När jag och frugan flyttade ut på landet så varnade faktiskt mäklaren oss för att det kan vara riktigt tufft under tre månader på året. När jag sprang på honom ett drygt år senare bekräftade jag för honom att det faktiskt finns tre jobbiga månader. Då sa han:
- ja, visst är det mörkt på landet på vintern då det inte ligger någon snö.
Jag svarade:
- jag tänkte på juni, juli och augusti då det är alldeles för mycket folk därute...
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Skogshammaren skrev:
Vi har nyligen sålt vår lägenhet i innerstan och köpt hus på landet men inom pendelavstånd.

I vanlig ordning har nu ångesten infunnit sig om huruvida det rätt eller fel beslut. Andra (på nätet) verkar vittna om att hus, sammanfattningsvis, suger om du inte har barn (kanske är det barnen och inte huset som suger?). Det är bara en massa underhåll och slitsamt arbete på sin fritid som kostar en herrans massa pengar.

Är det verkligen så eller spelar det mer roll vilket typ av hus man köper?

Idag är det väl fullt möjligt att få ett nyproducerat hus som genomsyras av underhållsfria material. Har man gjort bra investeringar direkt från start i nyproduktionen så tillkommer inte heller några större kostnader, t.ex. att det finns carport/garage, kaminer och en iordningsställd tomt m.m. Vissa nya hus säljs verkligen endast med huset, klart att det då blir en dyr historia att sätta upp ett garage, sätta i ordning tomten och att installera kamin eller vad man nu vill ha.

Så vad tycker ni, blir man lyckligare av att bo i hus än av att bo i lägenhet?

Kan man få hus som är lika "smidiga"/"underhållsfria" att bo i som lägenheter?
Jag som generellt inte gillar folk skulle aldrig kunna tänka mig att bo i lägenhet igen. Livet på landet går inte att slå.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 1 till
  • Laddar…
Nej. Egentligen blir man inte lyckligare, men det beror mycket på vilka preferenser man har.

Pendling, det suger verkligen! Det kan man ha med lägenhet också. Jobba hemifrån någon dag i veckan underlättar, speciellt nu när det är såpas dyrt om man inte kör elbil eller åker kollektivt.

Egen parkering, Tomt att hänga på, Trevliga och hjälpsamma grannar, tvättasuga, Garage etc. Visst är det skönt. Men samtidigt har grannarna koll på dig, lite övervakad är man i villaområde till skillnad från det mer anonyma man kan få i stan.
Tomt är trevligt att hänga på men ger lite extra pill. Speciellt när man ska resa bort till skillnad från lägenheten där det bara är att låsa dörren och dra.
Projekt och saker som man "bör göra" är kanske det största. Helger blir lätt uppbokade av projekt som måste slutföras och det är lätt att känna att bara för att man bor i hus måste man hänga hemma. Fast det är ju inget måste.

När jag bodde i lägenhet som också var ganska liten och nära jobbet kunde jag promenera eller cykla till jobbet. Vi var mer aktiva med att åka ut i skogen och plocka svamp, besöka sevärdheter etc. Just eftersom fritiden inte var uppbokad med byggprojekt.
Det är dock nära till fina vägar för en spontan MC tur :)

Nu lägger jag lika mycket på pendling med bil varje månad som lägenheten kostade i hyra.

Lite kluvet, ibland saknar jag att bo i lägenhet och ibland är det bara skönt med hus. Det är bara att testa, gör inte så stor sak av det.

Personligen föredrar jag lite antingen eller.
Bo centralt och njuta av dom fördelarna med vad en stad innebär. Eller lite mer avsides för att få frihet och fridfullhet typ.
Inget är rätt eller fel utan mest en preferens för vad för person man är och det är vettigt att utforska alternativen.

En del blir stressade av att vara i stan. Och många som bara bott i storstäder får panik långt ute på landet. Jag tror det mest är ovana för situationen som stressar.
Och till det mentala skyddsbariärer för att rättfärdiga den ståndpunkt man valt en gång i livet.

Prova, Testa och ändra efter livets gång!
 
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Lägenhet är väldigt dåligt och hus är mycket bra.
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
På vissa fronter lyckligare på vissa inte. Långt svar.

Ekonomisk? Vi lägger undan mer på service kontot nu än vad vi gjorde i hyresrätt. Så nuvarande " hyra" är högre varje månad. Men vi extra amorterar samt att det är el vatten sopor och visst underhåll inräknat som tex sparande till kyl frys ny LL pump.
Samt sparande i andra konton för underhåll men räknas ej in i själva "hyran".
Ekonomisk=Nackdel mer pengar görs åt. Fördel= pengarna går till oss och ingen hyresvärd.

