Hej

Jag har fått hjälp av sotare och kaminbutik att dimensionera rökkanaler för min nyinstallation av Westbo Victoria i existerande skorsten. Bygganmälan gjord och godkänd.

Nu återstår en fråga. Eftersom vi bottnar ur skorstenskanalen vid anslutningen till nya rökkanalen behöver vi sätta en renslucka i den trakten. Vi är lite oroliga över att sätta en renslucka och att det riskerar att röka ut ur den?

Var rekommenderar ni att vi sätter rensluckan, enligt alternativ A eller B (bifogar två skisser)? Och i övrigt, hur rekommenderar ni att vi tätar i anslutningen mellan nya rökkanalen och existerande skorstenskanalen?

TACK på förhand!!
 
  • Diagram som visar hur man installerar en sotlucka utan rökläckage med bilder på rördelar och prislista.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Presentation av olika alternativ för installation av skorstensrör, inköpslista och priser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Förstår jag det rätt att stålröret ska anslutas där ni tar gjort ett uttag i väggen så att tegel syns?

I så fall skulle jag sätta sotluckan som A så att man också kan nå stålröret med lätthet via luckan med rensverktyg. Kan röret rensas från kaminen så funger alternativ B också bra. Fördelen där är att sotet hamnar i "blindtarmen" som bildas. Sotluckan ska vara av rökgastät typ.

Stålröret ska anslutas till befintlig skorsten enligt tillverkarens beskrivning. Typiskt sett i en inmurad stålstos och tätning med eldfast glasfibergarn som tillåter rörelsen från värmeexpansionen.

Men annars kan stålrör också muras fast i skorstenen. Har gjort så hemma och den funkar fint.
 
Du förstår planen rätt.

Tack för hjälpen - vi lutar också åt A för att underlätta åtkomst.

Var på en annan butik precis och de föredrog renoveringsslang och isolering framför vår rostfria lösning. Ogillar situationer där man får så olika råd…

Vill ni ge er synpunkt på val av lösning? Om vi går med rostfria kanalerna - behöver jag ändå isolera runt dem i samband med murningen?

Tack igen!!
 
Claes Sörmland
Jag förstår egentligen inte varför ni alls behöver rör, ni har ju en riktig murstock i tegel. Jag skulle helt enkelt förlänga kanalen genom murning. En liggande tegelsten räcker för gastäthet om ni putsar efteråt. Putsa även insidan av kanalen när ni bygger den.

Det enda jag inte förstår är vad detta är för någon skiva bakom det vita kaklet (?). Ingen träkonstruktion och gipsskiva hoppas jag för sånt måste ju då bort:

Delvis avlägsnat kakel avslöjar en murstock i tegel och en öppning täckt med brun puts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kird3rf
  • Laddar…
Utreder vidare. Stort tack Claes! Har du tips på murare i östra Stockholm
 
Tar med en närbild där du ville se noggrannare Claes.

Jag börjar också luta mot att mura ny kanal i existerande skorsten.

Har du tips på murare som kan va tillgänglig?
 
  • Närbild av en skadad skorsten med synliga tegelstenar och förfallna fogar som behöver repareras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ser ut som en gammal kakelugnsalkov som har murats igen lite fult.

Har tyvärr ingen koll på murare i Stockholm.
 
Fick hjälp av duktiga murare och skorstensproffs från Skorsten.com

Bifogar foton på arbetet. Specialbyggd 90böj nere och fin platta uppe. Rostfri stålrör. Putsbruk C och återbrukade tegelstenar.

vad tycks?
 
  • Hål i vägg, synliga tegelstenar, flexrör genom väggen, renoveringsarbete, stegpall, avskalad tapet, obeboeligt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör genom en vägg, ojämnt murat tegel, betongelement, synlig byggnadsstrukturens inre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genombruten tegelvägg med synligt mörkt hålrum, tapetfragment, och murbruk. Verkar gammal och skadad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med synliga tegelstenar genom hål, tapet delvis bortskalad, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.