Hej !

Ska byta ett gäng brädor på fasaden. Den är spikad med 75 spik. Nu är frågan vad jag ska anväda för tjocklek på spiken när jag spika fast dom nya brädorna på fasaden med spikpistol.

Fasaden är är av typen lockpanel.
Bottenpanelen har dimensionen 120 x 16 mm
Lockpanelen är 145 x 22 mm

Mvh Zaxter
 
Har inte använt pistol själv så om det vet jag inte. Men, med vanlig spik skulle jag välja 75x2.8 till botten (en i mitten) och 100x3.4 till lock (två i mellanrummet mellan bottenbrädorna).
 
Tack för svaret.

Bottenpanelen är idag dubbelspikad, och lockpanelen går igenom bottenpanelen. 2 fel av två möjliga. Damen hemma blev tokig när jag sa att nya brädorna spikas på nytt sätt. Hom vill att det ska se enhetligt ut. Vad riskerar jag om jag kör på samma sätt som det är gjort tidigare?

/Z.
 
Man brukar försöka undvika att spika igenom bottenpanelen med lockpanelens spik för att minska risken att träet spricker vid rörelser.
 
Hej.
Vilket avstånd är det mellan bottenbrädorna. Själv spönade vi om huset för några år sedan.
Använde då 22x120 både till lock och bottenpanel.
Ca 75 mm öppning mellan bottenbrädorna. Överlapp ca 22mm
Satte fast bottenbrädorna med 4tums galv mot reglarna. Använde även 4tums galv till locken.
Spikarna på locket skall inte gå igenom bottenbrädorna utan i öppningen mellan bottenbrädorna för att undvika sprickbildning. Men det hela handlar om vilket avstånd du har mellan bottenbrädorna....
Panelen ser fortfarande bra ut hos mig........
/Roger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.