Har en f.d. skogstomt som nu är skövlad. Vi har grävt för pool och tagit bort det mesta av sten och rötter med en stor CAT. Underlaget består nu av en ganska sandhaltig jord med en del stora senar/berg som sticker upp någon decimeter här och där. Jag vill jämna ut och fylla upp lite innan jag lägger på matjorden men vad ska jag använda?
 
Lite finare fyllnadsmaterial brukar gå att få tag på för en billig peng. Hör med lokalt åkeri om de har några grävjobb i närheten och vill dumpa hos dig. Sen behöver du nån maskin som shaktar ut det. Gärna en traktorgrävare modell större, då kan du be han gräva upp några stora stenar och placera ut på lämpliga ställen. Stora stenar är perfekt för barn att "Bestiga berg" på eller att ha lite odlingar runt. Det ger lite liv till tomten. Tänk också på att inte göra hela tomten platt i övrigt, det kan lätt bli lite tråkigt.
 
Tack för tipsen! En BobCat näst minsta modellen kan jag låna när jag vill. Eftersom jag bor i kedjehus är det det enda som kommer emellan garaget och huset. Fyll i form av sand i olika kvalitéer kan jag också få tag i billigt. Är det OK att grunda med det? Massorna från gropen till poolen (mest sten) har blivit en liten "skidbacke" till barnen och lite struktur kommer det att bli på tomten för övrigt också.
 
sandhaltigt är bra under en gräsmatta. det dränerar fint. Golfgreener gör man med extremt sandhaltig jord. Man får dock vara beredd på att vattna lite mer.

Om du kan så gör uppfyllnad och tilljämning före vintern och låt det sen ligga till våren så att det får sätta sig lite innan du lägger på jorden. På så sätt får du ett slätare resultat
 
Tanken var att så in i höst men jag kommer inte att hinna det. Så det blir att grovplanera i höst och så till våren eller nästa höst. Jag ska bygga färdigt uterummet och mura stommen till poolen denna hösten. Annars kommer ungarna inte att få någon pool nästa sommar heller och inte jag heller för den delen... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.