Hej Alla.
Har en fråga om styrelse arvode i vägförening.
Skall denna delas upp efter andelstal eller skall alla fastigheter betala lika mycket?
Martin A
 
Styrelsearvodet är en del i de löpande förvaltningskostnaderna som föreningen betalar ut. De pengar som föreningen betalar ut tas ut från det som uttaxeras medlemmarna. Eftersom uttaxeringen går efter andelstal, så får man vällans säga att det är vad som gäller på så sätt som din fråga är formulerad. Men det ska alltså räknas in i det som är beslutat för uttaxeringen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Martin Andersson9 skrev:
Hej Alla.
Har en fråga om styrelse arvode i vägförening.
Skall denna delas upp efter andelstal eller skall alla fastigheter betala lika mycket?
Martin A
Utgift för styrelsearvode är samma sak som alla andra utgifter, de skall täckas av inkomster från uttaxering enligt andelstalen för drift.

Undantagen är ju andra tillskott av medel, t ex gåvor eller bidrag från andra eller utgifter för VA, el och liknande som kan vidarefaktureras om Lantmäteriet beslutade det i anläggningsbeslutet.
 
Hej
Tack för snabba svar.
Denna vägföreningen består av flera sektioner där de som bor på sektion 1 ( där finns det statligt bidrag)med lågt andelstal får betala lika mycket i styrelse arvode som de som bor i slutet på de andra sektionerna.
Om jag förstått rätt så skall styrelse arvodet taxeras efter andelarna?
Hälsningar Martin
 
M Martin Andersson9 skrev:
Om jag förstått rätt så skall styrelse arvodet taxeras efter andelarna?
Du har förstått rätt.

Vill man var väldigt petig så fastställer stämman hela beloppet som varje medlem ska betala. Med i detta belopp ska även styrelsearvodet vara med. Väldigt förenklat, man räknar ihop alla kostnader föreningen kommer att ha (även sparande för tex framtida utgifter/underhåll) och den summa man får ihop fördelas sedan efter andelstalen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du har förstått rätt.

Vill man var väldigt petig så fastställer stämman hela beloppet som varje medlem ska betala. Med i detta belopp ska även styrelsearvodet vara med. Väldigt förenklat, man räknar ihop alla kostnader föreningen kommer att ha (även sparande för tex framtida utgifter/underhåll) och den summa man får ihop fördelas sedan efter andelstalen.
Tack för svar.
Här debiteras avgift till styrelsen separat, en en post för vägavgift och en för styrelsen.
Detta skickas ut och skall vara betalt ca 2 månader före års stämman.
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du har förstått rätt.

Vill man var väldigt petig så fastställer stämman hela beloppet som varje medlem ska betala. Med i detta belopp ska även styrelsearvodet vara med. Väldigt förenklat, man räknar ihop alla kostnader föreningen kommer att ha (även sparande för tex framtida utgifter/underhåll) och
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du har förstått rätt.

Vill man var väldigt petig så fastställer stämman hela beloppet som varje medlem ska betala. Med i detta belopp ska även styrelsearvodet vara med. Väldigt förenklat, man räknar ihop alla kostnader föreningen kommer att ha (även sparande för tex framtida utgifter/underhåll) och den summa man får ihop fördelas sedan efter andelstalen.[/QU
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du har förstått rätt.

Vill man var väldigt petig så fastställer stämman hela beloppet som varje medlem ska betala. Med i detta belopp ska även styrelsearvodet vara med. Väldigt förenklat, man räknar ihop alla kostnader föreningen kommer att ha (även sparande för tex framtida utgifter/underhåll) och den summa man får ihop fördelas sedan efter andelstalen.
 
Väldigt konstigt upplägg. Tveksamt om det är giltigt.

Men om samfällighetsföreningen förvaltar flera olika gemensamhetsanläggningar som det låter som här. Så tror jag (med betoning på tror) att man kan besluta att styrelsearvodet, och annat som ev. är gemensamt mellan de olika anläggningarna skall fördelas lika, eller annan fördelning, mellan de olika anläggningarna. Och sedan fördelas kostnaderna för resp. anläggning till medlemmarna i förhållande till andelstalen, i resp. anläggning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Utgiften för styrelsearvodet ska enligt samfällighetslagen som varandes en gemensam utgift för olika verksamhetsgrenar (sektioner) fördelas efter vad som är skäligt:

Svensk juridisk text som behandlar utgifts- och inkomststat för föreningar och beskattningsrelaterade bestämmelser.

Det blir en bedömningsfråga men om sektionerna kräver ungefär samma förvaltningsinsats för styrelsen så är det skäliga att varje sektion får stå för samma belopp. Har då en sektion t ex fler andelar än en annan så kan det skilja sig lite vad respektive medlem får betala för denna del av föreningens utgifter.

