Hej!

Jag och min Sambo har köpt nybyggnation och har varit mängder av problem sedan början.

Nu är det så att vi har ett panasonic aggregat på taket som snurrar runt varmvatten då lägenheten är uppvärmd via vattenslingor. När de har hållit på och pilla har det tillkommit ett nytt ljud som inte funnits de första 4 månaderna som vi bott där. (våra grannar har fått samma problem). Detta ljud gör att vi inte kunnat använda vårt sovrum utan sover på golvet i vårt vardagsrum då det är lite mindre störande där. När jag stänger av aggregatet på taket så blir det knäpptyst därav vet jag att det är det som är problemet.

**för förtydligande är det 4 lägenheter i ett hus, alla med varsin ingång så i princip radhus och alla har varsitt aggregat**

Till min fråga, vad gäller för nytillkomna ljud? Jag är helt slut av att behöva be om hjälp av byggföretaget utan att jag får några direkta svar av dem.

All hjälp uppskattas enormt.

Hälsningar Anton
 
Lär bli svårt att lösa detta via ett diskussionsforum.
Vad säger företaget som tydligen är involverad i detta?
Vad är det för system/aggregat som är monterat på taket, någon form av värmepump?

Ta en bild på grejorna.
 
Vad är det för ljud?

I instruktionsboken så står det både hur aggregatet skall vara installerat och vart. Troligen har det brustit i kompetensen utav installatören.

Prata i första hand med tillverkaren och få ett uttalande över hur det skall vara så har ni bra grund att trycka på entreprenören om att åtgärda problement
 
Lite mer info skulle vara bra. Jag antar att det är en brf då du säger köpt och lägenhet. I så fall ska ni vända er till styrelsen med klagomål om det är så att pumpen är en gemensam sådan.

Du säger att de pillat med saker. Lite för diffust. Vad har de gjort.
 
Ja det förstår jag också men vet inte vart jag ska vända mig. Tar verkligen all hjälp jag kan få.

Företaget i fråga sa att de inte har en aning om hur det ska lösa det men en jobbar på det. Har gått över 2 veckor av att vi inte kan använda vårt rum och nu har de slutat svara mig.
Ja det är en vattenvärmepump. Som sagt så hade vi inga problem i fyra månader tills de gjorde massa ändringar för andra problem som var i huset och då tillkom detta.

Försöker fixa bild under dagen.

Förstår verkligen att jag kanske är helt ute och cyklar genom att be om hjälp här men är desperat.

E etompau skrev:
Lär bli svårt att lösa detta via ett diskussionsforum.
Vad säger företaget som tydligen är involverad i detta?
Vad är det för system/aggregat som är monterat på taket, någon form av värmepump?

Ta en bild på grejorna.
 
A antoncrf skrev:
Ja det förstår jag också men vet inte vart jag ska vända mig. Tar verkligen all hjälp jag kan få.

Företaget i fråga sa att de inte har en aning om hur det ska lösa det men en jobbar på det. Har gått över 2 veckor av att vi inte kan använda vårt rum och nu har de slutat svara mig.
Ja det är en vattenvärmepump. Som sagt så hade vi inga problem i fyra månader tills de gjorde massa ändringar för andra problem som var i huset och då tillkom detta.

Försöker fixa bild under dagen.

Förstår verkligen att jag kanske är helt ute och cyklar genom att be om hjälp här men är desperat.

Du får ligga på företaget.
Har ni en styrelse i föreningen? Är den involverad i detta?
 
A atomlab skrev:
Vad är det för ljud?

I instruktionsboken så står det både hur aggregatet skall vara installerat och vart. Troligen har det brustit i kompetensen utav installatören.

Prata i första hand med tillverkaren och få ett uttalande över hur det skall vara så har ni bra grund att trycka på entreprenören om att åtgärda problement
Haft tillverkaren hemma hos oss, han sa att det inte är något fel på produkten utan det är ventilationen som hörs. Då gick jag ner och drog ur vårt ftx-system och ljudet var kvar, han sa att det var något annat ändå och då stängde jag av aggregatet på taket via displayen vi har i huset och det blev knäpptyst. Ojdå aa då vet jag inte, det är de som monterat som gjort fel isåfall och sen gick han…
Haft de som monterat allt här också och då snacka dom lite sinsemellan och sen gick dom också. Ingenting löst. Detta aggregat står klart och tydligt att det ska vara installerat på sidan av huset men av estetiska anledningar har de satt det på taket. Är bara så förundrad över att det funka i fyra månader och sedan blir det såhär.
 
