Vi ska dränera vårt putsade 50-tals suterränghus. Under mark är lättbetongen putsad och bestryken med något asfalstliknade klet. JAg har kläst att detta måste bort till ca 30% vi dränering med dräneringsskivor för att väggarna ska kunna andas.
Mitt problem är att jag inte får bort asfalten. Skrapa, yxa, roterande stålborste - inget av dessa metoder fungerar.
Hur har ni gjort?
Funkar högtryckstvätt med sandblästringsfunktion? (grannen har en sådan).
/A
 
Vi körde av vårt med en vinkelslip med stålborst. Undrar om sandblästfunktion funkar ::)..men du har ju inget att förlora :p

Lycka till!
 
Körde ni vinkelslipen på full fart, eller krävs det hastighetsreglering för den typen av borste ni använde?
Kul att det är fler som ägnar lördagskvällen åta att planera morgondagens slit i blåstället.....
/A

 
Tack Morsan, en utmärkt länk.
Sökfunktionen på detta annars så fina forum är tyvärr inte värd namnet.
Söker jag på dränering och asfalt så hitter den noll!?
/A



morsan skrev:
Efter ett idogt skrollande i forumet (sökfunktionen fungerar inte så bra :'() hittade jag [länk]
Där finns också länkar till andra trådar
 
Skall man göra det för hand så är det betydligt lättare med barkspade än med yxa i alla fall.
 
Det är riktigt, barkspaden är verktyget för detta jobb, men det är fortfarande ett riktigt "grisgöra"
Hade samma förutsättningar som frågeställaren A när vi dränerade om runt vårt hus år 2000.
55 längdmeter vägg tär på "barkspade" musklerna...
 
Har nyligen avslutat omdränerigen av huset . Tog bort all asfalt (100%) från grunden med 4st diamantslipskiva från Jula (art.nr. 016-122 369kr/st)och 7st vinkelslipar
från Jula och en från Överskottbolaget. Har slipat 65 meter på ca 1-2 veckor
avslutade dräneringen på 5 veckor

 
nä vi (läs han ;D) körde på full fart..
 
Vi skall dränera om och jag fick ett pris på runt 5000 Kr för att blästra bort 15 m asfalt, låter inte så farligt mot när jag gjorde det själv vi förra huset, fick ett riktigt slag med rondellen :surprised:...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.