En annan möjlighet är att en sektion kräver en påtagligt större förvaltningsinsats från styrelsen än en annan. Den kanske är påtagligt större eller av annan karaktär. Då är det skäliga att att den arbetskrävande sektionen åläggs en större andel av utgiften för styrelsens arvode.
 
Claes Sörmland
M Martin Andersson9 skrev:
Tack för svar.
Här debiteras avgift till styrelsen separat, en en post för vägavgift och en för styrelsen.
Detta skickas ut och skall vara betalt ca 2 månader före års stämman.
Det som är lite underligt här är att ni betalar före stämman. Själva syftet med stämman är bland annat att styrelsen ska framlägga en inkomst- och utgiftsstat (en kassaflödesbudget i modernt språkbruk) och en debiteringslängd för godkännande. Eftersom ni har sektioner så ska det upprättas inkomst- och utgiftsstat för varje sektion och sen en debiteringslängd där varje medlem kan se hur mycket av respektive sektions underskott som denne ska betala i förhållande till andelstalet i sektionen.

Med hjälp av dessa dokument så fattar stämman bindande beslut om uttaxering. Utan denna procedur så sker ingen laglig uttaxering.

Det finns inget som hindrar att man skjuter på sista betalningsdatum för uttaxeringen till strax innan nästa stämma. Man vad man vinner på det förstår jag inte riktigt.
 
H hempularen skrev:
Väldigt konstigt upplägg. Tveksamt om det är giltigt.
Jag finner samfälligheter och SFL så bökig samt hårt styrt att man behöver nog titta på praxis för att mer exakt kunna uttala sig om det är giltigt, men precis som du säger...

H hempularen skrev:
Men om samfällighetsföreningen förvaltar flera olika gemensamhetsanläggningar som det låter som här. Så tror jag (med betoning på tror) att man kan besluta att styrelsearvodet, och annat som ev. är gemensamt mellan de olika anläggningarna skall fördelas lika, eller annan fördelning, mellan de olika anläggningarna. Och sedan fördelas kostnaderna för resp. anläggning till medlemmarna i förhållande till andelstalen, i resp. anläggning.
...så finns det möjlighet att fördela gemensamma intäkter och kostnader mellan olika verksamhetsgrenar. Detta ska göras på ett skäligt sätt. Det känns omöjligt att avgöra om det är aktuellt i detta fall. Vad som står på varje enskild rad i fakturan från föreningen är av mindre vikt, det viktigaste är att totalsumman överensstämmer med debiteringslängden. Det är också där TS ska invända, om han nu tycker avgifterna debiteras på ett felaktigt sätt. Dvs på stämman när den ska fastställas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det finns en förklarande text i propositionen till samfällighetslagen hur olika verksamhetsgrenars gemensamma kostnader ska fördelas skäligt. Lagstiftaren menar att det i första ledet är styrelsen arbete att göra denna bedömning och den godkänns ju sedan av stämman:

Svensk text om lagförslag gällande kostnadsfördelning för anläggningar och samfällighetsföreningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://data.riksdagen.se/fil/A2934AF5-2712-4C39-A0A2-DEF9B66B96E8
 
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag finner samfälligheter och SFL så bökig samt hårt styrt att man behöver nog titta på praxis för att mer exakt kunna uttala sig om det är giltigt, men precis som du säger...



...så finns det möjlighet att fördela gemensamma intäkter och kostnader mellan olika verksamhetsgrenar. Detta ska göras på ett skäligt sätt. Det känns omöjligt att avgöra om det är aktuellt i detta fall. Vad som står på varje enskild rad i fakturan från föreningen är av mindre vikt, det viktigaste är att totalsumman överensstämmer med debiteringslängden. Det är också där TS ska invända, om han nu tycker avgifterna debiteras på ett felaktigt sätt. Dvs på stämman när den ska fastställas.
Tack
Vi får ingen faktura, bara ett inbetalningskort ned 2 poster, 1 vägavgift enligt andelarna och post 2 som är styrelse arvode. Styrelse arvodet är samma till alla fastigheter.
 
M Martin Andersson9 skrev:
Tack
Vi får ingen faktura, bara ett inbetalningskort ned 2 poster, 1 vägavgift enligt andelarna och post 2 som är styrelse arvode. Styrelse arvodet är samma till alla fastigheter.
Faktura var lite slarvigt skrivet, men inbetalningskort är samma. Däremot kvarstår frågan om totalsumman på inbetalningskortet överensstämmer med det som står på debiteringslängden på årsmötet?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.