Kempa_swe
Ole Utne Ole Utne skrev:
Jag har tänkt att vanliga glasögon ger ett lagom bra skydd. Glasögonen jag har är ju hyfsat stora ändå. Och det har ju gått bra hittills…

Tills i Fredags. Då kapade jag ett plåtark med vinkelslipen. Märkte att jag fick något i ögat och tänkte inte mer på det så. Sköljde ansiktet och ögat en del när dagen var över. Morgonen efter var det fortfarande något som skavde bakom ögonlocket. I löpet av dagen blev det riktigt plågsamt och åkte till akuten. Där fick jag antiinflammatoriska ögondroppar och ett besked om att åka till akutavdelningen s:t Eriks ögonsjukhus så fort som möjligt för att plocka ut det.

Varför delar jag detta? För att andra förhoppningsvis kan lära av min erfarenhet utan att själva behöva göra samma misstag. OCH för att jag gärna vill ha tips på skydd för ögonen för en person som använder glasögon.
Hänt ett antal gånger, men sist var det en spåna från fräsen som satte sig så en arbetskamrat fick skjutsa mig
 
Allt utom heltäckande är obra.
Jag hamnade på ögonakuten men flisan satt hårt, bedövningssalvan slutade verka, jag svimmade av smärtan och situationen, slog upp ett skapligt jack i pannan.
Tillbaka dagen efter, då gick dom loss med en liten slipmaskin i ögat.
Allt gick bra. Även med pannan.
 
  • Gilla
  • Wow
Ole Utne och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
M mange_r skrev:
Allt utom heltäckande är obra.
Jag hamnade på ögonakuten men flisan satt hårt, bedövningssalvan slutade verka, jag svimmade av smärtan och situationen, slog upp ett skapligt jack i pannan.
Tillbaka dagen efter, då gick dom loss med en liten slipmaskin i ögat.
Allt gick bra. Även med pannan.
Salvan slutade på mig med när de plockade ut de sista från frässpånet. Gjorde lite ont men de gick
 
X
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns sidosköldar till vanliga glasögon, många på jobbet har det,
[länk]
[länk]

Finns även tonade till solglasögon,
[länk]
Bara det att vanliga glasögon inte skyddar ögat säkert.
Kolla cirka 1:30
Cirka 7:30
 
X
galento galento skrev:
"Hjälmen" med visir och hörselkåpor funkar bra. Även cyklopmodellen som man kan ha utanpå skydds/glasögon men sämre om man svettas , immar lätt även fast man borrat extra luftningshål.
[bild]
Kolla hos dykfirmor, där finns spray mot imma.
Eller snikvarianten, spotta och smeta in på glasets insida. Fungerat skitbra när man dyker.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
galento
X Xanthopteryx skrev:
Kolla hos dykfirmor, där finns spray mot imma.
Eller snikvarianten, spotta och smeta in på glasets insida. Fungerat skitbra när man dyker.
Bra tips (y) dom där skyddsglasögonen är bra att ha om man är under nån bil , som
Isakare skrev tidigare så kan man få en massa skit i nyllet då.
 
galento galento skrev:
Bra tips (y) dom där skyddsglasögonen är bra att ha om man är under nån bil , som
Isakare skrev tidigare så kan man få en massa skit i nyllet då.

Heh lustigt.. Jag har bara för några dagar sedan legat under en bil och lagat rost i en balk... Känns som jag fortfarande har hela näsborrarna fulla i skit.
Om man är smart skaffar man sig även ett munskydd när man gör sånna jobb... Jag är inte så smart dock :crysmile:
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Även om det inte är lika alllvarligt som att skada ögat: Heta spån smälter de kompositmaterial man i dag har i stället för glas i bågarna och lämnar märken, som med lite otur hamnar mitt i synfältet. Hände en kompis :rofl:
 
Viktigt också att snabbt söka hjälp om man får en metallflis i ögat, annars kan den rosta. En närstående råkade ut för det och har nu försämrad syn på ögat, pga att de bara kunde få bort flisan men inte rosten som blev efter bara ett dygn.
 
