Hej!

Självklar fråga kan tyckas men...
Var med i kundkraft som normalt tecknar fastprisavtal men innan de avvecklade sin verksamhet så fick jag ett rörligt avtal med Tibber. Fine tänker ja, då har jag alltså ett avtal med timpris (från 1:a oktober). Men nu börjar jag fundera och tittar på Tibbers hemsida och ser då
"Vad behöver jag göra för att få ett timdebiterat elavtal?
Du behöver inte göra någonting! I samband med att vi söker leveransen så begär vi även timmätning och timavräkning hos ditt nätbolag. De har enligt lag 3 månader på sig att göra ändringen, men oftast tar det kortare tid än så. Fram tills det att mätaren blivit justerad mäts din elanvändning som tidigare, så kallad schablonmätning vilket betyder att du blir debiterad snittkostnaden för månaden."

Så det är inte givet att mitt nätbolag (Vattenfall) har timmätning, och det kräver väl att jag har en mätare som stöder timmätning. Jag får väl fråga vattenfall, men finns det nåt annat sätt att avgöra om man verkligen har timmätning eller om man har rörligt pris, dvs schablonpris i vilket fall det inte är någon idé att styra sin förbrukning över dygnet (för prisets skull i alla fall) innan timmätning är aktiverat.
 
Ta en bild på mätaren och lägg upp här så kan vi nog hjälpa :)
 
JanneJanne123
Gå in på mina sidor hos vattenfall och se om du där kan få användningsstatistik ner på timnivå. Kan du det har du timmätning.
 
  • Gilla
ConnyK
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Gå in på mina sidor hos vattenfall och se om du där kan få användningsstatistik ner på timnivå. Kan du det har du timmätning.
Tack Janne, ja, jag kan logga in på vattenfall distribution och där välja periodicitet timme.

En linjediagram över timvis elförbrukning mellan 1:a och 29:e oktober med markerade max- och minvärden.

Min mätare ser ut såhär
Elskåpsfront med en öppen mätardisplay visande siffror, Schneider Electric-logotypen och märkningar inklusive Vattenfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jo du har "ny" mätare och timmätning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.