Ska installera en ny Aduro 15 (max 395 C rökgas) i vardagsrummet med en skorsten som går rakt upp genom taket. Tänkte ha första metern oisolerad för större effekt men undrar samtidigt om det kanske kyler då detta inte är den primära värmekällan i huset (om det inte skulle bli kris förståss). Någon som har kunskap eller erfarenhet från lämpligheten med oisolerat kaminrör?

Jonas (ca 100kvm villa 1,5 plan, värms med pelletspanna)
 
J Jonas Sörmland skrev:
Ska installera en ny Aduro 15 (max 395 C rökgas) i vardagsrummet med en skorsten som går rakt upp genom taket. Tänkte ha första metern oisolerad för större effekt men undrar samtidigt om det kanske kyler då detta inte är den primära värmekällan i huset (om det inte skulle bli kris förståss). Någon som har kunskap eller erfarenhet från lämpligheten med oisolerat kaminrör?

Jonas (ca 100kvm villa 1,5 plan, värms med pelletspanna)
Du undrar om en oisolerad pipa kyler? Jag förstår inte vad du har för fråga.
 
Om du har en skorstenspipa lär den väl kyla en aning genom ökad ventilation. Men det gäller oavsett om den är isolerad eller inte. Det blir ett lite nättare utseende på det oisolerade röret. Å andra sidan kan det se underligt ut när det plötsligt blir tjockare en bit upp. Det är knappast en stor fråga. Det blir lite mer värme till rummet om röret är oisolerat. Och funktionellt är det ingen nackdel när du inte eldar heller. Gör så som du tycker blir snyggast.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
Utan att vara en expert så är min erfarenhet ang min installation .
Körde Premodul , frågade om jag kunde använda oisolerat rökrör första biten från kaminen , nope blev svaret .
Blev halvisolerat . Utan förklaring över varför .
Har ju sett installationer där ett rökrör mellan kamin / murstock är oisolerat
 
J Jonas Sörmland skrev:
Ska installera en ny Aduro 15 (max 395 C rökgas) i vardagsrummet med en skorsten som går rakt upp genom taket. Tänkte ha första metern oisolerad för större effekt men undrar samtidigt om det kanske kyler då detta inte är den primära värmekällan i huset (om det inte skulle bli kris förståss). Någon som har kunskap eller erfarenhet från lämpligheten med oisolerat kaminrör?

Jonas (ca 100kvm villa 1,5 plan, värms med pelletspanna)
Jag satte in en Aduro 9 air. Då kör jag oisolerat till ca 50cm innan taket, vilket var deras standard skorsten. Du vill ju ha oisolerat då det avger mest värme. Det viktiga är ju att det är isolerat där det går igenom taket så att du blir av med brandrisken... ett visst avstånd från brännbart o.s.v.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.