Japp, nu ska det borras brunn, och då kommer vi få en hög med borrkax att antingen använda eller få bortforslat av borrfirman för knappt femtusen spänn. Frågan är då om det är ett material som går att använda? Vi kan absolut använda det som fylle på tomten, det är inga problem. Eller blir det ett lerliknande slam som bara kommer flyta ut som en välling och sen stelna till en betongliknande klump? Hur tar man vara på det om nu borraren inte kommer ställa det en container...?

En snabb googling gav att lite beroende på bergart och borr så blir det oftast en 0-6 blandning, och då är det ju som grov sand med nollfraktion, vilket borde gå att använda som fylle nånstans. Någon som har erfarenhet av att använda borrkax? Hade ju varit skönt att spara in femtusen, det är dyrt nog ändå att borra brunn...

Tack på förhand!
ToRy
 
Blir stenmjöl av det hela och använt det som det bland annat. Blåste ut det i skogen. Olika lagar och regler om det är energibrunn eller vattenbrunn.
 
Jag har sett borrkax användas för att fylla hål och gropar på en grusväg. Funkar nog bäst i kombo med något grövre material, typ 0-18 bergkross.
Borrkax har mycket bind, det är finfraktionen som gör det, vilket gör att det blir mera kompakt än "vanlig" sand om det läggs ut någonstans.
 
(y) Vattenbrunn.
 
Ett av sätten vi funderat på att använda det är som underlag för gräsmatta. Dvs, vi tänker att om man lägger ett lager borrkax på någon decimeter och sen lägger jord på det så kommer inte sorkjävlarna att gilla att gräva sig igenom borrkaxen. :D Frågan är om det är bra eller dåligt, det kanske blir får dålig dränering genom borrkaxen...?
 
Hur långt och grovt hål ska de borras? Tror inte det räcker till så stor yta om man tänker sig 5-10cm tjockt lager. Men nog skulle jag använda det som fyllnadsmaterial i hål som inte är så noga avseende dränering eller liknande.
 
Tror de borrar 14 cm...? Djupet beror ju på vattentillgången så klart, men priset är beräknat på 80 meter har jag för mig.
Gräsmattan i fråga är inte en hel gräsmatta utan en remsa längs ena kanten där underlaget har sjunkit och gjort så att marken lutar de sista 2-3 metrarna. Vi pratar kanske 50kvm...
 
Blir väl drygt 1kbm? 2-3cm på 50kvm
 
När jag fick borrat då la jag borrkaxet på uppfarten i ett tunt lager. Har blivit stenhårt och inget ogräs har växt igenom än.
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.