Jag är i startgropen med att installera en laddbox på min villatomt. Den kommer att hamna ca 1,5 meter ifrån grannen (i detta fallet samfälligheten som fastigheten ligger inom). Fick reda på av styrelsen att jag kommer behöva grannens tillstånd om jag vill ställa den inom 4,5 meter till tomtgränsen. Så det betyder att jag måste få godkänt av alla 20 ägare...

Ska ringa kommunen imorgon och fråga vilka regler som gäller, ville bara höra ifall ni alla här vet något om detta?
 
Claes Sörmland
Varför menar du att det krävs grannens tillstånd för en laddstolpe inom 4,5 m från tomtgränsen? Jag förstår inte lagrummet för att hävda det.

En laddstolpe kräver inte bygglov och det finns därmed heller inget bygglovsundantag som ibland är associerat med grannemedgivande för att utföra inom 4,5 m från gränsen.
 
  • Gilla
Oldfart och 11 till
  • Laddar…
Känns ju otroligt knepigt att det skulle behövas någon form av "tillstånd" eller medgivande från någon för att ställa upp en laddstolpe på sin egen tomt?
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Lite som att det skulle behövas ett bygglov för att få sätta upp en belyningsstolpe eller ett handräcke.
 
Du borde inte behöva ett ok från någon. Men om nu grannen är samfälldheten borde styrelsen för föreningen som förvaltar kunna ge dig ett ok så är saken ur världen.
 
Claes Sörmland
Bygglov krävs för att uppföra byggnader som de definieras i PBL (typ att de har en byggnadsvolym som går att uppehålla sig i och omsluts av väggar och har ett tak) samt de "andra anläggningar" som listas i PBF. I PBF listas inte (ladd)stolpar men t ex murar och plank samt vindkraftverk och transformatorstationer listas. Listan är uttömmande. Läs mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/bygglov-for-anlaggningar/
 
Redigerat:
Det var det jag misstänkte också. Tack för svar alla!
 
Laddstolpe kanske inte är bygglovspliktig, men hur är det med parkeringen brevid stolpen?
 
A Allmäntvetgirig skrev:
Laddstolpe kanske inte är bygglovspliktig, men hur är det med parkeringen brevid stolpen?
Beroende på detaljplan så krävs i regel inget mark eller bygglov för parkering.
 
Claes Sörmland
A Allmäntvetgirig skrev:
Laddstolpe kanske inte är bygglovspliktig, men hur är det med parkeringen brevid stolpen?
För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att anlägga en parkeringsplats. Storlek och utformning är valfri.

Parkeringsplats i andra sammanhang, t ex för lokaler eller flerbostadshyreshus kräver bygglov eftersom sådan parkeringsplats listas i PBF som bygglovspliktig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Men man behöver iofs. tillstånd från väghållaren för att anordna utfart från en parkering. Så OM det inte har funnits parkeringsplats där tidigare, så skulle samfälligheten kunna ha med saken att göra. Men det har inget med bygglov att göra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Men man behöver iofs. tillstånd från väghållaren för att anordna utfart från en parkering. Så OM det inte har funnits parkeringsplats där tidigare, så skulle samfälligheten kunna ha med saken att göra. Men det har inget med bygglov att göra.
Min erfarenhet är att tomtägarna och samfällighetsförening som förvaltar lokalgator ofta har så dålig koll att tomtägarna ansluter utfarter lite som de vill. Det skulle blir en enorm massa konflikter annars där samfällighetsföreningens styrelse i efterhand skulle behöva bråka. Och det gillar vi inte att göra i vår kultur och särskilt inte om man med minimalt engagemang har valts in i en samfällighetsförenings styrelse. Sen finns ju tokstollarna också...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.