J JimmyFlöjt skrev:
Har du länk till produkt som gör gamla element smarta? Elementen är fast installerade. 400V.

Att köpa nya element är en lösning men svår att räkna hem. Kanske om man får sålt de befintliga
Tror inte det finns något annat alternativ än att byta 400 v element om man vill ha wifi. Jag letade men hittade bara för enfas. Mill har t.ex såna. Kan styra lite av varje med 230 v via mobilen.
 
  • Gilla
JimmyFlöjt
  • Laddar…
Verkar så ja. Lutar åt att installera en kontaktor per grupp element som sen styrs via wifi. Då kan jag slå av alla element när stugan står tom. Värmepumpen visar innetemperatur så jag ser om den inte fungerar som den ska. Inför ankomst av gäster måste jag höja temperaturen på pumpen och då är det ju lätt att aktivera elementen igen.
 
  • Gilla
creeed
  • Laddar…
J JimmyFlöjt skrev:
Har du länk till produkt som gör gamla element smarta? Elementen är fast installerade. 400V.

Att köpa nya element är en lösning men svår att räkna hem. Kanske om man får sålt de befintliga
Dessvärre inte till 400V, fjärrströmbrytarna går på 230V , https://www.elgiganten.se/product/h...8AXqkKK8JWBH-UBz7-IaAt9rEALw_wcB&gclsrc=aw.ds Men..de borde ju finnas en lösning för att ordna styrning även på 400v, någon annan som vet?

Våra element var förhistoriska med trasiga termostater, så har lyckats sänka vår förbrukning ordentligt med precis styrning. Hoppas du hittar en bra lösning hursom trevlig kväll :)
 
  • Gilla
JimmyFlöjt
  • Laddar…
Jag har separat temperatursensor och styr sedan mina element trådlöst baserat på detta värde. Kräver installation i centralen, men det kan det kanske vara värt ändå. Temperatursensorer a sätter man i de rum man har elementen.
 
C creeed skrev:
Hej!
Vi bytte element i vår stuga och valde Adax WiFi element 1000W. Både 400v och 230v varianter. De kostade för några år sen, kring 1300 kr, ser att det idag ligger på 1599 kr, dvs ca 8000 kr för den lösningen. Detta kräver ingen kontrollenhet utan styrs endast via appen och mha ditt wifi. Appen läser bl.a energiförbrukning, har bortalägen och bra översikt över dina element. Finns även fjärrströmbrytare från Adax vilka du kan koppla till gamla element, för att på så sätt styra dem och göra dem "smarta" Våra har fungerat utan problem. Vid strömavbrott återgår det till senast inställda temp när strömmen återvänder. På sommaren har vi kort och gått stängt av dem eller ställt ner temperaturen så de ej är aktiva.




Hej!

Jag
Är de elementen oljefyllda? Det är ju i princip ett måste när man hyr ut.
 
C creeed skrev:
Dessvärre inte till 400V, fjärrströmbrytarna går på 230V , [länk] Men..de borde ju finnas en lösning för att ordna styrning även på 400v, någon annan som vet?

Våra element var förhistoriska med trasiga termostater, så har lyckats sänka vår förbrukning ordentligt med precis styrning. Hoppas du hittar en bra lösning hursom trevlig kväll :)
Nån av de som står i https://www.byggahus.se/forum/threads/staenga-av-element-i-fritidshus-via-wifi.472101/#post-4972656 kanske funkar (inlägg #2 i tråden)
 
S sunqan skrev:
Är de elementen oljefyllda? Det är ju i princip ett måste när man hyr ut.
Nej inte oljefyllda tyvärr.
 
C creeed skrev:
Nej inte oljefyllda tyvärr.
och tyvärr har jag bara hittat purmo/lvi som har oljefyllda 230 och 400v radiatorer som via en kontrollenhet går att styra via wifi,
och i TS fall landar man då på ca 21000 vilket med ett elpris på 5+1 sek/kWh handlar om 3500 kWh innan det "Lönar" sig.
eller så tittar man på de två alternativen jag länkade till.
i vår stuga har vi oljefylldaradiatorer som en gång i tiden styrdes via sms, men där vi nu har en llvp som värmer och elementen går igång mha en kontaktor vid den temperatur som den gemensamma termostaten står på (just nu typ 15 grader).
det fungerar bra men om pumpen dör, då blir det inte bara kostnaden för att reparera pumpen, det blir kostnaden för elen också. att automatiken gör att vi sover lugnare och slipper kallställa stugan.

sen har vi en liten gäststuga där jag ska sätta in 2 LVI-radiatorer med kontrollenhet, så får vi se om vi hittar nån som är villig att sälja oss en pump som klarar att värma en halvdåligt isolerad stuga på 15-17 kvadrat. det är märkligt svårt. inte ens polarpumpen vill, de skyller på att kompressorn kommer att få slå av och på hela tiden(!) och jag trodde man hade varvtalsstyrda inverter-kompressorer i llvp.
 
B
S sunqan skrev:
Är de elementen oljefyllda? Det är ju i princip ett måste när man hyr ut.
För att?
 
B breakman skrev:
För att?
För att minimera risken att gäster som drar på värmen på elementen råkar placera nåt brännbart för nära. Är det då ingen där på 3 månader vet man aldrig vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.