Hej,

Mitt i natten började grannens brandlarm tjuta. Det verkar inte vara någon hemma. Brandkåren kom, klättrade upp på balkongen, och tittade in. Det verkar som att de har flyttat då det är omöblerat i lägenheten (lägenheten såldes i början av sommaren).

Vet inte vem som har flyttat (ingen är folkbokförd i lägenheten) eller vem som ska flytta in. Jag är orolig att detta ska pågå i flera dagar eller veckor. Har två små barn varav ett spädbarn och alla störs väldigt mycket av detta på natten. Kan jag kräva att fastighetsskötaren gör något år saken?
 
Hur många gånger har larmet gått igång?
Ett enstaka falsklarm får anses vara normalt. Att det går ingång varje natt är inte acceptabelt.

Är det en hyresrätt så kan det vara rätt väg att tala med fastighetsskötaren.
 
E etompau skrev:
Hur många gånger har larmet gått igång?
Ett enstaka falsklarm får anses vara normalt. Att det går ingång varje natt är inte acceptabelt.

Är det en hyresrätt så kan det vara rätt väg att tala med fastighetsskötaren.
Det har gått utan avbrott sen midnatt. Det är en bostadsrätt
 
  • Wow
Jwc och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Det har gått utan avbrott sen midnatt. Det är en bostadsrätt
Med "gått utan avbrott" menar du alltås att larmet har tjutit under denna tid?

Du får kontakta ordförande i föreningen. I värsta fall får man gå in med en låssmed.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Med "gått utan avbrott" menar du alltås att larmet har tjutit under denna tid?
Japp
 
B larry78 skrev:
Hur gick det?
Det slutade efter cirka ett dygn. Vet tyvärr inte hur det gick till, men det troligaste är väl att någon fick tag på ägaren.
 
O oddan skrev:
Hej,

Mitt i natten började grannens brandlarm tjuta. Det verkar inte vara någon hemma. Brandkåren kom, klättrade upp på balkongen, och tittade in. Det verkar som att de har flyttat då det är omöblerat i lägenheten (lägenheten såldes i början av sommaren).

Vet inte vem som har flyttat (ingen är folkbokförd i lägenheten) eller vem som ska flytta in. Jag är orolig att detta ska pågå i flera dagar eller veckor. Har två små barn varav ett spädbarn och alla störs väldigt mycket av detta på natten. Kan jag kräva att fastighetsskötaren gör något år saken?
Ja, störande aktivitet mellan 06-22 kan leda till varning för nya ägaren, kontakta föreningen då dem borde kunna få tag på ägaren och inannat fall alltid har rätt att själva gå in då det gäller en oangelögenhet. Brukar finnas stadgar för att förhindra sånt här och t.ex vattenskador och dem brukar formuleras att innehavaren har en skyldighet att se efter lägenheten för att snabbt agera vid fel. Även här kan det generera varning. En bostadsrätt är man delägare i själva fastigheten oftast, men lägenheten köper man bara rätten att visstas i och den kan dras in utan ersättning av styrelsen om man inte följer stadgarna.

mvh
 
O oddan skrev:
Det slutade efter cirka ett dygn. Vet tyvärr inte hur det gick till, men det troligaste är väl att någon fick tag på ägaren.
Eller så tog batteriet slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.