Vi behöver tips och råd på bra kulör till fasaden på vårt hus. Det är ett tvåplanhus med mycket fönster och med modern stil.

Vi vill gärna ha en ljus kulör. Grå? Beige? Vit? Som vi har planerat nu är det ett mörkgrått tak, vita fönster och en röd ytterdörr. Senare kommer vi att sätta upp en röd markis.

Tipsa oss gärna om lyckade färgkombinationer, vi tittar gärna på foton men då det är svårt att återge färger på foton vore det perfekt om de kunde kompletteras med färgkoden. (NCS)

Laja

 
Vad fint det är! Nu blev jag verkligen inspirerad, ni bor möjligtvis inte på västkusten så att man kan titta på färgerna "på riktigt"?

Är "Demi vit" en grå färg? Om ni skulle välja en av de två kulörerna, vilken hade ni valt då? Vet du vad färgerna har för NCS-kod?

Ett stort tack för hjälpen!
Laja
 
Har blivit rekommenderad Demidek-färgen av en bekant som är målare. Samma förutsättningar som ni med en modernare look. Kör dock med ljusgrå pannor och alu-zink plåtdetaljer.

Ert hus ser riktigt bra ut!! :)

Du har inga bilder på huset där man ser takpannorna med?? Skicka gärna fler bilder.
 
Var inne och snackade med färghandlaren idag och fick lite prover med mig hem. Ska dit imorgon och titta på de målade proverna i dagsljus ute för att få rätt ljusförhållanden. Demivit har NCS-kod 1404-Y05R. Fastnade även för en lite gråare nyans som heter Strandgrå men den kanske blir lite för grå på en hel fasad.

Tyvärr så kör Vallsjöhus med lineoljebaserad grund/skyddsfärg så där får vi nog ändra och köra med Jotuns grundfärg Visir istället.

 
Hej

Har med förtjusning följt er diskussion.

Jag har en pågående om 1,5 plans hus med svart tak och har tittat på 0505-Y20R m.fl. Som sagt tror jag att dessa färger passar bättre till "äldre" hus och eftersom du verkar ha ett med svart tak så är jag intresserad av att följa upp hur det går för dig. Hur har du tänkt med foder, vindskivor m.m. Var det svart tak eller??? Jag blandar ihop vem som hade grått och vem som hade svart...
 
Vi kör med Benders ljusgrå pannor och alu -zink detaljer till vårat hus. Hela huset kommer nog att bli Demivitt (foder, vindskivor osv). Kolla Trivselhus hemsida under "Stand och Villor". Där finns många exempel på denna kombination!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.