Har köpt ett fritidshus med en jordkällare som är omgjord till bastu, där finns ett aggregat, skorsten och bänkar. Väggarna tror jag är tegel med puts eller ngt. Testade den häromdagen och tyvärr är det i princip omöjligt att få upp vettig värme på den. Efter att ha blåeldat upp 2 skottkärror med ved åstadkom den under 40 grader.

Så jag har insett att jag kommer behöva isolera den. Är helt novis på detta med snickrande men försökt läsa mig till och min hypotes är följande metod av isolering.

- Reglar 45mm med luftspalt 20mm
- glasull isolering
- Bastufolie
- Bastupanel

Mina frågor är:

- Då det är en jordkällare så är det en fuktig miljö, vad kan man göra för att förhindra att träet snabbt möglar? Räcker det att ställa en torrboll där, eller bara ventilationen? Det finns en golvbrunn och jag har ev. tillgång till el så kanske någon sorts avfuktare?
- Hur monterar man reglar och panel på det välvda taket (har inte hittat någon beskrivning av detta) vill såklart behålla välvningen på taket på ett snyggt sätt
- Hur sågar man till panel så att det följer välvningen snyggt på kortsidorna?
- Är det viktigast att isolera taket eller väggarna, tänker att det kanske räcker med den ena.

Finns det någon helt annan metod som jag inte tänkt på? Kanske något annat material än trä som funkar och klarar av fukten bättre.

Tacksam för alla ledtrådar eller kommentarer jag kan få!
 
  • Kamin med ved i vitt valvrum med två träbänkar och en träskopa på bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O orco skrev:
Testade den häromdagen och tyvärr är det i princip omöjligt att få upp vettig värme på den.
Tror tyvärr det blir svårt att få vettig bastuupplevelse med så låga lavar. Normalt vill man sitta med huvudet strax under taket när man vill basta varmt.
 
  • Gilla
Nikorasu och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror tyvärr det blir svårt att få vettig bastuupplevelse med så låga lavar. Normalt vill man sitta med huvudet strax under taket när man vill basta varmt.
Ja jag provade att stå upp och inte heller då var det tillräckligt varmt :) men jag ska också investera i högre lavar så småningom tänker jag!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag skulle sätta 70 mm stålreglar med viss luftspalt, typ 20-50 mm, isolerat 70 mm stenull. Ingen bastufolie. Sätta bastupanel å se till att luften in till bastun är god och att den (vilket den redan nog gör) är från golvet där fotografen står i fotot.
 
B Byggareberg skrev:
Jag skulle sätta 70 mm stålreglar med viss luftspalt, typ 20-50 mm, isolerat 70 mm stenull. Ingen bastufolie. Sätta bastupanel å se till att luften in till bastun är god och att den (vilket den redan nog gör) är från golvet där fotografen står i fotot.
Tack, intressant med stålreglar, är det för att undvika att reglarna möglar? Den enda "ventilation" som finns idag är glipan under glasdörren.
 
O orco skrev:
Tack, intressant med stålreglar, är det för att undvika att reglarna möglar? Den enda "ventilation" som finns idag är glipan under glasdörren.
Ja, stålreglar för att det inte ska mögla på den "blöta" sidan. Se till att sluta med bastupanelen en bit från mark för att undvika att fukt sugs in i träet. Den ventilationen bör räcka. För att hålla emot isoleringen för att skapa luftspalt kan du spänna fast ståltråd bakom reglarna.
 
  • Gilla
orco
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Ja, stålreglar för att det inte ska mögla på den "blöta" sidan. Se till att sluta med bastupanelen en bit från mark för att undvika att fukt sugs in i träet. Den ventilationen bör räcka. För att hålla emot isoleringen för att skapa luftspalt kan du spänna fast ståltråd bakom reglarna.
Tack vilka bra tips!
 
Du funderade på lite mer saker, se nedan.

