pacman42 pacman42 skrev:
Kör med stickplugg med inbyggd elmätare i. När denna hållit sig under 50W i tio minuter så är tvätten garanterat klar.
Dessvärre är min tvättmaskin fast ansluten till väggen och jag vill helst inte pilla med elen. :confused:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Dessvärre är min tvättmaskin fast ansluten till väggen och jag vill helst inte pilla med elen. :confused:
Jag vet att andra satt en ljussensor på displayen och läst av ljusstyrkan...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Rörande fler idéer, jag har en IKEA knycklan som jag styr trädgårdens bevattning med. Den har standard ZigBee...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Övervaka om det kommit post med en dörrsensor. Du kan förresten bygga om dörrsensorn för att räkna hur mycket det regnat också, om du inte vill dra in en sladd.

Brandvarnare går också att få in, dels som stöldlarmshögtalare om någon tar sig in, men även som brandvarnare som larmar dig när ungarna bränner rostbrödet...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande fler idéer, jag har en IKEA knycklan som jag styr trädgårdens bevattning med. Den har standard ZigBee...
Ja, samma här! Förutom att jag inte kom mig för att bygga ihop någon sorts låda åt den. Så i praktiken har jag inte använt den. Hur har du byggt in den?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Ja, samma här! Förutom att jag inte kom mig för att bygga ihop någon sorts låda åt den. Så i praktiken har jag inte använt den. Hur har du byggt in den?
Den sitter under tvätthon i garaget.

Edit: jag drog ut vattnet den vägen nämligen, närmare än utkastarna utomhus
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Övervaka om det kommit post med en dörrsensor. Du kan förresten bygga om dörrsensorn för att räkna hur mycket det regnat också, om du inte vill dra in en sladd.

Brandvarnare går också att få in, dels som stöldlarmshögtalare om någon tar sig in, men även som brandvarnare som larmar dig när ungarna bränner rostbrödet...
Även i postlådan körde jag fast. Satte in en vibrationssensor, men Zigbeen orkade inte ut genom plåten. :sweat: Ang regn, man använder alltså dörrsensor på den där vippgrejen i videon?

Brandvarnare hade jag glömt, sådana har jag ett par plus ytterligare tre via hemlarmet. :p:crysmile:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den sitter under tvätthon i garaget.

Edit: jag drog ut vattnet den vägen nämligen, närmare än utkastarna utomhus
Aha! Smidigt! Dessvärre har jag ingen ho utanför själva huset. :confused:
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vet att andra satt en ljussensor på displayen och läst av ljusstyrkan...
Ja det har jag funderat på. Men det känns som onödigt bökigt. Den manuella boolean jag har duger tycker jag.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Även i postlådan körde jag fast. Satte in en vibrationssensor, men Zigbeen orkade inte ut genom plåten. :sweat: Ang regn, man använder alltså dörrsensor på den där vippgrejen i videon?

Brandvarnare hade jag glömt, sådana har jag ett par plus ytterligare tre via hemlarmet. :p:crysmile:
Dörrsensor på regnmätare, men då bör den snarare se ut som den 3D-utskrivna. Jag har dragit in en dubbeltråd från magnetsensorn istället.

Brevlådan fick jag att fungera med en IKEA zigbeeförstärkare.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dörrsensor på regnmätare, men då bör den snarare se ut som den 3D-utskrivna. Jag har dragit in en dubbeltråd från magnetsensorn istället.

Brevlådan fick jag att fungera med en IKEA zigbeeförstärkare.
Okej! Får fundera lite på det där tror jag. :)

Ja, jag var inne på att ställa någon Philips Hue-pinne på gräsmattan bredvid brevlådan men det drar ju iväg sjukt mycket i pris då. IKEAs grejer känns mer rimligt.
 
Det finns annat roligt man kan bygga också. Jag och sonen byggde en mobilstyrd bil. Vi använde gyrot i telefonen för att styra/gasa/bromsa.

Jag styr en analog jätteklocka och läser ned tid från en NTP-server. Ett alternativ till radiokontrollerade klockor.
 
  • Gilla
  • Wow
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har Ikeas knappar utställda på några ställen i huset för olika syften. De används för att styra fönster, varmvatten, belysning mm. Detta för att familjen som inte är lika inne i detta som jag är skall slippa använda Google eller plattor/telefoner när de vill göra saker. Vill man ha extra varmvatten så vet man vilken knapp man skall trycka på...
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vilket system kör du hemma? HA? Domoticz? SmartThings?

Jag kör bägge de två senare då de är bra på olika saker. SmartThings används för i princip all ZigBee (främst belysning), medan nästan all egenbyggd elektronik samt alla temperatursensorer runt om huset går på Domoticz.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
En sak till rörande automatiseringssystemen. Har du valt något av de vanligare lösningarna för ZigBee så finns det ju en uppsjö med roliga prylar på AliExpress.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.