Som flera med mig vittnar om så är det ganska lätt att bli besatt av att utveckla sitt smarta hem. Dessvärre är jag personligen fortfarande helt besatt trots att jag redan har utvecklat alla funktioner som jag kunnat tänka på (förutom saker som kostar för mycket pengar, tex automatiska rullgardiner och sånt).

Så... Någon som har några tips på saker man kan automatisera som man kanske inte tänker på?? Gärna sådant som inte kräver inköp av en massa extra sensorer och grejer.
 
Det är lite svårt att ge tips när du inte avslöjar vad du redan gjort själv. Vill du ge någon ledtråd till vad du redan har för automationer?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Men det finns en ”point of diminishing returns”… det gäller att se när man passerat denna, och att fokus ska läggas på andra saker inom och utanför systemet man funderar på.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi har alla olika behov, en av mina favoritautomationer är förmodligen den mest udda jag har, åtminstone lyckades jag inte hitta någon annan som hade något liknande att kopiera.
Google Home pucken säger till när det är dags att lägga in mer ved i vedspisen.
Förmodligen värdelöst för de flesta hushåll, men hon behöver matas med 15-30 minuters mellanrum och jag är värdelös på tidsuppfattning. Nu kan jag hålla brasan igång hela dagen, istället för att behöva tända ny hela tiden.
Olika behov, olika lösningar. Det svåra är ibland att få kläm på vad man faktiskt behöver istället för att skaffa en massa lösningar som täcker behov man faktiskt inte har, annars slutar det lätt i en salig och oöverskådlig röra.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
S Slobban skrev:
Det är lite svårt att ge tips när du inte avslöjar vad du redan gjort själv. Vill du ge någon ledtråd till vad du redan har för automationer?
Ja jag vet. Jag var lite luddig där... :thinking:

Ska försöka sammanfatta lite:
Belysning styrs mha tid, sol, rörelse, händelser i kalendern och beroende på vem som är hemma eller inte.

Motorvärmare styrs via kalender och anpassas efter utetemperatur.

Luftvärmepump styrs beroende på elpris och om jag eldar i braskaminen eller inte.

Aviseringar när barnen kommer till eller lämnar skolan.

Hemmet håller även koll på när jag borde äta, när blommorna ska vattnas, soptunnan ska ställas ut, vilka dagar det delas ut post, när terrariet behöver fukt mm.

Har även mätning av momentan elförbrukning.

Har ett gäng Chromecast och Chromecast Audio som går att styra en del, men kanske finns det roliga grejer att göra med dem?

Har även en bunt NFC-taggar som jag inte riktigt funnit bra användningsområden till. Har en del av ekonomiska skäl för att ersätta fysiska knappar till saker som inte görs så ofta.

Har säkert glömt grejer...
 
H Harald Blåtumme skrev:
Men det finns en ”point of diminishing returns”… det gäller att se när man passerat denna, och att fokus ska läggas på andra saker inom och utanför systemet man funderar på.
Ja, det är ett rejält problem för mig. Jag har nämligen autism och det gör att jag blir uppslukad av en sak och fortsätter att vara det tills jag springer på något nytt att bli uppslukad av. Tyvärr tar den besattheten ingen hänsyn till om ämnet är uttömt eller inte utan det sitter i tills jag kan ersätta det med något annat. Sjukt jobbigt... :dizzy:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Wooe Wooe skrev:
Vi har alla olika behov, en av mina favoritautomationer är förmodligen den mest udda jag har, åtminstone lyckades jag inte hitta någon annan som hade något liknande att kopiera.
Google Home pucken säger till när det är dags att lägga in mer ved i vedspisen.
Förmodligen värdelöst för de flesta hushåll, men hon behöver matas med 15-30 minuters mellanrum och jag är värdelös på tidsuppfattning. Nu kan jag hålla brasan igång hela dagen, istället för att behöva tända ny hela tiden.
Olika behov, olika lösningar. Det svåra är ibland att få kläm på vad man faktiskt behöver istället för att skaffa en massa lösningar som täcker behov man faktiskt inte har, annars slutar det lätt i en salig och oöverskådlig röra.
Jamen det är nog egentligen exakt sådana grejer jag är ute efter! Lite mer "life-hacks" än vanlig hemautomation. Jag har faktiskt en liknande funktion redan, men istället för vedspisen så säger hemmet till att det är jag som måste matas. :crysmile:
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja jag vet. Jag var lite luddig där... :thinking:

Ska försöka sammanfatta lite:
Belysning styrs mha tid, sol, rörelse, händelser i kalendern och beroende på vem som är hemma eller inte.

Motorvärmare styrs via kalender och anpassas efter utetemperatur.

Luftvärmepump styrs beroende på elpris och om jag eldar i braskaminen eller inte.

Aviseringar när barnen kommer till eller lämnar skolan.

Hemmet håller även koll på när jag borde äta, när blommorna ska vattnas, soptunnan ska ställas ut, vilka dagar det delas ut post, när terrariet behöver fukt mm.

Har även mätning av momentan elförbrukning.

Har ett gäng Chromecast och Chromecast Audio som går att styra en del, men kanske finns det roliga grejer att göra med dem?

Har även en bunt NFC-taggar som jag inte riktigt funnit bra användningsområden till. Har en del av ekonomiska skäl för att ersätta fysiska knappar till saker som inte görs så ofta.