Om byggföretaget inte har kompetensen att lösa detta får de vända sig till tillverkaren och be dem sätta rätt personal på jobbet. Det är inte ovanligt att byggföretag pysslar med grejer de inte har en aning om hur de ska hanteras då det finns hundratals olika varianter av lösningar att tillgå.

Att ni själva kontaktar tillverkaren kan vara en början också.

kom ihåg att ni för byggaren är ett problem de vill slippa. För tillverkaren är ni en missnöjd kund och därmed dålig publicitet som de vill åtgärda.

Edit. Det skrivs snabbare än jag hinner svara
 
E etompau skrev:
Du får ligga på företaget.
Har ni en styrelse i föreningen? Är den involverad i detta?
Byggföretaget är fortfarande de som sitter som styrelse men vi är på gång att ta över.
 
Bart Bart skrev:
Om byggföretaget inte har kompetensen att lösa detta får de vända sig till tillverkaren och be dem sätta rätt personal på jobbet. Det är inte ovanligt att byggföretag pysslar med grejer de inte har en aning om hur de ska hanteras då det finns hundratals olika varianter av lösningar att tillgå.

Att ni själva kontaktar tillverkaren kan vara en början också.

kom ihåg att ni för byggaren är ett problem de vill slippa. För tillverkaren är ni en missnöjd kund och därmed dålig publicitet som de vill åtgärda.

Edit. Det skrivs snabbare än jag hinner svara
Tack, ja det känns verkligen inte som att de vet vad de gör utan de har bara provat en mängd saker och när inget funka så sluta de svara oss.

Har varit i kontakt med panasonic men de skickar bara samma person hela tiden som vägrar hjälpa oss. Får prova att ringa igen och be att få prata med en chef.
 
Jag tror stenhårt att gå på Panasonic. Hänvisa gärna till att du i din desperation att få gehör från någon överhuvudtaget nu vänder dig till sociala medier och forum för att hitta en lösning då byggaren och Panasonics representant slår ifrån sig.
 
Bart Bart skrev:
Jag tror stenhårt att gå på Panasonic. Hänvisa gärna till att du i din desperation att få gehör från någon överhuvudtaget nu vänder dig till sociala medier och forum för att hitta en lösning då byggaren och Panasonics representant slår ifrån sig.
Okej, får försöka med det.

Jag uppskattar verkligen att ni alla tog er tid att svara. Jag är på bristningsgränsen. Tusen tack!
 
A antoncrf skrev:
Är bara så förundrad över att det funka i fyra månader och sedan blir det såhär.
Har du bara bott där i 4 månader så beror skillnaden garanterat på att det blivit kallare och värmepumpen nu får jobba hårdare. På LLVP kan man montera utedelen på fjädrar för att slippa en del ljud , borde väl gå på en LVVP också ,men är det själva fläktljudet som stör så hjälper ju inte det så mycket.
 
K Klargplutte skrev:
Har du bara bott där i 4 månader så beror skillnaden garanterat på att det blivit kallare och värmepumpen nu får jobba hårdare. På LLVP kan man montera utedelen på fjädrar för att slippa en del ljud , borde väl gå på en LVVP också ,men är det själva fläktljudet som stör så hjälper ju inte det så mycket.
okej förstår. Det konstiga är att vi är 30 hus. I mitt och grannen har de gjort injusteringar och lite annat och det är efter det vi båda fått problem. Ingen av de resterande identiska husen har fått detta problem..
 
Tomture61
Nu är det svårt att avgöra vad som sitter på taket och snurrar runt vatten :thinking:
På utedelar till LLVP så kan man använda sig av gummifötter eller ännu hellre fjädrar .
Vet ej om denna lösning finns för utedelar till LVVP , är ju lite större / tyngre .
Men helt klart så måste mojängen på taket ljudisoleras från tak / takstolar .

Fjädrar för vibrationsdämpning https://www.energibutiken.se/sv/vib...ionsdampare-hardhet_8_1_fjader2_bult5_brickor
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.