han.kan han.kan skrev:
50-60kg sten är för mycket, tar alldeles för lång tid att värma upp. Då snackar vi om bastustorlek på 20m3 och uppemot 25kW i effekt. För en familjebastu är det mkt stort
Jag har 80 kg i mitt elaggregat på 9 kw på 8 m3.

Harvias vedeldade aggregat, som den där ser ut att vara, ligger runt 16-22 kw och har stenmagasin runt 40-50 kg.
 
B Byggareberg skrev:
Jag har 80 kg i mitt elaggregat på 9 kw på 8 m3.

Harvias vedeldade aggregat, som den där ser ut att vara, ligger runt 16-22 kw och har stenmagasin runt 40-50 kg.
B Byggareberg skrev:
Jag har 80 kg i mitt elaggregat på 9 kw på 8 m3.
Min bastu är 7m3 och aggregatet är på 7kW tar 25min att få den bastuvarm

Harvias vedeldade aggregat, som den där ser ut att vara, ligger runt 16-22 kw och har stenmagasin runt 40-50 kg.
B Byggareberg skrev:
Jag har 80 kg i mitt elaggregat på 9 kw på 8 m3.

Harvias vedeldade aggregat, som den där ser ut att vara, ligger runt 16-22 kw och har stenmagasin runt 40-50 kg.
80kg
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg en ny bastu i form av friggebod som sig bör (15m2) med omklädningsrum och flytta kaminen dit. Använd jordkällaren till det den är byggd för , eller lagra vin om årsmedeltemperaturen är rätt. Du kommer inte få till en bra temperatur där och vem vill basta i en bunker!?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg en ny bastu i form av friggebod som sig bör (15m2) med omklädningsrum och flytta kaminen dit. Använd jordkällaren till det den är byggd för , eller lagra vin om årsmedeltemperaturen är rätt. Du kommer inte få till en bra temperatur där och vem vill basta i en bunker!?
 
han.kan han.kan skrev:
50-60kg sten är för mycket, tar alldeles för lång tid att värma upp. Då snackar vi om bastustorlek på 20m3 och uppemot 25kW i effekt. För en familjebastu är det mkt stort
Nope.
Jag har bastu på ca10m3. Vedeldat med 200kg sten. Varm på 40min.
En så pass kraftig vedugn som TS har så är inte 50-60kg mycket.
Sten i aggregat/ugn är värmelager så att värmen håller sig stabil på trots av lite varierande eldning.
Vedeldat bastu med 25 kg sten är ingenting at ha.

problemet för TS är inte mängden sten i ugnen- det är mängden sten/betong i väggarna som absorberar så mycket värme/energi att temperaraturen aldrig kommer upp.

rådet om att bygga en ny bastu är inte så dum, men vill man inte det så måste det etsbleras en buffer mellan källarvägg och basturum. Annars blir sädet aldrig varmt

mvh
Sakke
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Vedeldat bastu med 25 kg sten är ingenting att ha.
Nu tycker jag nog att du är väl kategorisk. Jag har en ganska liten bastu med en Harvia M2 på 16 kW med ca 30 kg sten. Den bastun fungerar utmärkt.

En vedeldad bastuaggregat med stenar ovanpå och synlig eld genom glasluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Jag tycker ändå det låter otroligt att du inte får upp värmen? Nog för konstruktionen kan ta upp värme men inte så fort att du inte ska hinna få varmt? Är ju inte ovanligt med fusktimmerbastu som funkar kanon även vintertid, då måste ju denna ändå vara bättre? Möjligtvis är den för stor i förhållande till aggregatet? Gör en mellanvägg?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tycker jag nog att du är väl kategorisk. Jag har en ganska liten bastu med en Harvia M2 på 16 kW med ca 30 kg sten. Den bastun fungerar utmärkt.

