Ritning av en lägenhetsplan med måttangivelser, inklusive rum och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
[bild]
Se där ja! Vad har du för mått på insidan av ytterväggarna som är till höger om allrumet och vardagsrummet? :)
 
Jag förstår inte riktigt frågan :crysmile:
 
J Jarlsgård skrev:
Jag förstår inte riktigt frågan :crysmile:
Hehe. Tänkte att jag ställde frågan lite tokigt.
Skiss av en planlösning med måttangivelser, inklusive rumslayout och möblering för ett hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du inte några mått på rak arm så är det ingen fara. Sitter själv och pular lite med den här idén :)
Btw, vad för program använder du dig av när du gör planlösningar?
 
P P-KAR skrev:
Hehe. Tänkte att jag ställde frågan lite tokigt.
[bild]

Har du inte några mått på rak arm så är det ingen fara. Sitter själv och pular lite med den här idén :)
Btw, vad för program använder du dig av när du gör planlösningar?
inte min ritning men du har de mått du behöver: 14,4-9=5,4. Sen ser det ut att vara lika brett på båda sidorna 5,4/2=2,7m insida yttervägg på de inringade delarna.
 
@Fabaa

Helt klart en kvalificerad gissning! Måtten är 2,4 m i allrummet och 3 meter i vardagsrummet :)
Eller det kommer vara måtten när det är något justerat.

I allrummet är 2,4 dock inget jättebekymmer då jag ändå hade förespråkat en vägg mellan allrum och entré med en dörr i övre hörnan, dels för att kunna stänga till men även för att skapa mer yta för soffryggen + att man förhoppningsvis minimerar mängden skit som letar sig in i allrummet.

2D-ritning av en husplan visar allrum och entré med planerad vägg och dörrplacement skapad i Sketchup Make 2017.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gällande vilket program jag ritar i så är det Sketchup Make 2017 :)
 
  • Gilla
Fabaa
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
@Fabaa

Helt klart en kvalificerad gissning! Måtten är 2,4 m i allrummet och 3 meter i vardagsrummet :)
Eller det kommer vara måtten när det är något justerat.

I allrummet är 2,4 dock inget jättebekymmer då jag ändå hade förespråkat en vägg mellan allrum och entré med en dörr i övre hörnan, dels för att kunna stänga till men även för att skapa mer yta för soffryggen + att man förhoppningsvis minimerar mängden skit som letar sig in i allrummet.

[bild]
Gällande vilket program jag ritar i så är det Sketchup Make 2017 :)
Gick såklart att göra som @Fabaa skrev men jag tyckte att det var lite olika storlekar. :)

Jag gillar också idéen att kunna smälla upp vägg och dörr till allrummet.
Har du lust att skriva ut mått i din planlösning?
Nu kommer kanske inte vår husleverantör kunna leverera exakt dom mått som vi har med oss på våra ritningar, så det kanske är lite överkurs att begära det från dig. Men jag gillar att se hur måtten är, bara för att få sig ett uppfattning om storlek på rum osv.

Typ som i vardagsrummet, där har vi idag 3,6 m mellan vägg där soffan står och väggen mittemot där TV:n står. :)
 
  • Gilla
Fabaa
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Gick såklart att göra som @Fabaa skrev men jag tyckte att det var lite olika storlekar. :)

Jag gillar också idéen att kunna smälla upp vägg och dörr till allrummet.
Har du lust att skriva ut mått i din planlösning?
Nu kommer kanske inte vår husleverantör kunna leverera exakt dom mått som vi har med oss på våra ritningar, så det kanske är lite överkurs att begära det från dig. Men jag gillar att se hur måtten är, bara för att få sig ett uppfattning om storlek på rum osv.

Typ som i vardagsrummet, där har vi idag 3,6 m mellan vägg där soffan står och väggen mittemot där TV:n står. :)
Det kan jag absolut lösa :)

Och de bör kunna leverera nära på samma mått då jag generellt sätt utgår ifrån 120 cm mått när jag ritar (gillar tanken att rita ekonomiskt, dvs maximera cc måtten)

Jag vill minnas att vardagsrummet är 3,6-3,9 nåt sånt i djup.

Allrummet är ca 3m djupt.

Men jag förfinar och laddar upp här (y) är inte helt nöjd med att skafferiet försvann, samtidigt blir det inte bra att spegelvända stora sovrummet och korridoren... Så den behöver jag klura lite på! :p
 
Planritning av en byggnad med tydligt angivna mått i varje rum och korridor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer planritning med måtten angivna i samtliga rum :)
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Men jag förfinar och laddar upp här (y) är inte helt nöjd med att skafferiet försvann, samtidigt blir det inte bra att spegelvända stora sovrummet och korridoren... Så den behöver jag klura lite på! :p
Tack för måtten du skickade med. :)

Funnit någon annan lösning?
Jag tänker att det är svårt att få allt och att det behövs kompromissas en del, om man inte ska bygga hur stort som helst. Men med fantasi går det säkert att få ihop något. Tyvärr besitter inte jag denna talang. :)
 
Problemet som jag ser det med denna lösning och med den orientering ni tänkt med parkeringen är
1. Det blir en galet lång uppfart (mycket pengar i anläggning)
2. Sovrummen kommer ev delvis bara se ett garage genom fönstret.

Sen tycker jag det blir lite knasig orientering av entrén när den vetter mot öst :)

Om ni vill bygga ekonomiskt (som då kan bidra till någon kvm mer för samma pris) så hade jag föreslagit ett rakt hus utan en massa vinklar :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Problemet som jag ser det med denna lösning och med den orientering ni tänkt med parkeringen är
1. Det blir en galet lång uppfart (mycket pengar i anläggning)
2. Sovrummen kommer ev delvis bara se ett garage genom fönstret.

Sen tycker jag det blir lite knasig orientering av entrén när den vetter mot öst :)

Om ni vill bygga ekonomiskt (som då kan bidra till någon kvm mer för samma pris) så hade jag föreslagit ett rakt hus utan en massa vinklar :)
Förstår vad du menar att det blir en bit framfartsväg genom att göra så och husets placering. Den biten har jag tänkt på och är beredd på att offra lite på.

Hade du kvar dom gamla ritningarna på dina första två hus?
Tänkte i så fall passa på att fråga om måtten på dessa med. Det går ju att ändra sig för saker och ting än så länge vi inte har gjort dom slutgiltiga ritningarna hos leverantören.
 
Lite input på köket: spishäll i hörn känns omodernt och funkar sämre om man gillar att laga mat ihop. Det stjäl också mycket utrymme, särskilt om ni vill ha en 80–bred spishäll. Man vill också kunna gå från hallen direkt till köket med matkassarna utan att behöva runda vardagsrummet. Den som är i köket vill kunna se ut i hallen vem som kommer hem.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
P P-KAR skrev:
Förstår vad du menar att det blir en bit framfartsväg genom att göra så och husets placering. Den biten har jag tänkt på och är beredd på att offra lite på.

Hade du kvar dom gamla ritningarna på dina första två hus?
Tänkte i så fall passa på att fråga om måtten på dessa med. Det går ju att ändra sig för saker och ting än så länge vi inte har gjort dom slutgiltiga ritningarna hos leverantören.
Självfallet har jag det :)

Jag har en annan planritning också, men den skickar jag som pm till dig :cool:
 
  • Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.