Hej, nybliven villaägare här! Vi håller på och lägger nytt trägolv (gran) på övervåningen av vårt hus, där det tidigare har varit parkett. På nedervåningen har vi trägolv sedan tidigare och jag skulle gärna se att det nya golvet någorlunda liknar det gamla efter behandling. Antar att det är svårt att återskapa helt eftersom patina gör sitt också, men skulle tacksamt ta emot tips på hur vi ska tänka kring behandling om vi vill att golvet ska likna det på bilden nedan:

Förra ägaren har berättat att det har underhållits med vit såpa, men har svårt att se att såpskurning skulle vara enda behandlingen. Vad tror ni?
 
  • Trägolv med synliga kvistar och ådring, del av stolben och glömd laddare i nedre högra hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R reysti skrev:
...skulle tacksamt ta emot tips på hur vi ska tänka kring behandling om vi vill att golvet ska likna det på bilden nedan:
Detdär tycker jag ser vitvaxat ut:
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=vitvaxa
Skärmdump av sökresultat med olika produkter för vitvaxning inklusive vitvaxburkar och priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De golv jag har behandlat med lut och såpa har sett ut ungefär så där.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack för input! Tycker också att det ser vaxat ut när jag jämför med andra bilder på vaxat golv. Det blir nog lut + vitpigmenterad olja ändå på övervåningen. När golvet på nedervåningen ska slipas så småningom går det ju alltid att behandla på samma sätt som golvet på våningen ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.