Vissa säger att man skall ha singel i botten och sedan leca och vissa säger att man skall lägga leca direkt i botten?

Hur tjocka bör lagren vara?
Om man lägger singel skall man packa med "padda"?
Behöver jag göra något mellan grundmuren och lecakulorna, täta på något sätt?

Kan nämnas att jag också skall isolera grundmuren utifrån med pordrän.
 
Jag har spånat lite på samma sak, och kommit fram till att singel inte behövs om man använder leca i kapillärbrytande fraktion.
 
Vad menar du med att lägga i "kapillärbrytande fraktion", hur mycket leca behövs för att det inte skall bli kallt på golvet. Jag menar om man isolerar idag så använder man i cellplast 300mm....?
 
Det finns en speciell typ, 12-20K, som till skillnad från den vanliga 12-20 är kapillärbrytande vid 150 mm. Detta hos Svensk Leca (Maxit), medan Finjas vanliga 12-20 tydligen alltid är kapillärbrytande. Detta sista har jag inte fått bekräftat, så kolla upp det om du ska köpa av dem.

Vad gäller den isolerande förmågan ska den ligga någonstans kring en tredjedel av cellplastens.
 
Menar du om man använder 12-20K behöver man bara lägga 150mm leca, annars ett högre lager?

1/3, då behövs det ytterligar isolering mellan golvreglarna för att få det vinterbonat, undrar
vad man skall ha där, cellplast eller vanlig mineral ull?

Har hört att man skall stabilisera lecan med cement, vad menas??
 
En dum fråga från en novis: celllast??? är inte det väldigt brandfarligt?

Har läst någonstans att golv i gamla hus isoleras bäst med leca som både är kapillärbrytande o isolerande. Behöver man dessutom lägga annan isolering? (Först makadam sedan leca ingen gjutning har jag för mig det stod)
 
Behöver och behöver, allt beror ju på hur höga krav man har på isoleringsförmågan.

Att stabilisera lecan med cement behövs inte alls i det här fallet när den inte ska bära något, och då förlorar man dessutom den kapillärbrytande funktionen och delar av den isolerande förmågan.

Cellplast är brandfarligt, men risken är ju helt avhängig av var den placeras. Under golv kan jag inte se några problem med den.

Aggen, vad är det egentligen för konstruktion du ska ha sedan, jag har förutsatt att du skulle ha träbjälkar och sedan trägolv? Men jag kanske har missförstått och du ska gjuta platta? I så fall tycker jag absolut att du ska gjuta på cellplast och skippa lecan.
 
Degens cellplast typ thermisol är ej klassificerad som hälso-, miljö- eller brandfarlig. Inga särskilda risker vid normal hantering, tom astma o allergiförbundet stödjer denna produkt. Restprodukterna vid fullständig förbränning är koldioxid och vatten.

Nu till det andra: Jag ämnar att regla upp med träbalkar, och jag får väl regla i syllen, däremot vet jag ej om jag behöver lecan till att stabilisera. Kanske skall man sätta in några lecablock, känns som det blir svajigt annars. Det största rummet är på c:a 20kvm. Lecablocken kanske transporterar fukt, då kanske man måste ha singel i botten?

Jag har tänkt mig cellplast för jag tror att man kan lägga golvärme på det?
 
funderar på om man måste ha plastfolie under lecan, det råder delade meningar om detta???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.