- Då det är en jordkällare så är det en fuktig miljö, vad kan man göra för att förhindra att träet snabbt möglar? Räcker det att ställa en torrboll där, eller bara ventilationen? Det finns en golvbrunn och jag har ev. tillgång till el så kanske någon sorts avfuktare?
Stålreglar, ingen avfuktare, ventilera gott bakom reglar.

- Hur monterar man reglar och panel på det välvda taket (har inte hittat någon beskrivning av detta) vill såklart behålla välvningen på taket på ett snyggt sätt
Skrev ut ett ungefärligt mått på plattstålet, men håll tjockleken ungefär som stålreglarna så borde det inte vara så svårt att fästa panelen.

Schematisk bild som visar mått på plattstålet, 50x0,5 mm, i relation till böjda stålreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Hur sågar man till panel så att det följer välvningen snyggt på kortsidorna?
Bygg de rakt som väggarna och så figursågar du kanterna. Gör detta innan du gör långsidorna/taket så slipper du göra det så noggrant.

- Är det viktigast att isolera taket eller väggarna, tänker att det kanske räcker med den ena.
Isolera både tak och väggar. Viktigast är taket.
 
Bastun verkar vara onödigt lång, jag skulle nog korta av den med dörr och mellanvägg. Om du nu har en ventilation i dörrens underkant så tjuvar den in kalluft. Sätt in reglerbara ventiler, som skjutluckor, med en utventil i dörrens överkant då kan du styra in -och utluft. Isoleringsförslaget med stålreglar är ett bra förslag också med högra lavar
Lycka till med bastun. Kom ihåg att basta är bra för kroppen och själen
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Du funderade på lite mer saker, se nedan.


Stålreglar, ingen avfuktare, ventilera gott bakom reglar.


Skrev ut ett ungefärligt mått på plattstålet, men håll tjockleken ungefär som stålreglarna så borde det inte vara så svårt att fästa panelen.

[bild]


Bygg de rakt som väggarna och så figursågar du kanterna. Gör detta innan du gör långsidorna/taket så slipper du göra det så noggrant.


Isolera både tak och väggar. Viktigast är taket.
Tack, superbra hjälp!
 
han.kan han.kan skrev:
Bastun verkar vara onödigt lång, jag skulle nog korta av den med dörr och mellanvägg. Om du nu har en ventilation i dörrens underkant så tjuvar den in kalluft. Sätt in reglerbara ventiler, som skjutluckor, med en utventil i dörrens överkant då kan du styra in -och utluft. Isoleringsförslaget med stålreglar är ett bra förslag också med högra lavar
Lycka till med bastun. Kom ihåg att basta är bra för kroppen och själen
O orco skrev:
Har köpt ett fritidshus med en jordkällare som är omgjord till bastu, där finns ett aggregat, skorsten och bänkar. Väggarna tror jag är tegel med puts eller ngt. Testade den häromdagen och tyvärr är det i princip omöjligt att få upp vettig värme på den. Efter att ha blåeldat upp 2 skottkärror med ved åstadkom den under 40 grader.

Så jag har insett att jag kommer behöva isolera den. Är helt novis på detta med snickrande men försökt läsa mig till och min hypotes är följande metod av isolering.

- Reglar 45mm med luftspalt 20mm
- glasull isolering
- Bastufolie
- Bastupanel

Mina frågor är:

- Då det är en jordkällare så är det en fuktig miljö, vad kan man göra för att förhindra att träet snabbt möglar? Räcker det att ställa en torrboll där, eller bara ventilationen? Det finns en golvbrunn och jag har ev. tillgång till el så kanske någon sorts avfuktare?
- Hur monterar man reglar och panel på det välvda taket (har inte hittat någon beskrivning av detta) vill såklart behålla välvningen på taket på ett snyggt sätt
- Hur sågar man till panel så att det följer välvningen snyggt på kortsidorna?
- Är det viktigast att isolera taket eller väggarna, tänker att det kanske räcker med den ena.

Finns det någon helt annan metod som jag inte tänkt på? Kanske något annat material än trä som funkar och klarar av fukten bättre.

