Hej,
Ska installera kombinerad tvättmaskin/torktumlare, det är tänkt att det ska monteras en bänkskiva över den sen men avloppsslangen går upp för högt pga att den sitter fast på baksidan av maskinen. Ngn som vet varför man inte ska ta bort den? Se klistermärke som sitter på baksidan.

Skadad kabel varningsetikett på vit elektronisk apparat med en ansluten, räfflad kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diskmaskin under installation med synliga elkablar och slangar på ett kaklat köksgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T Tuhe skrev:
Hej,
Ska installera kombinerad tvättmaskin/torktumlare, det är tänkt att det ska monteras en bänkskiva över den sen men avloppsslangen går upp för högt pga att den sitter fast på baksidan av maskinen. Ngn som vet varför man inte ska ta bort den? Se klistermärke som sitter på baksidan.

[bild] [bild]
För att slangen används som vattenlås och förhindra de av häverteffekt. En lägreförläggning kan medföra att det rinner ut vatten snabbare än det fylls på
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vilken tillverkare och modell?

På vilket sätt sitter den fast för högt upp?
 
D
Dina bilder var svårbedömda.

Avloppsslangen måste ha sin högsta punkt så högt att vattnet inte rinner ut av sig självt under användning. Du kan lösa det genom att hänga upp avloppsslangen i ett väggfäste precis nedanför bänkskivan som väl skulle vara ovanför tvättmaskin.
 
Redigerat:
Såhär ser det ut, eftersom maskinen och vattenlåset sitter så nära varandra blir slangen för lång (den går ju bara ner ca 10-15 cm i vattenlåset) och går så högt upp som på bilden. Kan jag klippa loss den och montera fast den igen så det inte blir så mkt slang ovanför maskinen? Flexibel avloppsslang från maskin som når ovanför och ned i ett vattenlås nära vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flexibel avloppsslang ansluten till maskin nära vattenlås sticker uppåt, fråga om möjlig förkortning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken tillverkare och modell?

På vilket sätt sitter den fast för högt upp?
LG F4DV409N1WE
den sitter fast i en fastskruvad plastklämma
 
electroluxaren skrev:
För att slangen används som vattenlås och förhindra de av häverteffekt. En lägreförläggning kan medföra att det rinner ut vatten snabbare än det fylls på
Okej, tack! Men borde jag inte kunna ta bort den och fästa den lite längre ner? Den ska jag ändå ner i vattenlåset som sitter högt upp, problemet är att det är för mkt slang ovanför maskinen för att den sitter fast så högt upp.
 
A
T Tuhe skrev:
Okej, tack! Men borde jag inte kunna ta bort den och fästa den lite längre ner? Den ska jag ändå ner i vattenlåset som sitter högt upp, problemet är att det är för mkt slang ovanför maskinen för att den sitter fast så högt upp.
Jo då bara man är medveten om begränsningarna
 
T Tuhe skrev:
Såhär ser det ut, eftersom maskinen och vattenlåset sitter så nära varandra blir slangen för lång (den går ju bara ner ca 10-15 cm i vattenlåset) och går så högt upp som på bilden. Kan jag klippa loss den och montera fast den igen så det inte blir så mkt slang ovanför maskinen? [bild][bild]
Vad händer om du trycker toppen på slangen åt vänster?

Ser inga problem med att lägga en bänkskiva ovanpå maskinen (eller monterad strax över maskinen) så att övre delen av slangen trycks åt vänster och ligger dikt mot underkant av bänkskivan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad händer om du trycker toppen på slangen åt vänster?

Ser inga problem med att lägga en bänkskiva ovanpå maskinen (eller monterad strax över maskinen) så att övre delen av slangen trycks åt vänster och ligger dikt mot underkant av bänkskivan.
nej det är sant, det enda är väl att den blir lite klämd då, maskinen ska ju in mer mot väggen sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.