Jag och tjejen va igår och kikade på ett hus vi tyckte så helt ok ut till beskrivning och på bilderna som ligger publicerade på nätet.
Ett litet krux va dock att huset har inomhuspool. Stort minus anser jag, eller?
Saken är den att vi gillade huset stark trots poolen och skall efter en andra visning eventuellt ge oss in i budgivningen.
Huset är byggt 1971 och anliggande poolhus är byggt 1975.
Min första tanke va direkt att denna poolen gjuter vi igen och bygger om poolrummet/huset till en relaxavdelning/gym. Men nu efter ha funderat lite så börjar jag vänja mig vid tanken av att ha en pool.
Men låt oss säga så här, om jag vill "göra mig av" med poolen hur gör man lättast då?
Om vi väljer att behålla poolen hur tycker ni då man skulle fräscha upp detta poolrum/hus på bästa sätt?
Skulle tippa att poolhuset/rummet är på ca 40-50 kvm. Poolen är 2 meter djup.
Kom gärna med förslag och ideer.
image
image
http://pics.objektdata.se/pic/pic.d...54241AD883E8BF3F8D0167E.jpg&sizex=520&sizey=0
image
 
Oj..detta som du tycker är ett minus ser väldigt många som ett stort plus!

Jag skulle definitivt behålla poolen och inte gjuta igen den. Bygg ett bra lock över den och uppepå detta lock bygger du ditt gym/relax.

Den dagen du säljer huset tar du fram poolen igen och förhoppningsvis vill någon ha huset just pga det.

Annars gör du som jag skulle gjoirt, måla och snygga till och bada järnet!

Köp huset!
 
Cheesus skrev:
Oj..detta som du tycker är ett minus ser väldigt många som ett stort plus!

Jag skulle definitivt behålla poolen och inte gjuta igen den. Bygg ett bra lock över den och uppepå detta lock bygger du ditt gym/relax.

Den dagen du säljer huset tar du fram poolen igen och förhoppningsvis vill någon ha huset just pga det.

Annars gör du som jag skulle gjoirt, måla och snygga till och bada järnet!

Köp huset!
Som sagt, börjar vänja mig vid tanken på att ha pool.
Egentligen är huset alldeles tillräckligt stort att vi lätt kan "avvara" denna yta utan att det drabbar oss.
Så då lite frågott om eventuellt uppfräschning.
Hur skulle ni gjort?
Den gröna mattan är hemskt ful. Någon form av trall?
Väggar vita. Vad tror ni? Är man en bra bit på väg?

Sen har vi den tekniska biten som tillkommer vid pool.
Vad bör jag veta och undersöka?
Eventuella fel som kan komma i framtiden, vad kan jag räkna med.

Ös på :D
 
Åhhh, coolt med inomhuspool. Behåll den om det inte är några skador som kostar för mycket att reparera.

Vad är det för underlag under den gröna mattan? Kanske går att lägga en kombination av klinker och trätrall istället?

Att sköta en inomhuspool borde vara detsamma som att sköta en vanlig utomhuspool. Förmodligen enklare eftersom du slipper löv och skräp.

Det stora problemet med inomhuspool är fukten i rummet. Poolen avger enorma mängder fukt som måste ventileras ut. Är ventilationen ordentlig i rummet? Fuktspärr?

(tillägg... på sista bilden så ser man ett fläktaggregat på taket. Så ventilationen kanske är ordentligt ordnad)

En väldigt viktig sak att tänka på är att ha ett ordentligt poolskydd. Trillar någon i poolen så är du ansvarig. Har du lås på dörrarna så att eventuella barn inte kan ta sig in där obevakat?
 
Såklart du skall behålla poolen !!
Bygg ut om du vill ha mer yta istället :)

En sak som slog mig: På bilderna ser det ut som ett antal kliners på botten av poolen saknas - är det så eller är det ngn annan färg i ett mysko mönster bara ?
I så fall kanske underlaget/konstruktionen inte längre är tät =pengar för renovering ! Något att kolla upp ?

Istället för det gröna skall väl klinkers - gärna lite mer ruggad, dvs inte så glatt yta, så man inte halkar ! :)

/K
 
Ser bra ut. Sjekk etter fuktskader i taket og lekkasje fra pool. Liner kan kjøpes å legge i poolen for å få denne tett, rimeligere enn å måtte legge om klinkers. Med litt stell kan dette bli supert!

Hva varmes poolen med?
 
Tack för alla svar.
Ang "mönstret" på poolens botten så va det inget jag tänkte på när jag va och kikade på huset, alltså är det med största sannolikhet just ett mönster.
Under den gröna mattan är det obehandlad betong. Tänker mig klinkers eller trätrall här, funderar på vilket som blir bäst/billigast/snyggast?
Hur poolen värms upp är jag lite osäker på. Men ägarna till huset idag värmer upp poolen naturligt. Således har poolen bara använts på sommaren då det blir tillräckligt varmt.
Men det ska finnas möjlighet att värma upp via bervärmen så vitt jag vet.
Men solceller på taket så är det fixat. Någon som har koll på vad något sådant skulle kosta?
 
Solfångare menar du? solceller gör el (om du tänker googla så blir det knasigt)

Jag har sett priser runt 10.000 - 17.000:- + installation då... ;en det beror väll på hur stor yta man har råd med och hur mycket kw man vill ha ner i poolen.

jag skulle nog inte köra trätrall. det kommer ner smuts i mellan trätrallen och det kommer säkert bli sunkigt på något år..

klinkers skulle iallfall jag köra på..
 
ang solfångare så finns det en variant som e till för enbart pool typ http://www.byggahus.se/forum/pool/www.primastar.nu. ganska simpel och billig lösning. jag hade nog skaffat riktiga solfångare så att du även kan värma vv. blir mycket dyrare men om ni inte vill köra poolen något år eller bygger över poolen så har du fortfarande användning av solfångarna.

tänk på att det dyraste med en inomhuspool e inte uppvärmningen utan avfuktningen, kolla om den som sitter där är från 75 = dyr i drift. en ny modern avfuktare kostar från 20k o uppåt.
för att förhindra avdustning r det bästa ett bra pooltäcke,

kanon med pool sitter det en jetswim i kan du skatta dig lycklig, det är kanonträning.

lycka till med husköpet tror inte ni ångrar poolen
 
Avfuktaren som sitter där idag är ur funktion.
Riktigt bra att du påpekar detta, hade inte en aning om att detta va så dyrt.
Någon som har länk till sådana avfuktare som man använder sig av i poolhus/rum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.