Grannar: Vi hade rätt bra grannar i senaste lägenheten. Visst fanns det skvaller det fanns människor som man helst undvek ha tvätttid i närheten av. Och även extremt högljudda barn på lekplatsen där de ej tillsagda av sina föräldrar. Grannar som gick i skor ovanför. Grannar med hund som ställde jämnt samt grannar med fester och några missbrukare. Men även trevliga grannar man kunde göra med ute. Så inte en total tystnad vilket finns i många hyresrätter.
Nu bor vi i klassiskt 70tals villaområde med mestadels pensionärer till grannar. Var dom som byggde husen på 70talet. Vi är bara 4 hus med ny generation i. Äldre grannar varierar. Två skvallrar två är väldigt hjälpsamma flera stycken går att prata allt möjligt med samt att de varierar vad gäller att ha åsikter om vårat hus och trädgård. Speciellt en verkar ha åsikten att våran trädgård ska se ut som den alltid gjort. Bara gräsmatta och inte skogsträdgård som vi håller på med. Men övriga nyfikna på våran plan.
Grannar= Nackdel de är svårare att bli av med då det inte går att klaga till hyresvärd för att slippa dom. Fördel de bor längre ifrån oss samt att de vaktar över området vilket ej skeðde i lägenheten då allt ansvar lades p hyresvärd.

För övrigt. Gräsklippare stör med inte mer än ljudet av grannar ovanför eller i trapphuset. Ansvaret att sköta hus och trädgård kan kännas övermäktigt med hellre de än att ha en vaktmästare som använder huvudnyckel utan förvarning. Att ha sin egen parkering utanför huset är bra. Spela hög musik och möblera om mitt i natten är möjligt i hus.

Pendla med bil stör ej min sambo då det är samma avstånd trots sämre väg. Pendla med kollektivtrafiken innebär här längre avstånd till hållplats och färre avgångar. Men blir då nyttig promenad på köpet.

Men vi är trots både för och nackdelar ändå lyckligare i hus då all tid och ekonomi läggs på oss och något vi vill och inte något som en hyresvärd tycker
 
Jag är nyfiken på vad "landet" är.

Det verkar som alla i tråden har flyttat till hus på landet men det är oklart vad landet är.
Handlar det om att man måste använda bil för att pendla till jobbet
Handlar det om att man inte ser sina grannars hus
handlar det om att man har en kulle och träd på sin tomt
Handlar det om att man på kvällen inte hör annat än en skällande hund och en moped som gasar iväg någonstans

Är detta landet?
Karta som visar en landsbygd med markerat område som kan representera "landet" i diskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta landet?
Kartbild med markerat område som symboliserar en persons tolkning av "landet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag är nyfiken på vad "landet" är.

Det verkar som alla i tråden har flyttat till hus på landet men det är oklart vad landet är.
Handlar det om att man måste använda bil för att pendla till jobbet
Handlar det om att man inte ser sina grannars hus
handlar det om att man har en kulle och träd på sin tomt
Handkar det om att man på kvällen inte hör annat än en skällande hund och en moped som gasar iväg någonstans

Är detta landet?
[bild]

Är detta landet?
[bild]
Utanför betong och asfalt, nära natur, ängar skog, vatten etc. Själv bor jag på randen till civilisationen och skulle aldrig vilja bo någon annanstans :)
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag är nyfiken på vad "landet" är.

Det verkar som alla i tråden har flyttat till hus på landet men det är oklart vad landet är.
Handlar det om att man måste använda bil för att pendla till jobbet
Handlar det om att man inte ser sina grannars hus
handlar det om att man har en kulle och träd på sin tomt
Handkar det om att man på kvällen inte hör annat än en skällande hund och en moped som gasar iväg någonstans

Är detta landet?
[bild]

Är detta landet?
[bild]
Småstad och Landet.

Småstad är inte så dumt, nära till "allt" även om man bor i skogen och även ofta billigt
 
Fario Fario skrev:
Jag är nyfiken på vad "landet" är.

Det verkar som alla i tråden har flyttat till hus på landet men det är oklart vad landet är.
Handlar det om att man måste använda bil för att pendla till jobbet
Handlar det om att man inte ser sina grannars hus
handlar det om att man har en kulle och träd på sin tomt
Handlar det om att man på kvällen inte hör annat än en skällande hund och en moped som gasar iväg någonstans

Är detta landet?
[bild]

Är detta landet?
[bild]
Fario Fario skrev:
Jag är nyfiken på vad "landet" är.

