sedan, fick jag hem ett matbord lev hem till mig. Toppskivan som ligger på matbordet är av glas och är endast 5 mm. Jag har väntat på matbordet i 8 månader, då de två tidigare gångerna företaget skulle lev matbordet, har toppskivan gått sönder.

Jag anser att skivan är alldeles för "tunn" för att hålla upp karaffer, tallrikar, ugnsformer m.m. Matbordet är dessutom avsett för 8 personer, så det är inget jättelitet matbord.

När jag pratade med den ansvarige på företaget, sa han att "vi skulle vara snälla mot matbordet". Vi ska alltså vara försiktiga när vi sitter runt matordet och inte ställa för många tallrikar och dylikt på matbordet. Detta är alltså ett matbord jag har beställt för att använda dagligen. Aldrig varit med om att höra det personen i telefonen sa vad gäller matbord.

Det känns verkligen inte med denna tunna skiva. Jag kanske är fel ute, men när jag kollat på andra matbord i glas, har de varit minst 1 cm i tjocklek.

Vet någon om det finns någon typ av "standardmått" vad gäller toppskiva av glas som ska "ligga" på ett matbord?

Tacksam för svar
 
Ingen?
 
Lugn och fin nu, du har ju knappt hunnit posta första inlägget innan du bumpar det ;-)

Jag har ingen aning om det finns någon standard, men stod det inget om tjockleken när du köpte bordet?
 
Med så lång lev.tid kan man ju misstänka att bordet kommer från det österrikiska möbelföretaget som är verksamt i Malmö.
Om så är fallet, bör du vara försiktigt med grejorna ...
 
Vad är det för typ av glas? 5mm känns lite tunt då skivan verkar vara väldigt stor.

Om bordsskivans tjocklek stått med vid beställning och du ej är nöjd så kan du nog inte göra mycket mer än att retunera varan om den möjligheten finns.
Alternativt köpa en tjockare glasskiva av närmsta glasmästeri om du är nöjd med resterande av bordet:)
 
Gissar att glasskivan inte ligger i en ram utan på en bordsskiva.
Isf räcker 5mm förutsatt att det är härdat,även om det är i tunnaste laget.
Dom tjockare glasen över 10mm är nödvändigtvis inte i härdat glas.

Tänk bara på att kanterna är känsliga på härdat glas oavsett tjocklek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.