  • Wow
Ole Utne
  • Laddar…
Jag brukar även bara köra med mina vanliga glasögon (behöver progressiva).

Det är dumt nog.... Har funderat på vad man kunde nyttja tillsammans med vanliga glasögon, för skyddsglasögon har jag inga bra erfarenheter av, brukar imma åter oavsett vad jag lägger på dom, eller så är dom ivägen för mina vanliga glasögon. Jag tror det enda som kan funka är en såndär sköld över hela ansiktet.
 
P Peobjörn skrev:
Även om det inte är lika alllvarligt som att skada ögat: Heta spån smälter de kompositmaterial man i dag har i stället för glas i bågarna och lämnar märken, som med lite otur hamnar mitt i synfältet. Hände en kompis :rofl:
Detta har jag funderat på också, om jag borde skaffa glasögon i glas istället för polykarbonat. Mina linser var skitdyra, över 4000kr bara för linserna. Men dom har utvecklat rispor och på ena ögat har det blivit en liten fläck som inte går bort, som tur är kom den på ett ställe så den inte stör.

Men har funderat om glas står bättre emot skråmor och stänk från kemikalier och vinkelslipar.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag brukar kisa när jag använder vinkelslipen. Har fungerat bra
Det finns de som kisar när de tittar på solförmörkelse också så det måste ju hjälpa. :)
 
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Aldrig behövt åka till akuten men stabilt gått upp i skyddsnivå på skyddsglasögon när det visat sig att skyddsnivån är otillräcklig.
Värsta dagen fick jag använda ögonduschen tre gånger vilket är helt otroligt då jag behövt använda den kanske sju gånger under lika många år.
Använder inte glasögon, skyddsglasögonen jag använder nu och har använt i 3-4 år är Hiltis kompakta cyklop. Gummi/plastkanten som ligger emot ansiktet är mjuk men inte så mjuk att den formar sig efter ansiktet till 100% och jag har varit med om att dammkorn kommer in.
Sågar jag i betong/sten med vattenkylning så kan det ibland stänka väldigt mycket och det dammfyllda vattnet kommer också in.
Vid tung fysisk aktivitet har jag också stora problem med imma på glaset.
Imma på insidan är den största anledningen till att jag inte gått upp till fullstort cyklop, att det blir trångt på ansiktet att använda tillsammans med andningsmask är anledning nr2.
Har övervägt att skaffa en kombinerad andningsmaskt/skyddsvisir från 3m/Sundström.

[bild]

[bild]
Jag använder Sundströms helmask när jag kapar och hugger sten bl.a. Polykarbonatvisiret har fått ta emot rejäla stenflisor. Jag är inte säker på att vanliga skyddsglasögon hade hållt. Det immar inte igen i första taget då inandningsluften passerar visiret. Masken kostar en slant men hälsan är värd mer.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
D dajaskazal skrev:
Viktigt också att snabbt söka hjälp om man får en metallflis i ögat, annars kan den rosta. En närstående råkade ut för det och har nu försämrad syn på ögat, pga att de bara kunde få bort flisan men inte rosten som blev efter bara ett dygn.
Järnflisor är särskilt obra att få in i ögonen läste jag någonstans.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Detta har jag funderat på också, om jag borde skaffa glasögon i glas istället för polykarbonat. Mina linser var skitdyra, över 4000kr bara för linserna. Men dom har utvecklat rispor och på ena ögat har det blivit en liten fläck som inte går bort, som tur är kom den på ett ställe så den inte stör.

Men har funderat om glas står bättre emot skråmor och stänk från kemikalier och vinkelslipar.
Ja, det vet jag förstås inte. Men glaset smälter åtminstone inte av heta flisor, så då handlar det bara om hur kraftigt flisan kastas mot glaset. När du däremot nämner kem så kan ju glas lätt etsas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.