Hej - jag behöver lite hjälp…. :)

Jag har en taklampa som har en strömbrytare på väggen. Kabeln från taklampan går in i trä-taket i ett kabelrör.

Jag behöver inte belysningen från taket i detta rummet plus tänker lägga till nya gipsskivor i taket över det gamla taket, så jag vill inte ha kvar den gamla lampan.

Om en elektriker ska göra detta jobbet;
1. Måste han ta bort hela den gamla sladden till taklampan? Kan vara lurigt utan att riva stora delar av taket.
2. Måste ett ‘doslock’ installeras

Eller kan det göras vid strömbrytaren på väggen för att göra det permanent spänningslöst sladd? Eller hur ska detta lättast göras?

Tacksam för snabbt svar!
 
tommib
Välkommen till forumet!

Formellt ska en elektriker göra jobbet eftersom det är en ändring av den fasta anläggningen. I praktiken görs det sannolikt genom att dra ur ledarna som går till rörutloppet i taket från en kopplingsdosa. Samtidigt kopplar man om så att strömbrytaren tas bort. Jag skulle dock i praktiken aldrig göra denna ändring. Att ta bort möjligheten till takbelysning i ett rum är mycket dumt. Om du ändå vill gå vidare med det skulle jag rekommendera att man sätter ett lamputtag över kopplingsdosan som sannolikt sitter i rummet och låter strömbrytaren styra den.

Bilder på rummet, inkl översiktsbilder och detaljbilder, ökar sannolikheten för ett bra svar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Formellt ska en elektriker göra jobbet eftersom det är en ändring av den fasta anläggningen. I praktiken görs det sannolikt genom att dra ur ledarna som går till rörutloppet i taket från en kopplingsdosa. Samtidigt kopplar man om så att strömbrytaren tas bort. Jag skulle dock i praktiken aldrig göra denna ändring. Att ta bort möjligheten till takbelysning i ett rum är mycket dumt. Om du ändå vill gå vidare med det skulle jag rekommendera att man sätter ett lamputtag över kopplingsdosan som sannolikt sitter i rummet och låter strömbrytaren styra den.

Bilder på rummet, inkl översiktsbilder och detaljbilder, ökar sannolikheten för ett bra svar.
Tack för svaret. Det låter som en rimlig lösning med kopplingsdosa med lamputtag.

För den andra lösningen ("dra ur ledarna som går till rörutloppet i taket från en kopplingsdosa"), vet inte var den kopplingsdosan finns.
 
tommib
Då får du leta. En elektriker hittar den troligen snabbt. En vanlig plats är rakt ovanför strömbrytaren, ca 20 cm från taket. Den kan också vara i angränsande rum. I värsta fall har man satt panel eller kakel över den.
 
  • Gilla
UndrarOfta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.