Har säkert glömt grejer...
Å andra sidan tycker jag, att det låter bättre att utveckla hjärnan.
Du hör väl själv hur det låter, det du håller på med. Du gör din hjärna helt onödvändig. Du vet ju allså inte ens när behöver äta. Vart vill du att det ska sluta?
Försök att ändra fokus. Du och autismen hittar säkert något mer viktigt att "nörda" in på:cool::crysmile:.
 
A AG A skrev:
Å andra sidan tycker jag, att det låter bättre att utveckla hjärnan.
Du hör väl själv hur det låter, det du håller på med. Du gör din hjärna helt onödvändig. Du vet ju allså inte ens när behöver äta. Vart vill du att det ska sluta?
Försök att ändra fokus. Du och autismen hittar säkert något mer viktigt att "nörda" in på:cool::crysmile:.
Nja, ett av problemen med autism och diverse andra neuropsykiatriska diagnoser är att man kan vara skitdålig på synbart helt banala grejer - tex att hålla reda på när man ska äta. Och det går inte att göra så mycket åt, mer än att anpassa verkligheten. Jag tycker själv att det är helt overkligt ibland när man stöter på något larvigt som blir besvärligt, men det bara är så.
 
- Regnmätare (går att skriva ut den obalanserade vågen med 3D-skrivare)
- automatisk ventilation, jag ventilerar mha en kedjedriven fönsteröppnare
- golvvärmetermostaterna går att koppla upp
- garageöppnare
- styr varmvattenproduktionen och gå över till timdebitering, även värmen kan styras efter elpris. Här finns mycket att tänka på och att göra
- ventilationen går att styra utifrån om någon är hemma eller inte
- robotdammsugare, robotklippare osv
- i sinom tid: laddning av elbil
- ytterdörrens lås
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
U Upp skrev:
Notis om när tvättmaskinen är klar är bra tycker jag.
Sen kan du kolla på det här avsnittet på SVT
[länk]
kanske kan du få några idéer där. Inköpslistan tyckte jag verkade smart men dit har jag inte kommit.
Tack, det där ska jag kolla på! (y)
Jag har experimenterat lite med det där med tvättmaskinen, men hittade inget bra sätt att detektera att den är klar. Istället har jag bara en manuellt aktiverad input_boolean som påminner mig om att jag har satt igång tvättmaskinen, så att den inte blir stående med tvätt i hur länge som helst.

Inköpslista har jag också experimenterat med. Har länge använt Google keep men har inte hittat något sätt att integrera den i HA. Testar nu sedan ett par dagar tillbaka "Our groceries" som verkar göra ungefär det jag vill. Tyvärr är integreringen i HA lite långsam så det finns risk för att jag kommer att överge den pga det. Vi får se.
 
pacman42 pacman42 skrev:
- Regnmätare (går att skriva ut den obalanserade vågen med 3D-skrivare)
- automatisk ventilation, jag ventilerar mha en kedjedriven fönsteröppnare
- golvvärmetermostaterna går att koppla upp
- garageöppnare
- styr varmvattenproduktionen och gå över till timdebitering, även värmen kan styras efter elpris. Här finns mycket att tänka på och att göra
- ventilationen går att styra utifrån om någon är hemma eller inte
- robotdammsugare, robotklippare osv
- i sinom tid: laddning av elbil
- ytterdörrens lås
Bra tips! När det gäller regnmätare, menar du då en som detekterar mängden regn och inte bara ATT det regnar? Har du tips på sida där det finns mer info?

Jag har även en robotdammsugare men den fick något fel på trappsensorerna så den ville inte röra på sig. Innan jag hann försöka att fixa det felet så drog batteriet (som var skapligt nytt tyvärr) ur och gick således sönder. Så frågan är om det är värt att köpa nytt batteri ifall den sen går att laga eller hur man ska göra... :rolleyes:
 
David Wallin David Wallin skrev:
Bra tips! När det gäller regnmätare, menar du då en som detekterar mängden regn och inte bara ATT det regnar? Har du tips på sida där det finns mer info?

Jag har även en robotdammsugare men den fick något fel på trappsensorerna så den ville inte röra på sig. Innan jag hann försöka att fixa det felet så drog batteriet (som var skapligt nytt tyvärr) ur och gick således sönder. Så frågan är om det är värt att köpa nytt batteri ifall den sen går att laga eller hur man ska göra... :rolleyes:
Ett exempel:

Ett annat: https://www.thingiverse.com/thing:4306681
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Tack, det där ska jag kolla på! (y)
Jag har experimenterat lite med det där med tvättmaskinen, men hittade inget bra sätt att detektera att den är klar. Istället har jag bara en manuellt aktiverad input_boolean som påminner mig om att jag har satt igång tvättmaskinen, så att den inte blir stående med tvätt i hur länge som helst.

Inköpslista har jag också experimenterat med. Har länge använt Google keep men har inte hittat något sätt att integrera den i HA. Testar nu sedan ett par dagar tillbaka "Our groceries" som verkar göra ungefär det jag vill. Tyvärr är integreringen i HA lite långsam så det finns risk för att jag kommer att överge den pga det. Vi får se.
Kör med stickplugg med inbyggd elmätare i. När denna hållit sig under 50W i tio minuter så är tvätten garanterat klar.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.