Hej svejs!
Jag har nyligen insett att min villaförsäkring inte täcker potentiella vattenläckage genom taket, utan att man som villaägare alltid själv är ansvarig för taket! Mitt hus, som jag köpt under det senaste året, har kraftigt mossbelagda takpannor...jag vet alltså inte om det finns någon sprucken takpanna! (Det finns inga tecken på läckage, men säker kan man väl bara vara efter mossan helt avlägsnats?)

Troligen blir det tvättning av taket först till våren, så tänkte höra om det finns någon extra-försäkring jag kan teckna som bara gäller takläckage?
 
  • Haha
mnils
  • Laddar…
M MissCookieMonster skrev:
Hej svejs!
Jag har nyligen insett att min villaförsäkring inte täcker potentiella vattenläckage genom taket, utan att man som villaägare alltid själv är ansvarig för taket! Mitt hus, som jag köpt under det senaste året, har kraftigt mossbelagda takpannor...jag vet alltså inte om det finns någon sprucken takpanna! (Det finns inga tecken på läckage, men säker kan man väl bara vara efter mossan helt avlägsnats?)

Troligen blir det tvättning av taket först till våren, så tänkte höra om det finns någon extra-försäkring jag kan teckna som bara gäller takläckage?
Eftersom det kommit mossa på taket så är taket av äldre modell och då finns det inga försäkringar som täcker om du skulle få ett läckage.
Hur är pappen under?
 
  • Gilla
Lars Svensson4
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Eftersom det kommit mossa på taket så är taket av äldre modell och då finns det inga försäkringar som täcker om du skulle få ett läckage.
Hur är pappen under?
Bra fråga...hur kollar man pappen? Jag har inte varit uppe på taket, utan ser det bara från marken (har ingen sele eller ngt för att klättra runt). Inifrån krypvinden ser man ju bara råsponten, som ser fin ut.
 
M MissCookieMonster skrev:
Bra fråga...hur kollar man pappen? Jag har inte varit uppe på taket, utan ser det bara från marken (har ingen sele eller ngt för att klättra runt). Inifrån krypvinden ser man ju bara råsponten, som ser fin ut.
Ta en stege, gå upp och tryck upp en panna och kolla under.
Kolla på lite olika ställen.
Ta kort om du vill och lägg ut här så kan vi försöka bedöma skicket.

Och ser det bra ut inifrån vinden så brukar de vara ett gott tecken på att det inte finns läckor
 
M MissCookieMonster skrev:
utan att man som villaägare alltid själv är ansvarig för taket!
Du är ansvarig för ALLA delar av ditt hus! Det är ditt hus!

Det är inte ditt tak som inte går att försäkra, det är skadorna som uppstår när vatten tar sig in från utsidan som iprincip aldrig ingår. Det måste ju inte vara via taket även om det förstås är vanligt. I vissa försäkringar kan följdskador av utifrån inträngande vatten täckas av försäkringen (vatten rinner in genom taket och förstör din picasso-tavla) men byggnadsdelen genom vilken vatten tränger in ersätts inte.

Har du ett vattenrör i huset som springer läck så gäller dock din försäkring (men även där med ett knippe om men och kanske).

Till ditt problem: Rådet att klättra upp på vinden och besiktiga undersidan av taket är bra. Här ser du direkt om det läcker eller möglar. Ser det bra ut kan du sova lugnt. Även om det är fuktigt behöver det inte vara en akutkatastrof så länge det inte ger skador längre ner i byggnaden. Detta är iofs något ni borde ha kontrollerat redan när ni köpte huset?

Ur ett försäkringsperspektiv är det viktigt att komma ihåg att det finns aktsamhetskrav. Man kan inte bara skita i underhållet eller översynen av byggnaden och agera först när katastrofen inträffat. Då riskerar man nedsatt ersättning => du är ansvarig för alla delar av huset.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
är taket rätt gjort så läker det inte in om en eller flera takpannor är sönder
 
Som sagt i normalfallet är du inte försäkrad för skador som beror på utifrån inträngande vatten. Oavsett om det kommer från taket, dålig dränering av grunden, eller läckande fönster.

Men flera (alla?) försäkringsbolag har tilläggsförsäkringar (kallas ibland för "stor villaförsäkring" osv.) som täcker även denna typ av skador.

Men då ersätts bara skadorna som vattnet förorsakar, inte själva läckan. Det brukar finnas en komplicerad uppsättning regler och undantag även för denna typ av tillägg.
 
H hempularen skrev:
Men flera (alla?) försäkringsbolag har tilläggsförsäkringar (kallas ibland för "stor villaförsäkring" osv.) som täcker även denna typ av skador.
titta noga på villkoren för detta. Tex på folksams stora villaförsäkring så är ersättningen för detta begränsad till 20kkr vilket inte räcker till något alls i praktiken.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
V
M MissCookieMonster skrev:
Hej svejs!
Jag har nyligen insett att min villaförsäkring inte täcker potentiella vattenläckage genom taket, utan att man som villaägare alltid själv är ansvarig för taket! Mitt hus, som jag köpt under det senaste året, har kraftigt mossbelagda takpannor...jag vet alltså inte om det finns någon sprucken takpanna! (Det finns inga tecken på läckage, men säker kan man väl bara vara efter mossan helt avlägsnats?)

Troligen blir det tvättning av taket först till våren, så tänkte höra om det finns någon extra-försäkring jag kan teckna som bara gäller takläckage?
Varför går du inte igenom ditt tak så gott de går eller anlitar la takvård eller liknande?

Jag själv går igenom taket varje år såsom vinden

En tvätt, behandling. Byte av avlopps genomföring mm. Gör mycket.
Man kan inte försäkra dig mot allt
 
MathiasS MathiasS skrev:
titta noga på villkoren för detta. Tex på folksams stora villaförsäkring så är ersättningen för detta begränsad till 20kkr vilket inte räcker till något alls i praktiken.
Det var lite sådant jag menade med:

H hempularen skrev:
Det brukar finnas en komplicerad uppsättning regler och undantag även för denna typ av tillägg.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det var lite sådant jag menade med:
Finns det något försäkringsbolag som är generösare vad gäller takläckage, eller som har det som tillägg? Kan man försäkra läckage separat på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.