Vi funderar på att sätta in skjutbart fasadparti istället för två befintliga fönster (som är av större modell) + en altandörr.

Dvs. 2 fönster + 1 dörr mot fasadparti.

Fönstrena idag är inte helt ner till golvet utan sträcker sig till ca 30 cm över golvnivå. Jag gissar att väggen därmed borde vara förstärkt/avväxlad för att klara hållfasthet.

Frågan är då om man måste söka bygglov för att göra denna förändring, då det ändå är en bärande vägg? Eller brukar dessa fasadpartier vara utformade så att de klarar belastning/hållfasthet?

Anses det exempelvis som en fasadändring fast den delen av huset (där vi tänker oss göra ändringen) är mot ett inglasat uterum?

Eller är uterumspartiet det som anses vara fasadyta?

Någon som satt in ett fasadparti som kan visa bilder, förklara hur ni gått tillväga?
 
Claes Sörmland
Bygglov kan nog inte krävas, det är ju ingen fasadändring (kräver bygglov inom detaljplan) och heller inte en ändring av byggnadsvolymen. Möjligen kan en bygganmälan vara aktuell om ni ändrar på en bärande del. Men har ni rätt i att partiet inte är bärande så krävs ingen bygganmälan.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Jag skulle tittat ovanför fönstrena om det är eventuellt förstärkt och inte under....

Är det någon vertikal regel mellan fönster och dörr nu?

/ATW
 
  • Gilla
EasyCash och 2 till
  • Laddar…
E EasyCash skrev:
Anses det exempelvis som en fasadändring fast den delen av huset (där vi tänker oss göra ändringen) är mot ett inglasat uterum?
Nej, då är det inte en fasadändring.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag skulle tittat ovanför fönstrena om det är eventuellt förstärkt och inte under....

Är det någon vertikal regel mellan fönster och dörr nu?

/ATW
A ArneTW skrev:
Jag skulle tittat ovanför fönstrena om det är eventuellt förstärkt och inte under....

Är det någon vertikal regel mellan fönster och dörr nu?

/ATW
Ser ut som på bild. Jag kan gräva fram byggritningar och se om jag kan hitta något mer.
 
  • Vardagsrum med utsikt genom fönsterdörr mot en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väl inte ut som det är omöjligt att det är vertikala stöd mellan fönstren och fönster och dörr... Det ser ju grovt ut på bilden.

Är det det så skulle inte jag våga ersätta alltihop med ett glasparti.

/ATW
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A ArneTW skrev:
Är det det så skulle inte jag våga ersätta alltihop med ett glasparti.
I alla fall inte utan att anlita en byggkonstruktör som ser över hur avväxlingen ovanför och på sidorna behöver förstärkas.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Behöver inte vara risk för ras, men lite extra tryck efter ett tag på stort fönsterparti riskerar att skjutdörrarna/fönster börjar kärva om det bärande inte är riktigt dimensionerat.
 
  • Gilla
EasyCash och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ska se om jag blir lite klokare av husritningarna, borde framgå där tänker jag. Annars lägger jag en bild på det också så kanske någon kan tolka informationen där.

Oavsett så kommer jag såklart ta in expertis inom detta och inget jag kommer göra själv, men ju mer jag förstår, desto fler rätt sorts frågor kan man ställa.
 
Om det nu visar sig att det är möjligt att byta till dörrparti hade jag alla dagar i veckan funderat på vikdörrar istället för skjut-dito. (y)
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Om det nu visar sig att det är möjligt att byta till dörrparti hade jag alla dagar i veckan funderat på vikdörrar istället för skjut-dito. (y)
Jo, har kikat på det också, blir sjukt mycket större öppning, nackdelen är att det "äter" upp en del av ytan i antingen uterummet eller inne. Sen tänker jag på det med rörliga delar. Fler delar som kan pajja. :oops:
 
Visst "äter" vikdörrarna upp lite yta inåt eller utåt, men å andra sidan tjänar du ju nästan en skjutdörrsbredd i öppningen som du själv är inne på. Rörliga delar... nja, det är några gångjärn och en eller två spanjoletter som tillkommer, typ. Inga komplicerade grejer. :rofl: Men jag förstår vad du menar. Oavsett vad, hoppas det går att genomföra! (y)
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.