[bild]
Jodå, lite grann:rofl:
Som respons på påståendet att det närmast är uhört att ha mera sten i en vanlig familjbastu.
mvh
Sakke
 
L lodin92 skrev:
Jag tycker ändå det låter otroligt att du inte får upp värmen? Nog för konstruktionen kan ta upp värme men inte så fort att du inte ska hinna få varmt? Är ju inte ovanligt med fusktimmerbastu som funkar kanon även vintertid, då måste ju denna ändå vara bättre? Möjligtvis är den för stor i förhållande till aggregatet? Gör en mellanvägg?
Inte kostigt alls att det inte blir varmt, betongen suger i sig all värme. En timmerbastu/fristående bastu är i trä och suger inte i sig värmen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg en ny bastu i form av friggebod som sig bör (15m2) med omklädningsrum och flytta kaminen dit. Använd jordkällaren till det den är byggd för , eller lagra vin om årsmedeltemperaturen är rätt. Du kommer inte få till en bra temperatur där och vem vill basta i en bunker!?
Tack för bra tankar. Vi har strandskydd pga bredvid en älv så det är inte ett alternativ tyvärr, iaf inte om vi vill ha utsikt över älven från bastun. Tycker faktiskt inte det är någon bunkerkänsla tack vare glasdörr, som ger fin utsikt över älven, men bra tankar att överväga.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
O orco skrev:
Tack för bra tankar. Vi har strandskydd pga bredvid en älv så det är inte ett alternativ tyvärr, iaf inte om vi vill ha utsikt över älven från bastun. Tycker faktiskt inte det är någon bunkerkänsla tack vare glasdörr, som ger fin utsikt över älven, men bra tankar att överväga.
Ajdå, typiskt. Kanske en bastu på hjul då (ej bygglovpliktigt)!
 
L lodin92 skrev:
Jag tycker ändå det låter otroligt att du inte får upp värmen? Nog för konstruktionen kan ta upp värme men inte så fort att du inte ska hinna få varmt? Är ju inte ovanligt med fusktimmerbastu som funkar kanon även vintertid, då måste ju denna ändå vara bättre? Möjligtvis är den för stor i förhållande till aggregatet? Gör en mellanvägg?
Ja jag tycker också det är obegripligt. Tror inte det får plats en mellanvägg, iaf inte om man som jag vill kunna ligga raklång på laven :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, typiskt. Kanske en bastu på hjul då (ej bygglovpliktigt)!
Ja det är ett alternativ!
 
han.kan han.kan skrev:
Funderar ändå på om de åtgärder som jag föreslog räcker utan tilläggsisolering? Om du gör detta först så skulle du kunna prova. Hur stort är stenmagasinet på aggregatet, går de ner ngt innanför plåten
eller ligger de bara ovanpå? Normalt bör du ha ca 25kg om du vattenbastar. Det räcker att komma upp i 55-60 graders värme i bastun innan du börjar att skopa på vatten
Lycka till
Ja jag vet dock inte om det är så mycket enklare att sätta upp en vägg än att isolera? Trevligt med lite space i bastun så man kan ligga raklång och vara fler. Om jag isolerar får det ju även effekten att taket blir lägre och bastun lite mindre. Men jag ska ta med det som alternativ, ska tillbaka dit i övermorgon och då ska jag mäta upp ordentligt.
 
B Byggareberg skrev:
Inte kostigt alls att det inte blir varmt, betongen suger i sig all värme. En timmerbastu/fristående bastu är i trä och suger inte i sig värmen.
Fast att en spontad bräda i -20 grader inte släpper ut mer värme än vad betongen som är ca 4 grader suger åt sig är jag tveksam till .. Men att det tar tid innan betongen är varm håller jag med om.
 
O orco skrev:
Ja jag vet dock inte om det är så mycket enklare att sätta upp en vägg än att isolera? Trevligt med lite space i bastun så man kan ligga raklång och vara fler. Om jag isolerar får det ju även effekten att taket blir lägre och bastun lite mindre. Men jag ska ta med det som alternativ, ska tillbaka dit i övermorgon och då ska jag mäta upp ordentligt.
Brukar aldrig rekomendera sprutisolering, men här kanske det vore lämpligt? Även om jag tycker det ska funka utan..
 
L lodin92 skrev:
Brukar aldrig rekomendera sprutisolering, men här kanske det vore lämpligt? Även om jag tycker det ska funka utan..
vill inte ha isolering rakt på väggen då utsöndrar fukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.