Tack vare tidigare ägares synder (dålig konstruktion i grunden, avsaknad av underplåtar runt murstock m.m. samt att man har byggt över skadorna med nya yrskikt utan att åtgärda problemet i grunden så att det riktigt har fått frodas vidare därunder är några av syndena) så har taket över vår utbyggnad stått och läckt i många herrans år. Huset är från 1900, utbyggnaden är av okänd årgång men vi gissade på 60-tal tills vi började riva i den nu tror vi att den är äldre än så. I
Innertakets masonitskivor har fungerat som ett invändigt regnskydd men när de väl släppte igenom vatten nu i höstas så har vi hittat ett myller av fuktskador. Den stora rädslan är såklart äkta hussvamp. Jag tror inte att det är det men hoppas på att kunna få lite fler åsikter om det hela här.
Går det av bilderna är avgöra om detta kan vara hussvamp eller om det är mögel? Närbild på trä med svampangrepp och röta som visar texturändringar och missfärgningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trävirke med tecken på röta och insektsskador i en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat trägolv med spån och mögelspår vid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tyvärr säga att det som är på den översta bilden är svamp. Det finns flera olika typer av svamp som kan växa i hus och alla är inte lika hemska som äkta hussvamp men även om det är det går det att bli av med. Finns flera trådar här om de som lyckats.

Är byggnaden försäkrad kan du få hjälp med analys via försäkringen. Dock inte säkert att saneringen ingår, beror på vad som ingår i försäkringen. Det går även att få hjälp med analys från ett flertal företag än de två "stora" om du hellre vill kontakta något företag som inte är kopplat till din försäkring.
 
Ser inte direkt ut som nån alarmerande hussvamp. Ser mer ut som virket varit blött i perioder under långt tid, antagligen flera decennier. Är nog bara städa upp och byta angripna partier.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag skulle tyvärr säga att det som är på den översta bilden är svamp.
Ja, det är det som syns där som känns mest suspekt. Blir nog till att kolla upp den. Den sitter mitt på en takbjälke (låglutande konstruktion utan riktiga takstolar) en bra bit ifrån det värst angripna och mjuggiga.
 
S Stefan1972 skrev:
Ser inte direkt ut som nån alarmerande hussvamp. Ser mer ut som virket varit blött i perioder under långt tid, antagligen flera decennier. Är nog bara städa upp och byta angripna partier.
Jo, efter att ha pratat med mina nyblivna kollegor inom ortens hemtjänst så tycks det ha läckt in där redan runt början av 90-talet och troligen tidigare än så. Någonstans känner jag att hussvamp nog borde ha satt sina spår tydligare vid det här laget, men den tycks ju å andra sidan vara en lurig jäkel.

Gubben som vi köpte huset av hade lite fint låtit "hantverkare" byta läkt och papp ca 1-1,5 meter från takets ytterkant och inåt. Lite käckt hade de kilat in lite plankor bredvid den ruttna talkregeln så att det fanns något att spika fast läkten i innan de avslutat med att sätta på lite nya vindskivor och färg så att det såg prydligt ut och sen hade de nog tvättat av ordentligt nedanför längs källarväggen så att man döljer spåren av att runnit vatten i väggen hela vägen ner dit och på med rejält med färg därnere med. Han kallade det för att taket var omlagt, men att man behållit de gamla pannorna. På frågan om kända fuktproblem svarade han "nej". Gubben har sen gått och dött så honom kan man inte ställa till svars, annars gissar jag att det hade varit ett ypperligt tillfälle att hävda (medvetet) dolt fel. Sammantaget kan det hela bäst beskrivas som ett recept för en katastrof.
Att hela taket dessutom vilar på en halvrutten putsad yttervägg och att hela köket är monterat mot den ytterväggen gör inte saken roligare kan man väl säga.
 
Skadade takbjälkar med synlig röta och hål i taket i ett renoveringsobjekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då här såg det ut i vårt tak när vi precis hade köpt huset. Det var en läcka som måste ha pågått i väldigt många år. Bjälken var helt upprutten. Den delen som är kvar var som blött knäckebröd.

Det gick att fixa och nu är jag väldigt nöjd över att vi har bytt tak men då var det oerhört stressande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.