Hej.

Jag har en dörr där karmen har sjunkit lite i sidan mittemot gångjärnen.
Jag har pallat under den med kilar och tryckt upp karmen så mycket jag kan, men det är fortfarande lite svårt att låsa, eftersom regeln tar i låsblecket, man måste trycka ner dörren någon millimeter för att kunna låsa.

Kan man justera gångjärnen? Det finns några extra skruvar i dem (inringade i bilden), som jag antar gör just detta... men hur gör man? Skall man lossa de vanliga skruvarna, som håller fast gångjärnet i karmen, först? Närbild av ett dörrgångjärn med två utmärkta skruvar där skruvskallarna slits upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Hälsningar, Fredrik
 
Genom att justera på de inringade skruvarna så rör du dörrbladet närmare eller längre ifrån gångjärnet , inga mängder men några mm .
Lossa de stora skruvarna något först som du säger
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Utöver att du eventuellt kan ändra dörrbladets position i karmen med de inringade justerskruvarna så kan du även justera i höjd, eventuell är det möjligt att sänka dörrbladet lite.
 
Utifrån fotot är det 1-2 mm mellan gångjärnsdelarna.
Jag skulle gissa på att det sitter en bricka där på ett av de andra gångjärnen.
 
På mina gångjärn av liknande modell sitter det en täckskruv överst på själva gångjärnsdelen (insex), skruvar man bort denna så kan tappens höjd justeras via lämplig insexnyckel - dvs man justerar dörrbladets höjd. Man får se till att justera alla gångjärnen på samma höjd så belastningen blir likartad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.