Hoppas på tips i bastudjungeln från samlad kunskap i denna underbara grupp.

Vi bor i ett nyproducerat hus där vi har gjort utrymme för bastu men valde att skjuta på inredningen av det av budgetskäl. Nu är vi sugna på att färdigställa bastun men blir inte kloka på alla viktiga regler och råd som dessvärre ofta är motstridiga.

Så här ser det ut:

Tre av väggarna angränsar till andra innerväggar men den fjärde väggen angränsar till en yttervägg.

Jag tycker mig ha läst att det går att sätta panel direkt mot regelverk/isolering vid innerväggarna utan att ha varken bastufolie eller luftspalt(?).

Den vägg som angränsar till ytterväggen är jag osäker på vad gäller både luftspalt och bastufolie, men det som gjorde mig mest förvirrad var när jag kikade bakom isoleringen som byggfirman satt dit. Där finns plast, som troligtvis hör ihop med isoleringen och ytterväggen. Hur gör jag där? (Bifogar bild)

Tar gärna emot tips på hur jag gör med taket där det idag är brädor som håller upp en plast med lösull från vinden. Bör jag isolera ytterligare ett lager?
 
  • Hand som placerar isoleringsmaterial vid träreglar och en synlig ångspärr i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv en sådan bastu och isolerade bara ytterväggen. Panela innerväggarna men se till att du ha en luftspalt bakom nerifrån och upp. Taket behöver du inte göra någonting åt.
 
han.kan han.kan skrev:
Har själv en sådan bastu och isolerade bara ytterväggen. Panela innerväggarna men se till att du ha en luftspalt bakom nerifrån och upp. Taket behöver du inte göra någonting åt.
han.kan han.kan skrev:
Har själv en sådan bastu och isolerade bara ytterväggen. Panela innerväggarna men se till att du ha en luftspalt bakom nerifrån och upp. Taket behöver du inte göra någonting åt.
tack för svar! Nu är det ju en isolering som ligger mot plasten sett från insidan, men utan luftspalt. Menar du att jag ska ta bort isoleringen, fixa luftspalt, sen tillbaka med isoleringen och sen panela mot regeln? Alltså yttervägg(som avslutas med plast), luftspalt -isolering - panel?
 
A AnnaSundis skrev:
tack för svar! Nu är det ju en isolering som ligger mot plasten sett från insidan, men utan luftspalt. Menar du att jag ska ta bort isoleringen, fixa luftspalt, sen tillbaka med isoleringen och sen panela mot regeln? Alltså yttervägg(som avslutas med plast), luftspalt -isolering - panel?
Jag skulle sätta dit panelen och låta isoleringen ligga som den ligger och ändå lämna en spalt upp -och nertill så att väggen kan ”andas” det viktigaste är att du har en bra ventilation i basn

I
A AnnaSundis skrev:
tack för svar! Nu är det ju en isolering som ligger mot plasten sett från insidan, men utan luftspalt. Menar du att jag ska ta bort isoleringen, fixa luftspalt, sen tillbaka med isoleringen och sen panela mot regeln? Alltså yttervägg(som avslutas med plast), luftspalt -isolering - panel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.