Isakare Isakare skrev:
Varit på St Eriks 7 gånger under livet och petat ur saker ur ögonen, trots att jag alltid använder skyddsglasögon.
Knepiga arbetsställningar under rostiga bilar är anledningen.
Shit. Har du cyklopvarianten av skyddsglasögon då eller är det den varianten som liknar mer på vanliga glasögon?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom det är så jobbigt att kombinera glasögon och skyddsglasögon så kör jag numera med en plastskärm (typ sådan som tandläkaren har, i detta forum kanske man skall jämföra den med en helt genomskinlig svetsmask). Den är inte perfekt, men då immar i alla fall inte glasögonen igen. Jag har inte hittat någon fungerande modell av skyddsglasögon som håller borta imman från de vanliga glasögonen.
Har du hittat ett visir du är nöjd med och som inte ställer till det om man samtidigt vill skydda sina öron med hörselkåpor? Eller är det öronproppar man får använda i kombination med visir?
 
galento
Ole Utne Ole Utne skrev:
Har du hittat ett visir du är nöjd med och som inte ställer till det om man samtidigt vill skydda sina öron med hörselkåpor? Eller är det öronproppar man får använda i kombination med visir?
Finns sådana visir kombinerade med hörselskydd , har ett här jag använder ,
visir med Peltorkåpor .
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Ole Utne Ole Utne skrev:
Har du hittat ett visir du är nöjd med och som inte ställer till det om man samtidigt vill skydda sina öron med hörselkåpor? Eller är det öronproppar man får använda i kombination med visir?
Kåpor fungerar bra. Jag har två varianter, en modell som sitter ihop med hjälm och kåpor i ett. En annan modell med en ram som bara sitter över huvudet utan att störa runt öronen. Och tyvärr har jag nästan ingen koll på hur jag kommit över dessa. Jag tror att hjälm-varianten kommer från någon lågpris-röjsåg jag köpte på Jula för ett tiotal år sedan. Den andra undrar jag om jag inte fick av en släkting inom sjukvården - också detta för runt tio år sedan. Den har jag bytt plast på själv, köpte billigt på något byggvaruhus och borrade nya hål.
 
  • Gilla
Ole Utne
  • Laddar…
Ole Utne Ole Utne skrev:
Shit. Har du cyklopvarianten av skyddsglasögon då eller är det den varianten som liknar mer på vanliga glasögon?
Aldrig behövt åka till akuten men stabilt gått upp i skyddsnivå på skyddsglasögon när det visat sig att skyddsnivån är otillräcklig.
Värsta dagen fick jag använda ögonduschen tre gånger vilket är helt otroligt då jag behövt använda den kanske sju gånger under lika många år.
Använder inte glasögon, skyddsglasögonen jag använder nu och har använt i 3-4 år är Hiltis kompakta cyklop. Gummi/plastkanten som ligger emot ansiktet är mjuk men inte så mjuk att den formar sig efter ansiktet till 100% och jag har varit med om att dammkorn kommer in.
Sågar jag i betong/sten med vattenkylning så kan det ibland stänka väldigt mycket och det dammfyllda vattnet kommer också in.
Vid tung fysisk aktivitet har jag också stora problem med imma på glaset.
Imma på insidan är den största anledningen till att jag inte gått upp till fullstort cyklop, att det blir trångt på ansiktet att använda tillsammans med andningsmask är anledning nr2.
Har övervägt att skaffa en kombinerad andningsmaskt/skyddsvisir från 3m/Sundström.

9528303091742.jpg

974100.jpg
 
  • Gilla
Ole Utne
  • Laddar…
galento
"Hjälmen" med visir och hörselkåpor funkar bra. Även cyklopmodellen som man kan ha utanpå skydds/glasögon men sämre om man svettas , immar lätt även fast man borrat extra luftningshål.
Skyddshjälm med visir och hörselkåpor ovanpå skyddsglasögon på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ole Utne och 1 till
  • Laddar…
C
Visir är nog inte så dumt. Funderar ofta på det när man kör bordssågen, inte helt ovanligt att den slår ut någon kvist som kan träffa olyckligt. Tror det var här jag läste om någon som råkat ut för en kvist som borrade sig in en bra bit i halsen. :surprised:
 
  • Wow
Ole Utne
  • Laddar…
Ole Utne Ole Utne skrev:
Intressant att du säger det. Kanske inte så knasigt ändå att tänka att vanliga glasögon är ”lika bra skydd”. Och med det menar jag inte att försvara att det är tillräckligt, utan att påpeka att ett riktigt skydd behövs.

Jag kom precis ut från akuten på S:t Eriks Ögonsjukhus. De fick ut en del men det är lite kvar som de inte fick ut. Jag fick en salva och en ny tid om ett par dagar.

Om det löser sig efter nästa besök har det kostat mig lite i överkant av 1000 kr, ungefär 6 timmar sammanlagt i restid, ett antal timmar i väntrum, besvärliga smärtor och en bitter attityd mot min fru som inte alls har någon skuld i något av detta. Jag skulle säga att det är rimligare att investera i ett par ordentliga skyddsglasögon som skyddar på riktigt och är bekväma och smidiga att jobba med. Och att ta det extra besväret med att plocka fram dom och använda dom varenda gång något ska fixas.
Glöm inte att anmäla till ditt försäkringsbolag, så slipper du åtminstone betala för eländet.
Hoppas allt snart blir bra!
 
L Lilak skrev:
Glöm inte att anmäla till ditt försäkringsbolag, så slipper du åtminstone betala för eländet.
Hoppas allt snart blir bra!
Yes, det sa min fru också! Tack jag ska kolla upp det :)
 
Jag brukar kisa när jag använder vinkelslipen. Har fungerat bra
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
perror och 9 till
  • Laddar…
Jag slarvar med skyddsglasögon, dock anser jag inte mina vanliga glasögon är något substitut :thinking: Det enda som händer är att dom blir repiga så jag ser ännu sämre och släpper igenom skit ändå :p

Har dock klarat mig från akuten än så länge.
 
A
Ole Utne Ole Utne skrev:
Jag har tänkt att vanliga glasögon ger ett lagom bra skydd. Glasögonen jag har är ju hyfsat stora ändå. Och det har ju gått bra hittills…

Tills i Fredags. Då kapade jag ett plåtark med vinkelslipen. Märkte att jag fick något i ögat och tänkte inte mer på det så. Sköljde ansiktet och ögat en del när dagen var över. Morgonen efter var det fortfarande något som skavde bakom ögonlocket. I löpet av dagen blev det riktigt plågsamt och åkte till akuten. Där fick jag antiinflammatoriska ögondroppar och ett besked om att åka till akutavdelningen s:t Eriks ögonsjukhus så fort som möjligt för att plocka ut det.

Varför delar jag detta? För att andra förhoppningsvis kan lära av min erfarenhet utan att själva behöva göra samma misstag. OCH för att jag gärna vill ha tips på skydd för ögonen för en person som använder glasögon.
Jag köper helt enkelt skyddsglasögon (och solglasögon) som är större än mina vanliga glasögon, och sätter dem över hehe..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.