Jag skulle i lugn och ro titta på alternativen under vintern och hela sommaren. Där bl.a. fjärrvärmepriserna kan variera stort beroende på vilken kommun du bor i. Där bara den årliga fasta avgiften kan skilja ca 2000 kr. Och omräknat i kWh pris kan skilja 10-20 öre. Som blir ganska mycket på en drift på 15.000-20000 kWh. Förutom att ni blir bunden till ett avtal och monopol som vissa har nämnt.

Sedan om du vill ha andra olika alternativ så blir det större ingrepp med vattenfyllda element och vattenledningar. Där sedan de olika alternativen kostar mycket i installationer.

Annars kan du installera en luft/luftvärmepump under tiden du funderar och spara en stor del av elkostnaden. Som betalar sig beroende på hur hög förbrukning är på 3-4 år. Som du sedan kan köra som en komplettering. Eller använda för kyla på sommaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ida2022
  • Laddar…
Hej
Har idag fjärrvärme och betalar i dag 420 kr/ månad i fast avgift och 78 öre/kWh.
Har bestämt mig för att att antingen sätta in 80 000 i fjärrvärmen, och då bara betala 55 öre/ kWh.
Eller byta ut till antingen bergvärme eller en luft/ vatten.
Men fast jag jobbar med värmepumpar, så lutar det åt fjärrvärmen.
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
B
H henche skrev:
Undersök fler alternativ än endast fjärrvärme. Luft/vattenvärmepump, bergvärme med mera.
Vi har fjärrvärme men jag skulle nog inte installera det idag det till installationskostnad samt monopol hos leverantören.
Ok så elnät och el är inte monopol menar du?
 
B
T Thomas' skrev:
Bind inte upp dig på fjärrvärme, satan dyra avgifter!

Köp en LLV istället. 10 ggr bättre.
Helt fel
 
  • Gilla
Dannyboy80
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Ok så elnät och el är inte monopol menar du?
Elnät ja, elleverantör nej.
 
B
H henche skrev:
Elnät ja, elleverantör nej.
Men alltså el har i princip samma pris över tid hos olika leverantörer. Ibland klipper man hos den ena, ibland hos den andra.
Men det är i vart fall defacto-kartell, om nu inte monopol.

Oavsett är man lika bunden av fjärrvärme som el och elnät.
För, innan staten satte igång momsjakten och skenade elpriset KAN elvärme (värmepumpar). Varit bättre, men inte idag.

Kan man ha fjärrvärme, och kombinera med vattenmantlat är det helt klart bättre än direkt el eller el i form av vp.

Men man ska må bra oxå. Känner man sig fri med elvärme och fångad av fjärrvärme ska man nog köra på elvärmen.
 
B byron v2 skrev:
Men alltså el har i princip samma pris över tid hos olika leverantörer. Ibland klipper man hos den ena, ibland hos den andra.
Men det är i vart fall defacto-kartell, om nu inte monopol.

Oavsett är man lika bunden av fjärrvärme som el och elnät.
För, innan staten satte igång momsjakten och skenade elpriset KAN elvärme (värmepumpar). Varit bättre, men inte idag.

Kan man ha fjärrvärme, och kombinera med vattenmantlat är det helt klart bättre än direkt el eller el i form av vp.

Men man ska må bra oxå. Känner man sig fri med elvärme och fångad av fjärrvärme ska man nog köra på elvärmen.
Om det kartell borde de ju få betala böter. Sen finns timdebitering. Oavsett är det inte det som tråden handlar om.

Jag rekommenderar att undersöka olika alternativ när det handlar om nyinstallation. Vi har fjärrvärme, men hade vi stått inför nyinstallation hade jag undersökt alternativen som finns tillgängliga. Det kan mycket väl visa sig att fjärrvärme är det bästa alternativet, men det behöver inte vara så.
 
B
H henche skrev:
Undersök fler alternativ än endast fjärrvärme. Luft/vattenvärmepump, bergvärme med mera.
Vi har fjärrvärme men jag skulle nog inte installera det idag det till installationskostnad samt monopol hos leverantören.
Varför.
Ska du elda med ved bara då?
Fjärrvärme är klart bättre ekonomiskt än någon av pumparna som finns nu.
 
