Har haft en dröm i 6 år som var väldigt nära att bli verklighet inom kort. Tanken är att att vi ska i princip byta plats på köket och badrummet. Jag har fixat allt med planeringen so far. Tagit hit olika företag och fått offerter, ritat köket på IKEA, kontaktat banken för lån, värderat bostaden för att få låna till renoveringen och v 46 redan var tanken att snickaren kunde dra igång med köket så det hade varit klart till jul. Och badrummet skulle påbörjas nästa år för att utnyttja ROT på bästa sätt.
NU säger gubben att han vill vänta. Han tycker det är helt fel tid att renovera nu och är rädd att det ska kosta mer än än den offert vi fått. Jag sa då att vi kan ta köket/badrummet på avbetalning från IKEA och betala av det när vi får pengar över från renoveringen. Då finns utrymme för "extrakostnader" som han är rädd för. Men nej, det hjälpte inte.

Är det fel tidpunkt att renovera. Bör en vänta några år? Jag tror knappast att det kommer bli billigare med varken hantverkare eller material om några år och då kommer vi behöva ta ut ett större lån isf för att renovera.
 
KÖR! Varför skulle det bli billigare? Se till att få fast pris på arbetet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Svårt att spå framtiden men jag ser det inte som en omöjlighet att hantverkare och material kommer bli billigare.
Med högre räntor och elpriser kommer färre ha råd att renovera, då kommer vissa priser justeras därefter.
 
  • Gilla
Felamitimben och 1 till
  • Laddar…
... värderat bostaden för att få låna till renoveringen...
Skriver du bara så eller menar du detta?
Om du menar "renoveringslån" så är det bättre att du / ni tänker om och i stället ökar belåningen av huset.
Samma pengar, annan ränta.

* * * *
Om det passar nu eller sen kan ju inte ett forum som detta avgöra!
Har ni 150.000 själva och ska låna 100.000 är det inte så stor skillnad mellan fast och rörlig ränta.
Allt snack om den dyra räntan är till folk som har lån i miljonklassen, då gör det stor skillnad.
Men det kanske ni har? Så kanske det är?

Man kan göra mycket själv när man ska renovera. Men det kanske inte är aktuellt i just ert fall?
 
C Civilpolisen skrev:
Skriver du bara så eller menar du detta?
Om du menar "renoveringslån" så är det bättre att du / ni tänker om och i stället ökar belåningen av huset.
Samma pengar, annan ränta.

* * * *
Om det passar nu eller sen kan ju inte ett forum som detta avgöra!
Har ni 150.000 själva och ska låna 100.000 är det inte så stor skillnad mellan fast och rörlig ränta.
Allt snack om den dyra räntan är till folk som har lån i miljonklassen, då gör det stor skillnad.
Men det kanske ni har? Så kanske det är?

Man kan göra mycket själv när man ska renovera. Men det kanske inte är aktuellt i just ert fall?
Jag menar såklart att vi ska låna på bostaden och utöka vårt bolån för att bekosta renoveringen.
Vi ska sköta rivningen och städningen själva, bygga ihop köket, kanske lägga golvet i köket själva. Nytt tak kan vi nog åxå fixa upp. Det är snickeriet, elen, mattläggning och rörmockeriet som vi inte kan göra själva.
Att jag frågar är att det kanske finns de som har erfarenhet av renoveringar i lågkonjunktur? Inflationen har ju dock aldrig varit såhär hög men även den påverkar ju.
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
snickeriet, elen, mattläggning och rörmockeriet
Just dessa fyra sakerna är det dessutom rotavdraget på, så det kan man tänka på!
Då tror jag inte det skiljer så mycket mellan goda och dåliga tider. Det är så lite pengar det rör sig om.
Har man råd så har man, kör på! Annars spara ihop lite pengar och vänta tills ni har råd!
 
Jag tror väl personligen att det absolut går att få det billigare om man väntar något, byggandet dyker och med det så frigörs det resurser men samtidigt så har nog inte de flesta byggare varslat personal än så deras kostnader är lika höga som vanligt dvs de debiterar fortfarande samma som förut för att få boken att gå ihop. När 30% av hantverkarna så står utan jobb om 10månader och konstaderna för företagen gått ner för att matcha efterfrågan kommer offerterna vara mer desperata.

Med detta sagt så är det nog eran egen ekonomiska situation som är det viktigaste, om ni känner att ni sitter tryggt med en något ökad kostnad somt inte kan tänkas behöva denna lånebuffert i huset till något annat så är väl spekulation om framtiden inget som är värt att vänta på. Om mina 10månader ^^ finns det ju en ny framtid, där oro för att en Nuke ska slå ut det nya köket kanske gör att det känns tveksamt och ni vill inreda källaren istället. Man ska givetvis inte vara dumdristig o inte analysera och planera men att skjuta saker som är livskvalitetshöjande på framtiden för att man tycker att den känns lite osäker är nog inte rätt strategi för att leva lyckligt. =)
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.