Min frys EUF2900, håller endast -12-13 grader, ca 18 år gammal. Den är självavfrostande.
Kan det vara någon fläkt i den som fastnat eller isat igen? Kompressorn går, nästa hela dygnet på max, men den slår av ibland kan jag se på strömförbrukningen.

Mvh Magnus
 
  • Gilla
göte11
  • Laddar…
Börja med att frosta av skåpet i minst 24h helst 48h
 
Vonelffors Vonelffors skrev:
Börja med att frosta av skåpet i minst 24h helst 48h
topp, kan det vara någon ispropp inne i skåpet som jag inte ser? Ser ju väldigt isfritt ut i övrigt.

/Magnus
 
A
Y yps skrev:
topp, kan det vara någon ispropp inne i skåpet som jag inte ser? Ser ju väldigt isfritt ut i övrigt.

/Magnus
om skåpet missar i avfrostningen så kan det bygga på is i den kalla modulen och bli så mycket att fläkten stannar
så det skall alltid göras en fullständig avfrostning för att säkerställa att detta inte är felet
avfrostar man för kort tid hinner inte all isen tina och rinna ut som vatten
därför säger man 48h men det kan gå snabbare
 
Reparatören från Elektrolux som var hos oss sa att många "frostfria" skåp från Elektrolux inte funkar bra inställda vid -18. Temperaturen varierar för mycket från det inställda och det smälter och fryser om vartannat och blir en stor isklump. Han sa att det behöver vara -21/-22 för att inte få det problemet på många Elektroluxmodeller. Drar väl rätt många procent extra el...
 
A
T tommypeters skrev:
Reparatören från Elektrolux som var hos oss sa att många "frostfria" skåp från Elektrolux inte funkar bra inställda vid -18. Temperaturen varierar för mycket från det inställda och det smälter och fryser om vartannat och blir en stor isklump. Han sa att det behöver vara -21/-22 för att inte få det problemet på många Elektroluxmodeller. Drar väl rätt många procent extra el...
Ca 20% mer
 
Jag har alltid min på -20, gör att hållbarheten blir bättre på maten.
Men mitt problem uppkom efter jag frös in stora mängder lingon/is samtidigt som det var väldigt fuktigt ute. Så kanske är en stor isbit i frysen, ska göra ett försök och frosta av.

Är det möjligt att snabba på avfrostningen med hårtork? kan man nå stället som är känsligt?
 
A
med cirkulerande luft går det snabbare
vill du punktmarkera måste den kalla modulen ner.
mycket lätt att med fön v-l pistol skada plasten i väggar etc.

enligt livsmedelsverket och min erfarenhet är det ingen mätbar skillnad på hållbarheten mellan -18 och -20C
det är andra faktorer som hantering vilka avgör detta.
om man springer mycket i konsumentskåp dvs åtskilliga ggr per dag så är det bara att man har en buffrad kyla som är lägre än -18C
 
Tack för tips.
Gick att se all is med en ficklampa, så var inte så konstigt att den inte lyckades hålla temperaturen. En rejäl hårtork gjorde susen, vart så mycket vatten så en del rann ut under, tur man hade droppskydd.
Nu fungerar den igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.