P
B byron v2 skrev:
Varför.
Ska du elda med ved bara då?
Fjärrvärme är klart bättre ekonomiskt än någon av pumparna som finns nu.
Snacka om att låsa in sig för framtiden.
Du får EN leverantör av värme, som kan sätta vilket pris de behagar, och du kan inte göra annat än att betala.
 
P Peter787 skrev:
Snacka om att låsa in sig för framtiden.
Du får EN leverantör av värme, som kan sätta vilket pris de behagar, och du kan inte göra annat än att betala.
Har fjärrvärme och kan inte påstå att jag är särskilt avundsjuk på alla som inte sitter inlåsta i vinter utan fritt kan välja vilken elleverantör dom vill…Fick priskorrigeringen inför 2023 utskickad häromdagen, dom höjer energipriset från 0,675kr/kWh till 0,691kr/kWh…detta trots rådande marknadsläge och inte ens en bergvärmepump kommer ner i lägre kwh pris för värmen…

Men rent krasst så är man ju inte mindre inlåsta med el? Man har bara en elnätsleverantör så där är det dom som sätter priserna dom vill, elen som sen levereras kan du förvisso köpa fritt av vem du vill men i praktiken så är det ju marginell skillnad i pris mellan leverantörerna, det du har möjlighet att pruta på är deras kontorskostnader. Dom köper ju alla elen på samma ställe med enda skillnaden att blir det brist ska man inte bara slåss med grannarna i tätorten utan hela kontinenten…
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Snacka om att låsa in sig för framtiden.
Du får EN leverantör av värme, som kan sätta vilket pris de behagar, och du kan inte göra annat än att betala.
Man är väl inte mer inlåst än ngn annan. Eller mindre tom. Fjärrvärmecentral en kostar en bråkdel av en lvvp eller bergvärmepump. Bara att säga upp, slänga ut den lilla centralen och installera ngt annat.
Jag är själv avundsjuk på dem som har fjärrvärme, har tom historiskt varit svårt att slå priset när man räknar in helhetskostnaden och dessutom med minimala problem.
 
  • Gilla
Mange_64 och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Snacka om att låsa in sig för framtiden.
Yes, valfrihet framförallt, oavsett vad det kostar.

Spår av ironi kan finnas.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Snacka om att låsa in sig för framtiden.
Du får EN leverantör av värme, som kan sätta vilket pris de behagar, och du kan inte göra annat än att betala.
Väljer du någon typ av värmepump så är du låst till en distributör av elen och sen går det att välja olika elhandelsföretag men de håller ganska lika i pris.

Oftast högre inköps-/Installationskostnad på värmepump än på fjärrvärme.
Fjärrvärme har typ noll i underhållskostnad.
Om hela fjv-centralen behöver bytas ut så kostar det ca 30-40 kkr monterat och klart.
 
P
G guggen skrev:
Man är väl inte mer inlåst än ngn annan. Eller mindre tom. Fjärrvärmecentral en kostar en bråkdel av en lvvp eller bergvärmepump. Bara att säga upp, slänga ut den lilla centralen och installera ngt annat.
Jag är själv avundsjuk på dem som har fjärrvärme, har tom historiskt varit svårt att slå priset när man räknar in helhetskostnaden och dessutom med minimala problem.
Du ska nog räkna med anslutningsavgift och fjärrvärmecentralen, som tillsammans kostar ungefär vad en luft-vatten värmepump kostar.
 
P Peter787 skrev:
Du ska nog räkna med anslutningsavgift och fjärrvärmecentralen, som tillsammans kostar ungefär vad en luft-vatten värmepump kostar.
https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/anslutning/

skulle säga att nyanslutning av fjärrvärme är billigare än en luft/vatten, man bör också beakta att när väl pannan är på plats så går den i princip underhållsfritt i minst 30år, då är man nog inte helt osannolikt inne på att leta offerter för sin 3e luft/vatten…

Avskrivning+driftskostnad ligger alltså nånstans runt 2500kr/månad. Har svårt att tro att man kan värma ett hus så mycket billigare än så, luft/vatten eller bergvärme är inga dåliga värmesystem men har man möjlighet till fjärrvärme är det nog det bästa systemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mange_64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.