Hej,
Jag skriver detta för att be om råd kring åtgärder för rinnande vatten på insida fönster (väldigt mycket imma). Torkar man fönstrena är imman tillbaka efter 30 min.

Litet gästhus om 32 kvm + sovloft. Tidigare i månaden bytte vi till luft/luftvärmepump på grund av höga elkostnader, och har sett en ökning av imma/rinnande vatten på insida fönster, men det var ett problem som redan fanns.

Gäststugan har
  • 2 inluftsventiler
  • 1 badrumsfläkt (intellivent 2.0). Dörren badrum är sågad för att ha en 1cm springa i nederkant.
  • Luft/luftvärmepump. Direktverkande element under fönster är avstängda.
  • Tvättmaskin
  • Torktumlare
  • Tork av tvätt på sträck.
  • Gamla tvåglasfönster. Relativt nya gummilister mellan innerbåge och fönster. Dammlister mellan bågar.

Mina tankar:
  • Eventuellt höga fuktnivåer på grund av tvätt/tork av tvätt?
  • Otillräcklig ventilation?
  • Fönster isolering?
  • Byta ut badrumsfläkt till något med 'mer drag'?
  • Ställa in luftavfuktare?
Tar tacksamt emot era tankar och förslag på åtgärder. Vi vill helst inte spendera så mycket pengar och jag behöver prioritera åtgärder som har mest effekt.
 
Är badrumsfläkt på kontinuerligt? Om det är fuktigt i rummen borde det behövas. du kan köpa en billig hygrometer för dryga 100ingen o kolla.

Alternativet e väl att fönstrena e riktigt kalla och kondenserar oavsett fuktighet i luften, men dom verkade vara tätade ?!

///
 
K
Avfuktare känns ju ganska givet om du hänger tvätt där.
 
Hur gör tumlaren sig av med sin fukt?

Fläkten skulle kunna räcka men den klarar inga större tryckfall. Det måste vara fria öppningar för uteluften in i huset.
 
Redigerat:
A abbe_ skrev:
Är badrumsfläkt på kontinuerligt? Om det är fuktigt i rummen borde det behövas. du kan köpa en billig hygrometer för dryga 100ingen o kolla.

Alternativet e väl att fönstrena e riktigt kalla och kondenserar oavsett fuktighet i luften, men dom verkade vara tätade ?!

///
Badrumsfläkt är på kontinuerligt. Endast högre nivå vid fukt, och man kan fråga sig hur bra den funkar. Fönstrena är tätade med p-lister.

A abbe_ skrev:
Är badrumsfläkt på kontinuerligt? Om det är fuktigt i rummen borde det behövas. du kan köpa en billig hygrometer för dryga 100ingen o kolla.

Alternativet e väl att fönstrena e riktigt kalla och kondenserar oavsett fuktighet i luften, men dom verkade vara tätade ?!

///
Badrumsfläkt är på kontinuerligt, men endast högre hastigheter vid högre fuktnivå (och man kan fråga sig hur bra den gunkar. Fönstrena är tätade.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Hur gör tumlaren sig av med sin fukt?

Fläkten skulle kunna räcka men den klarar inga större tryckfall. Det måste vara fria öppningar för uteluften in i huset.
Tumlaren skickar ut funkten i luften. Det finns två öppningar för ventilation. Klassisk inluft.
 
K K. L skrev:
Avfuktare känns ju ganska givet om du hänger tvätt där.
Jag har funderat på detta som ett alternativ!
 
A abbe_ skrev:
Är badrumsfläkt på kontinuerligt? Om det är fuktigt i rummen borde det behövas. du kan köpa en billig hygrometer för dryga 100ingen o kolla.

Alternativet e väl att fönstrena e riktigt kalla och kondenserar oavsett fuktighet i luften, men dom verkade vara tätade ?!

///
Hygrometer är en bra ide.
 
Gallimattias_ Gallimattias_ skrev:
Tumlaren skickar ut funkten i luften. Det finns två öppningar för ventilation. Klassisk inluft.
Då finns det inte chans att undvika kondens. Sluta tumla ett tag ock se om det löser problemet.

Om luftintagen: Det får inte finnas några filter i dem om fläkten skall orka.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.