Den där tabellen var ju obegriplig.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Den där tabellen var ju obegriplig.
Håller med, men gissar att de första 5 kolumnerna (från vänster räknat) är 2022, nästföljande 6 är 2021 osv
 
S
Hur är det köparens bostadsmarknad? :O Säljarna begär fortfarande sjukt mycket högre priser än innan Corona. Lägger man ut ett hus till pre-covidpriser så lär det bli budgivning direkt. AKA säljarens marknad fortfarande.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Det är så extremt skevt att säga att de är köparens marknad.

Vi tar ett hus i min by.

Det togs bort igår från booli.
Historiken på det huset.
2019 såldes det för 1,26 miljoner.
Igår såldes (slutpris) för 1,695 miljoner.

På hemnet står det +-% för att det begärda huset var 1,695.

Så på 2 år och 10 månader har alltså denna säljaren fått en "vinst" på 435000 kr. enkelt räknat 145000 kr per år.

Nej det är inte köparens marknad anser jag ännu.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Tabellen var väl inget konstigt att läsa av alls?
Ju längre till vänster desto mer aktuell siffra.

Att priset fortfarande är högre än före Corona tycker jag inte är det som visar på om det är säljarens eller köparens marknad. Jag skulle mer titta på saker som om köparen eller säljaren är den som kan ställa krav. Nu kan man troligen begära att få göra en besiktning eller kontroller äa något mycket lättare nån tidigare. Tidigare räckte det att andas om att man ville besiktiga eller något annat så gick säljaren till någon annan. Så verkar det inte riktigt vara nu.
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tabellen var väl inget konstigt att läsa av alls?
Ju längre till vänster desto mer aktuell siffra.

Att priset fortfarande är högre än före Corona tycker jag inte är det som visar på om det är säljarens eller köparens marknad. Jag skulle mer titta på saker som om köparen eller säljaren är den som kan ställa krav. Nu kan man troligen begära att få göra en besiktning eller kontroller äa något mycket lättare nån tidigare. Tidigare räckte det att andas om att man ville besiktiga eller något annat så gick säljaren till någon annan. Så verkar det inte riktigt vara nu.
Sthlm syndrom =)
Här tex så var det självklart att man fick besikta om man vann budgivningen, och var så iallafall till senast i våras för de vi vet köpt hus.
 
Här i Nacka så sänker många säljare priset med både 2 och 3 miljoner under första utgångspris utan att få några bud. Så var det definitivt inte för ett år sedan. Så nog har en förändring av marknaden skett, alltid.
 
J jocke31 skrev:
Här i Nacka så sänker många säljare priset med både 2 och 3 miljoner under första utgångspris utan att få några bud. Så var det definitivt inte för ett år sedan. Så nog har en förändring av marknaden skett, alltid.
Javisst, många tror dom kan sälja för toppriser som vi såg i början på året. Det var dopade priser, nu går vi ner mot mer rimliga nivåer.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
J jocke31 skrev:
Här i Nacka så sänker många säljare priset med både 2 och 3 miljoner under första utgångspris utan att få några bud. Så var det definitivt inte för ett år sedan. Så nog har en förändring av marknaden skett, alltid.
En förändring absolut, men det är fortfarande säljarens marknad.
 
Fairlane
S SueCia skrev:
En förändring absolut, men det är fortfarande säljarens marknad.
Det beror väl på hur man definierar säljarens/köparen marknad?
 
S
Fairlane Fairlane skrev:
Det beror väl på hur man definierar säljarens/köparen marknad?
Det är iofs. sant. Men det blir konstigt att påstå att det är köparens marknad när man betalar mer än före pandemin trots att räntan är över dubbelt så hög. Men absolut skulle man kunna säga att köparnas läge nu är bättre än för 6 månader sedan.
 
  • Gilla
andersjwerner och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror inte att man tar hänsyn till priset i bedömningen säljarens/köparens marknad, utan typiskt vilken part som har bäst möjlighet att ställa krav, bortsett från pris.

Om man tänker sig att det finns 10 identiska hus ute till försäljning och fastpris. Finns det då 100 köpare, så är det säljarens marknad. De får inte mer betalt, men kan tacka nej till köpare som verkar krångliga, förhandla om tillträde etc.

Om det istället bara finns 1 köpare till dessa 10 hus då är är det i stället köparens marknad, då köparen kan ställa krav och välja bort struliga säljare, kanske förhandla om tillträde etc.

Nu finns det inte 10 identiska hus eftersom läget alltid är en faktor, men det är lite så jag tror att mäklarpanelen menar. Jag är dock öppen för att jag har fel, någon gång ska ju det hända också. ;)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte att man tar hänsyn till priset i bedömningen säljarens/köparens marknad, utan typiskt vilken part som har bäst möjlighet att ställa krav, bortsett från pris.

Om man tänker sig att det finns 10 identiska hus ute till försäljning och fastpris. Finns det då 100 köpare, så är det säljarens marknad. De får inte mer betalt, men kan tacka nej till köpare som verkar krångliga, förhandla om tillträde etc.

Om det istället bara finns 1 köpare till dessa 10 hus då är är det i stället köparens marknad, då köparen kan ställa krav och välja bort struliga säljare, kanske förhandla om tillträde etc.

Nu finns det inte 10 identiska hus eftersom läget alltid är en faktor, men det är lite så jag tror att mäklarpanelen menar. Jag är dock öppen för att jag har fel, någon gång ska ju det hända också. ;)
Det är säkert som du säger. Men det är ett märkligt sätt att se det på isåfall.

Om jag lägger ut mitt hus för 1 Miljon kanske jag har 10 spekulanter, då är det säljarens marknad. Lägger jag ut mitt hus för 2 Miljoner har jag kanske 0 spekulanter, då är det köparens marknad? :D
 
S SueCia skrev:
Det är säkert som du säger. Men det är ett märkligt sätt att se det på isåfall.

Om jag lägger ut mitt hus för 1 Miljon kanske jag har 10 spekulanter, då är det säljarens marknad. Lägger jag ut mitt hus för 2 Miljoner har jag kanske 0 spekulanter, då är det köparens marknad? :D
Begreppet säljarnas och köparnas marknad är ganska fånigt och meningslöst.

Snarare indikerar väl "köparnas marknad" att säljarna tror de kan få mer betalt än de kan för huset. Medan "säljarnas marknad" indikerar att säljarna tror de får mindre för huset än de faktiskt får.

Mäklarna föredrar säljarnas marknad så att köparna blir belåtna med bud som är högre än de trott skulle komma så de kan berättiga sitt arvode.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.