jag som rubriken lyder. Vi funderar på Höner från Älvsbyhus eller Västervik från smålandsvillan. Planlösnineg på Höner passar oss bättre eftersom det är större och det finns tre sovrum men Västervik är snyggare exteriört. Sen känns det som att det ingår mer i älvsbyhus som trappa gavelfönster samt att det ligger isolering + masonitgolv på den oinredda övervåningen. Detta verkar vara tillval på smålandsvillan. Smålandsvillan har ngt bättre standard på kök ch golv men annars käns det ganska likvärdiga eller??? detta är ju bara yta som går att ficka till efterhand dessutom så småbarns familj så sliter man ganksa rejält på ytskikt oavsett stanard så det mesta blir ju gammalt inom 5-10 år eller?.

Månhga synpunkter mottages tackasamt om DESSA två hustyper.

Isabel
 
Isolering och golvskivor ingår till SMV's oinredda övervåningen. Dock ingår inte trappa och gavlefönster - de är tillval.

Planlösningen måste man vara nöjd med! Jobbigt att bygga till/riva väggar osv i efterhand. Standardgolvet i SMV går ej att slipa, så det är bara att byta ut när det är dåligt. Vi kommer dock välja slipbart för att slippa vara rädd om det så mkt. Vill inte ha laminat i hela huset.

Så mitt råd, kör på planlösningen ni gillar bäst!

/Skall bygga en SMV Nybro
 
Förresten, om ni har planer på att inreda övervåningen se till att nedervåningen är anpassad för det. Att om ni t.ex vill ha sovrummen där uppe så är det bra om det inte vimlar av sovrum på nedervåningen.

När vi inreder övervåningen så flyttar familjen upp (2 och ett barn). Stora sovrummet blir bio/tvrum och lillrummet får glaspardörrar och blir bibliotek/arbrum/lekrum.
 
Ett tips är att gå på visning av båda husen så ser ni mycket som ni inte kan se på en ritning. Vi tyckte att älvsbyhus hade en väldigt ihålig känsla. hur tyst man än var i ena änden av huset så hörde man det i den andra änden.

Älsbyhus har plastmattor som standard i hela huset och det blir rätt drygt om man vill ha trä istället. SMV har trä som standard, är dock inte slipbart precis som snysop säger.

Både SMV och älvsbyhus har oisolerade innerväggar, men vi [/B ]tyckte att det kändes mer "riktigt" i en SMV. Gå på visningar! Sen väljer ni det som ni känner passar er bäst.

Lycka till!
 
jo det däe med golven är sant med man kan få parkett golv mot en billig peng men det är inte direkt bra standarnsd på det heller men som sagt så är dessa golv ngt som slits väldigt snabbt var på en husvisning, beg., Myrsjöhus spm bara var två år och ALLT var mkt slitet från golv till vägar och tag ytskitet i sköket ska vi bara inte tala om inte frächt och jag som trodde att dessa villor hade bra standard.........
Nä jag kan leva med att allt inte superlyxigt även det blir slitet och omodernt inom 10 år.

Fler synpunkter???

Isabel
 
Jag har vänner som har både Älvsbyhus och Smålandsvillan och jag upplever att Smålandsvillan har något högre standard och därmed har varit dyrare också. Däremot kan man t ex ordna kaklat badrum själv från början eller senare. Likadant med t ex kök om man vill göra det själv med egna skåp.
Sen kan det vara bra att veta, i a f när det gäller Älvsbyhus, så kan man spara ordentligt med pengar om man löser förberedandet av grund själv. Det kan man göra genom att kontakta Älvsbyhus huvudkontor i Älvsbyn och begära en beskrivning hur de vill att det ska vara förberett mm innan leveransen av grund och hus kommer. (Denna info bör man också kunna få från den lokale återförsäljaren) Med denna beskrivning kan man sen kontakta utomstående entrepenörer för att sen jämföra offerter.
Alternativet är att göra det lätt för sig och betala Älvsbyhus lokala kontor, men det har visat sig att då får man betala upp till 300 000:- för just denna del av nya husets kostnader.
Detta kan vara ett sätt för den lokale säljaren att tjäna extra pengar genom att ta mellanskillnaden själv. Rimligt ligger denna kostnad på max 200 000.-, oftast mycket billigare.

Lycka till i ert val av hus och företag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.