Vi ska bygga ett attefallshus och vår konstruktör har gjort en ritning med en ENORM balk i taket.
Han säger att det är mycket som måste ändras om han ska rita om och timpriset är 1800 kr.

Det är sadeltak och vi ska ha ett loft över badrum och hall och öppet över vardagsrum. Balken sticker ned 40 (!) cm under takgipsen dvs balken är 70 cm och 9 cm bred. Ser galet ut på konstruktionsritningen.

Den total längden är 7 meter. Han har inte gjort en avlastare som skulle kunna gå i innervägg och som skulle kunna stötta balken på mitten så det blir 5 merter i rum och 2 meter över loft.

Har två frågor

1) Är det rimligt med en så enorm takbalk i ett attefallshus som är 4*7 meter?

2) Vilken dimension är rimlig om vi stöttar balken i mitten?

Mvh Lena
 
Det är svårt att säga om det är korrekt beräknat eller väldigt mycket överdimensionerat. Det saknas info för att göra den bedömningen.

Använd gärna Svenskt Träs dimensioneringsguide så får du en indikation på vilka dimensioner som bör användas med hänsyn till takbeklädnad, isolering, snözon, storlek på byggnad mm. Det gäller både fråga 1 och 2.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/
 
behöver mer info, vart i sverige ska ni bygga? skiljer mycket i vårt avlånga land.
Vad är det för takbeläggning? betongpannor, plåt, tegel, papp?
Takvinkel?
Om limträbalken är 9cm bred, så är maxhöjden 45cm (enl standard sortiment) 115mm bred så finns det högre balkar som 595, 630. Står det inte på ritningen vad det är för dimension på den?
 
F fr3dd3h skrev:
behöver mer info, vart i sverige ska ni bygga? skiljer mycket i vårt avlånga land.
Vad är det för takbeläggning? betongpannor, plåt, tegel, papp?
Om limträbalken är 9cm bred, så är maxhöjden 45cm (enl standard sortiment) 115mm bred så finns det högre balkar som 595, 630. Står det inte på ritningen vad det är för dimension på den?
Det är plåttak och det är i Stockholm
 
Vid en snabb beräkning får jag fram 115x405 alt 90x450 limträbalk i nocken.
Men behövs mer info/förutsättningar för att verifiera detta. Men 90x700 (konstigt mått) kan jag tycka känns stort.
 
F fr3dd3h skrev:
Vid en snabb beräkning får jag fram 115x405 alt 90x450 limträbalk i nocken.
Men behövs mer info/förutsättningar för att verifiera detta. Men 90x700 (konstigt mått) kan jag tycka känns stort.
Tack!
Är din beräkning med en avlastare så spannet blir 2 och 5 meter eller är det med 7 meter spann?
 
7,2m spann med 7 takåsar cc1200 på nockbalken. Inget stöd på mitten.
Men som sagt, de behövs mer förutsättningar för detta. Det är många faktorer som påverkar
 
F fr3dd3h skrev:
7,2m spann med 7 takåsar cc1200 på nockbalken. Inget stöd på mitten.
Men som sagt, de behövs mer förutsättningar för detta. Det är många faktorer som påverkar
Vad tror du det skulle bli med ett stöd på mitten? (Ca)
 
90x270 får jag det till då med ett stöd, så facken blir 2 och 5 meter
 
Vi hade liknande funderingar när vi skulle bygga vårt attefallshus, också med 7 m lång nockbalk.
Det slutade med att vi valde en 140x225 limträbalk med stöd av en limträpelare vid ingången till loftet, så att det blev två fack på 2.4 och 4.6 m. Stolpen går bara från nockbalken ner till loften och stöds av väggen under.
Balken syns inte alls utan är helt infälld i taket.

Vår tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-av-nockbalk-attefallshus.404749/
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.