Hej,
började att fundera på att man borde kunna använda en plattvärmeväxlare till att göra varmvatten med istället för t.ex. en slavtank med slinga, funderar nämligen på att värma två villor och ett Garage/maskinhall m.m. med samma värmepanna som jag skall elda med flis.
För att göra det enkelt måste det gå att ha ett cirkulerande system som alltid håller 65-85grader och använde nån typ av shuntstyrning för värmen och ha en värmeväxlare för tappvarmvatten.
Är det nån som har nån erfarenhet av värmeväxlare och kan berätta om det funkar bra. Tänkte slippa ha en tank som står och tar plats.
Och finns det nån som kanske vet hur man räknar ut hur stor termisk effekt man behöver på värmeväxlaren?

På gång att bygga en panncentral eldad med flis för att värma ca 5-600kvm, är fortfarande bara på planeringsstadiet.

Mvh 79:an
 
Nackdelen med att köra t.ex tappvattenautomat som du tänkt är att du behöver mer effekt då en dusch kräver en effekt på 30 kW, Nu kanske det går bra ändå om du har en acktank så du har ett lager att ta av...
Med flis eldning behöver du inte tänka på skiktningen om du pumpar runt vv hela tiden..

Du behöver ju inte han nån stor tank där beredaren/slingan sitter, Typ som en elberedare på 2-300 l i storlek...
 
Jag har planerat att skaffa en brännare från Gotfire på ca 60kw http://www.gotfire.seoch ha ett cirkulerande system som antagligen kommer att ligga mellan 65-90grader konstant, men jag kommer även att ha en acc-tank på en
2-3kubik som sitter ihop med det andra ifall att jag skulle vilja elda med ved i pannan, Funderar på en panna som heter Veda CK 70 eller 95kw http://www.varmeackumulator.se, vet inte vilken jag behöver. Nog för att jag har plats att ha slavtankar med beredare så tycker jag det verkar smartare att ha en vvx istället. Jag har planerat att ha nån form av shuntstyrning för värmen till huset, skulle vara tacksam för tips på nån lämplig, Tänkte försöka att pula ihop anläggningen själv i den mån det går och slippa anlita nån som gör nåt som man ändå ändrar så småningom.
 
Har du 2-3 m3 vatten som buffert är det inga problem med vvx..

Den brännaren har ju autotändning vilket är bra då du kan köra flis hela året..:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.