Jag har svårt att se framför mig hur en trappa blir i ett tillbygge. Har anlitat en arkitekt som lämnat en ritning, men jag funderar på om det går att ha en U -trappa istället, om det blir rymligare, snyggare och om det hackar sönder rummen mindre. Är det ens möjligt? Frågorna är många. Någon som är duktig och kan ge svar? Takhöjden är endast 2.20. Bifogar skiss på båda våningsplan. Har ritat med blyerts där jag skulle önska att trappen skulle vara.
 
F femme68 skrev:
Jag har svårt att se framför mig hur en trappa blir i ett tillbygge. Har anlitat en arkitekt som lämnat en ritning, men jag funderar på om det går att ha en U -trappa istället, om det blir rymligare, snyggare och om det hackar sönder rummen mindre. Är det ens möjligt? Frågorna är många. Någon som är duktig och kan ge svar? Takhöjden är endast 2.20. Bifogar skiss på båda våningsplan. Har ritat med blyerts där jag skulle önska att trappen skulle vara.
Ritning av en husplan med angivna mått för rum som sovrum, badrum och entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett nytt sovrum på 45 kvm med möblering och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag missförstår nog något med hur du vill ha det för jag tycker det ser ut som att en U-trappa skulle göra att man inte kan gå från entré till hall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag missförstår nog något med hur du vill ha det för jag tycker det ser ut som att en U-trappa skulle göra att man inte kan gå från entré till hall.
Ja, det kan vara så att jag tänker helt galet, men jag förtydligar med färg: det röda hur jag vill trappan ska gå, det gröna blir hall. Ritning av ett hus där önskad trappbana är markerad i rött och hallen i grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Okej, så vitt jag kan se blir du då av med utrymmet för garderober.

Förutsätter då att du inte menar en sån här U-trappa med en plan yta för det tar ju mer plats:
Opt-4.15.6-miljobild-1500x0-c-default.jpg
utan en svängd som
2018-07-05-18.11.54.jpg

Kolla om det hjälper att läsa på sidan https://www.nilenfors.se/trappguide/
 
  • Gilla
femme68
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så vitt jag kan se blir du då av med utrymmet för garderober.

Förutsätter då att du inte menar en sån här U-trappa med en plan yta för det tar ju mer plats:
[bild]
utan en svängd som
[bild]

Kolla om det hjälper att läsa på sidan [länk]
tusen tack för bilder! Tänker mig något liknande som din bild nr 2. Garderob tänker jag mig på annat ställe, men man kan ju ha en vägg mot ena sidan av tappen från entrén sätt och där hänga kläder kanske? Tror du utrymme finns för sådan trapp? Räcker takhöjden på 2.20?
 
... och går det att bära upp exv sängar, soffor, etc. i en sådan U-trappa? Raka trappor har sina fördelar.
 
A Alexander HB skrev:
... och går det att bära upp exv sängar, soffor, etc. i en sådan U-trappa? Raka trappor har sina fördelar.
Det blir knixigt, absolut! Men vi har lyckats kånka upp en säng i en smal spiraltrappa- så det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.