Det verkar som alla i tråden har flyttat till hus på landet men det är oklart vad landet är.
Handlar det om att man måste använda bil för att pendla till jobbet
Handlar det om att man inte ser sina grannars hus
handlar det om att man har en kulle och träd på sin tomt
Handlar det om att man på kvällen inte hör annat än en skällande hund och en moped som gasar iväg någonstans

Är detta landet?
[bild]

Är detta landet?
[bild]
[QUOTE=

Minst några km utanför småstad ser jag som landet. Annars är det bara i närhet till storstad.
 
Fario Fario skrev:
Jag är nyfiken på vad "landet" är.

Det verkar som alla i tråden har flyttat till hus på landet men det är oklart vad landet är.
Handlar det om att man måste använda bil för att pendla till jobbet
Handlar det om att man inte ser sina grannars hus
handlar det om att man har en kulle och träd på sin tomt
Handlar det om att man på kvällen inte hör annat än en skällande hund och en moped som gasar iväg någonstans
Enligt Statistiska Centralbyrån (om de skall betraktas som facit) är landsbygd områden som ligger utanför tätort. Tätort är ett bebyggt område där det bor mer än 200 personer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Skogshammaren skrev:
Jag är nog egentligen för bekväm för att bo i hus men klarar heller inte av att beslut över min bostad ligger hos någon annan. Så det kan bli bra men det kan också bli dåligt. Det som avskräcker en något är alla mardrömshistorier om skyhöga underhållskostnader men, för att återgå till en av frågorna, det beror väl helt och hållet på vilket hus man talar om?
Det gäller att automatisera och förenkla sånt som är tråkigt och du inte vill lägga tid på. Älskar du trädgårdsarbete och har hur mycket ledig tid som helst så är livet i hus underbart men som sagt, mycket av det tråkiga går att hoppa över.
En robot till gräsmattan, ta bort onödiga träd och planteringar och använd kvalitetsprodukter när du väl gör något så behöver man inte göra om nästa år.

Vi hade hus för 20 år sen och när vi väl sålde det så sa vi, aldrig mer hus. Nu 20 år senare har vi hus igen och skulle absolut inte vilja bo i en lägenhet. Lugnet, man bestämmer själv vad som ska göras och hur det ska göras. Är det saker man inte kan så lär man sig eller tar in folk som kan.

Det är ofta dyrare att bo i hus men det ger förhoppningsvis väldigt mycket tillbaka.
Lycka till med huslivet.
 
Jag tror att det beror på vilket hus man köper. Köper man någon och sedan upptäcker att det är mycket mer att göra än man tänkt sig. Fel som visar sig först senare, inte tänkt på förestående arbeten som göra om dränering eller rör som börjar läcka. Stadsplanering som helt plötsligt förändrar förutsättningarna i närområdet, nya vägar, hus mm. Händer denna typ av saker blir man absolut inte lyckligare av hus, men detta är ju saker om man knappas blir lyckligare av om de händer i lägenhet heller.
Köper man ett modernt välbyggt hus och hinner bo in sig utan problem i 10 år eller så med lagom stor tom i förhållande till det personliga intresset för att vårda den så tror jag absolut att man har bra förutsättningar för att bli lycklig i sitt hus. Om man blir lyckligare eller inte beror väl också på om an tex var olycklig i lägenheten eller överlycklig redan som det var =)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
för mig var landet allt norr om uppsala och söder om södertälje ;)

träffa på en gammal bekant för ett tag sen han sa att dom hade flytta ut på landet men det visades att det var roslagen det är inte landet för mig
 
Bart Bart skrev:
Skojar du. Lägenhet är för pensionärer som inte orkar skotta längre. Med våra snöfria vintrar är inte det heller ett problem längre.
Bor i gamla stan i ett hus från medeltiden med kakelugnar. 150 caféer och restauranger på max 500 meter avstånd. Ljust och folkrikt även i decembermörkret :)

Slår villa i Åkersberga alla dar i veckan ;)

Ljusdekorerad gata i Gamla Stan med historiska byggnader och förbipasserande personer.
 
  • Gilla
mdubbelv och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bor i gamla stan i ett hus från medeltiden med kakelugnar. 150 caféer och restauranger på max 500 meter avstånd. Ljust och folkrikt även i decembermörkret :)

Slår villa i Åkersberga alla dar i veckan ;)

[bild]
Då tillhör du säkert de som anser att landet är allt utanför murarna.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.