Hej,

Håller på och renoverar vår tvättstuga i källaren, efter vi rev ut bastun så hittade jag hur inkommande elen går.

Tänkt att putsa väggen, men frågan är om man får spåra in kabeln i väggen och därefter putsa in den?

Har ni tips? :)
 
  • Oisolerad blockvägg med synlig elkabel och eluttag i ett pågående byggprojekts miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ifall det är inkommande kabel som slutar vid elmätaren så är den antagligen nätägarens egendom.

Var den inte ens klamrad?

Kabeltypen är tillåten att förläggas "under puts" som det brukar kallas.

Ligger den i rör genom väggen, det ser ut så, finns det risk för vattengenomträngning där?

Tänker du försöka putsa bakom mätartavlan, även det kan innebära visst krångel.

Det finns gömt en ganska stor mängd frågor att lösa och tänka på här.
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
Vart har ni elmätaren? Om ni funderar på solceller så har många elnätsägare krav på att mätaren ska sitta ute för att man ska få montera solceller.
Om det där är mätarskåpet skulle jag passa på att flytta det.
 
E Emanuel01 skrev:
Vart har ni elmätaren? Om ni funderar på solceller så har många elnätsägare krav på att mätaren ska sitta ute för att man ska få montera solceller.
Om det där är mätarskåpet skulle jag passa på att flytta det.
Mätarskåpet sitter utvändigt, och installerade solceller 2020 :)

Det är helt oisolerat invändigt, och endast en vägg av betonghålsten nu, eftersom jag rev ut bastun som var där.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall det är inkommande kabel som slutar vid elmätaren så är den antagligen nätägarens egendom.

Var den inte ens klamrad?

Kabeltypen är tillåten att förläggas "under puts" som det brukar kallas.

Ligger den i rör genom väggen, det ser ut så, finns det risk för vattengenomträngning där?

Tänker du försöka putsa bakom mätartavlan, även det kan innebära visst krångel.

Det finns gömt en ganska stor mängd frågor att lösa och tänka på här.
Ja det är inkommande kabel, och nej det var inte klamrad, den hängde löst bakom isolering och plast.

Det är något litet rör som ligger där, och det är isolerat och dränerat utvändigt så risken är ganska liten att det skulle komma in vatten.

Ang mätertavlan så är väl min tanke att isolera den invändigt och till höger kommer det någon form av panel på den väggen, så det bör täcka en del av den. Så putsningen blir nog bara fram till den.

Ska man försöka spåra in den och putsa över, eller ska man sätta en typ av metallskena så den går rakt till mätartavlan och sen putsa in den? Men blir ju rätt tjock puts då.

Eller ska man köra någon tunn isolering invändigt mot den väggen alt mura med lättbetongblock som är 5cm tjocka och sen spåra in den?

Tack för alla svar! :)
 
Mikael_L
Om du har mätarskåp utvändigt så har du väl knappast någon mätartavla inne, antar jag. Eller åtminstone sitter det väl ingen elmätare där nu.
Och då är väl kabeln där inne din egendom, som du (eller åtminstone någon elektriker du anlitar) kan göra lite vad du vill med.

Men ja, det är tillåtet att spåra ut i väggen och putsa in kabeln ifall du önskar så.

Själv skulle jag fundera på att ta ett större helhetsgrepp i så fall, kanske fundera på ifall det går att samtidigt bli av med en gammal oanvänd mätartavla, och/eller annat gammalt mög, som brukar sitta som ett pärlband i kabelvägarna i gamla hus där allt byggts om otaliga gånger.
 
Mikael_L
devjoachim devjoachim skrev:
Eller ska man köra någon tunn isolering invändigt mot den väggen alt mura med lättbetongblock som är 5cm tjocka och sen spåra in den?
Fördelen är att det blir lite mer isolerat, sparar värme/energi.
Man nackdelen, en stor en, är att daggpunkten i väggen hamnar långt inne i väggen, ev t.o.m på insidan av murväggen, det är inte gynnsamt! Isolering av grund ska göras på utsidan.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du har mätarskåp utvändigt så har du väl knappast någon mätartavla inne, antar jag. Eller åtminstone sitter det väl ingen elmätare där nu.
Och då är väl kabeln där inne din egendom, som du (eller åtminstone någon elektriker du anlitar) kan göra lite vad du vill med.

Men ja, det är tillåtet att spåra ut i väggen och putsa in kabeln ifall du önskar så.

Själv skulle jag fundera på att ta ett större helhetsgrepp i så fall, kanske fundera på ifall det går att samtidigt bli av med en gammal oanvänd mätartavla, och/eller annat gammalt mög, som brukar sitta som ett pärlband i kabelvägarna i gamla hus där allt byggts om otaliga gånger.
Tyvärr är det vår mätare som sitter där, det du ser är baksidan på den, sitter inne i betonghålstensväggen, oklart varför man placerat den innuti och inte utanpå.

Jag kommer köra på att fräsa in den och sen putsa bort den, får komma ihåg vart den sitter bara :)

Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.