Tacksam för alla ledtrådar eller kommentarer jag kan få!
O orco skrev:
Har köpt ett fritidshus med en jordkällare som är omgjord till bastu, där finns ett aggregat, skorsten och bänkar. Väggarna tror jag är tegel med puts eller ngt. Testade den häromdagen och tyvärr är det i princip omöjligt att få upp vettig värme på den. Efter att ha blåeldat upp 2 skottkärror med ved åstadkom den under 40 grader.

Så jag har insett att jag kommer behöva isolera den. Är helt novis på detta med snickrande men försökt läsa mig till och min hypotes är följande metod av isolering.

- Reglar 45mm med luftspalt 20mm
- glasull isolering
- Bastufolie
- Bastupanel

Mina frågor är:

- Då det är en jordkällare så är det en fuktig miljö, vad kan man göra för att förhindra att träet snabbt möglar? Räcker det att ställa en torrboll där, eller bara ventilationen? Det finns en golvbrunn och jag har ev. tillgång till el så kanske någon sorts avfuktare?
- Hur monterar man reglar och panel på det välvda taket (har inte hittat någon beskrivning av detta) vill såklart behålla välvningen på taket på ett snyggt sätt
- Hur sågar man till panel så att det följer välvningen snyggt på kortsidorna?
- Är det viktigast att isolera taket eller väggarna, tänker att det kanske räcker med den ena.

Finns det någon helt annan metod som jag inte tänkt på? Kanske något annat material än trä som funkar och klarar av fukten bättre.

Tacksam för alla ledtrådar eller kommentarer jag kan få!
O orco skrev:
Tack, superbra hjälp!

O orco skrev:
Tack, superbra hjälp!
Funderar ändå på om de åtgärder som jag föreslog räcker utan tilläggsisolering? Om du gör detta först så skulle du kunna prova. Hur stort är stenmagasinet på aggregatet, går de ner ngt innanför plåten
eller ligger de bara ovanpå? Normalt bör du ha ca 25kg om du vattenbastar. Det räcker att komma upp i 55-60 graders värme i bastun innan du börjar att skopa på vatten
Lycka till
 
Stenmagasin bör absolutt vara större än 25kg. En sådan harvia har väl 50-60kg som är helt ok.
Det är inte säkert att isolation ens behövs, tror att egentligen stålreglar och panel kan vara nog. och som sagt inte panellera helt ned-avsluta 20cm från golvet.
tilluft under dörren måsteman nästan ha-ugnen behöver ersättningsluft för förbränning-själva ugnen fungerar ju som frånluft.
Få bänkarna högre upp om möjligt.
Ev. Korta ned utrymmet ngt som föreslagits tidigare om rummet är väldigt stort-ett lite omklädningutrymme kan man ju ha rätt utanför.
Mvh
Sakke
 
50-60kg sten är för mycket, tar alldeles för lång tid att värma upp. Då snackar vi om bastustorlek på 20m3 och uppemot 25kW i effekt. För en familjebastu är det mkt stort
 
Bygg en ny bastu i form av friggebod som sig bör (15m2) med omklädningsrum och flytta kaminen dit. Använd jordkällaren till det den är byggd för , eller lagra vin om årsmedeltemperaturen är rätt. Du kommer inte få till en bra temperatur där och vem vill basta i en bunker!?
 
  • Gilla
mejner och 3 till
  • Laddar…
J
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg en ny bastu i form av friggebod som sig bör (15m2) med omklädningsrum och flytta kaminen dit. Använd jordkällaren till det den är byggd för , eller lagra vin om årsmedeltemperaturen är rätt. Du kommer inte få till en bra temperatur där och vem vill basta i en bunker!?
Jättebra svar! För många är en jordkällare en ouppnåelig dröm och du har en, var rädd om den! :) Nu är det dessutom prepper-tider och risk för bortkoppling av elen. Den blir som sagts ovan aldrig en bra bastu. Inga fönster. Sitta lågt. Drar mängder av ved. En enkel billig oisolerad bastu-bod räcker långt, ned till 8-10 m2 för både bastu och omklädning. Du kan ha massor av fönster…
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.